Latex

Hur sköter jag bäst latexmuddar? Kokatat rekommenderar 303 protectant, har ej hittat det här (Kristianstad). Finns det i Sverige eller har någon tips på alternativ?
Paddla lugnt!
Anders

Stryk på silikon! Finns antingen i tub eller som spray i välsorterade färgaffärer. Blev rekommenderad det när jag köpte dry-cag och dry-pants i England. Har sedan fått veta att även dykande vänner använder behandlar muddarna i sina torrdräkter på samma sätt.

Lennart

annars så har jag alltid varit noga med rengöring i sötvatten och sedan barnpuder när dom torkat.. Funkar skitbra!! Fy fanken för siliconklegg på halsen när man drar på torrdräkten..

(mina muddar och halstätningar har hållt i +10 år på min äldsta dräkt, detta med sötvettenrengöring och barnpuder!)

Re: alltid?

olle11; sa:
-Patric-; sa:
annars så har jag alltid varit noga med rengöring i sötvatten och sedan barnpuder när dom torkat..
Gör du det VARJE gång?

Naturligtvis..?!? Efter varje dyk så gör jag rent med sötvatten och pudrar med barnpuder. Kostar en torrdräkt 15000:- så är det lätt att sköta vården!! En halsmudd kan gå åt helvete på en halv säsong om man inte sköter den, det e 1500-2000:- åt pipan..

bra bra.
jag har haft min paddlingstorrdräkt en kort tid. men från och med nu så blir jag nog duktigare på att sköta om den... kanske inte med puder varje gång men färskvattensköljning blir det iallafall betydligt oftare. tack för tipset.
-p-

-Patric-; sa:
Fy fanken för siliconklegg på halsen när man drar på torrdräkten..

Ett litet förtydligande till mitt tidigare inlägg. Silikonet ska givetvis inte läggas på som någon slags snömodd på muddarna utan lite på en trasa som läggs på som en tunn hinna som knappt känns, ser bara aningen blankare ut, räcker gott.

Har en gammal veteran Cheva som jag (och tidigare ägare) regelbundet smort in gummilisterna på (tunnt!!)och de är fortfarande efter mer än 30 år i skick som nya.

Tack

Tack Patric och Lennart för era tips! Kommer nog att prova tvätt och barnpuder. Letade upp ett silikonpreparat och såg att det kunde irritera huden, lät inte så kul. Kanske finns det andra sorter. Men som sagt, vatten och barnpuder får det bli.
Paddla lugnt
Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niftigolebb köpa latex Paddling allmänt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg