graylingfisher; sa:
Tackar för svaren, kan ni utveckla "POI-loader som ger närhetslarm men det är en annan funktion än de proximity alarm"...
Framförallt marina mottagare från Garmin men även vissa andra har en funktion som heter "proximity alarm". D.v.s. GPS:en piper och ger en textvarning på skärmen om att du kommit inom det avstånd som du själv valt ifrån en position. Jag kallar detta "närhetslarm" på svenska. Sedan kan jag bara gissa men jag antar att det var detta du menade när du pratade om "områdeslarm" i ditt första inlägg.
Så vitt jag vet har alla mottagare som stödjer närhetslarm en begränsning på 10 sådana positioner, utom 276C med senare versioner av mjukvaran som har 100 närhetslarm.
Närhetslarm har i och för sig inget med kursavvikelselarm att göra men däremot är det ofta (alltid?) så att finns närhetslarm så finns också kursavvikelse-, och ankarlarm (alla de sakerna är ju genuint marina funktioner).
POI-loader är en programvara med vilken man kan sätta närhetslarm på i det närmaste obegränsat(?) antal positioner och dessutom kan koppla det till att bara varna då man ligger över en viss hastighet. Den är alltså i första hand gjord för dem som vill ha varningar när man närmar sig en hastighetskamera. POI-loader fungerar dock bara med nyare enheter. Den fungerar således inte med Quest men med Quest2. Vilka andra enheter som stöds framgår på sidan för POI-loader på Garmins webbplats.
Stöd för POI-loader har däremot inget med den vanliga funktionen "proximity alarm" (närhetslarm) som jag förklarat ovan att göra och därmed är det inte längre så enkelt som att finns det närhetslarm så finns det också kursavvikelselarm.
Questarna är i första hand vägnavigatorer, i andra hand går de att bära med sig men de är inte tänkta för och anpassade till marint bruk och därmed är det logiskt att de inte har stöd för kursavvikelse-, ankar- och närhetslarm.
...och "XTE (cross track error, dvs avvikelse i sidled från kurslinjen), för en novis nybörjare inom GPS. Allt som är möjligt att göra för att få denna funktion "avvikelse från kurs" möjlig köper jag gärna.
Antingen har enheten stöd för att visa värdet på XTE-parametern (förklarad av Memme ovan) eller också inte. Om XTE finns så kan du välja att visa den på alla de skärmsidor som har valbara informationsfält och du kan då alltså se hur värdet minskar respektive ökar beroende på hur noggrant du följer kursen, men du får inget larm.
Möjligen kan du se om XTE finns på enheten i respektive handbok eller så får du fråga andra ägare om det finns.
Jag har bara en 276C och den har både XTE och kursavvikelselarm.
Efter att under några år haft sjökort (BlueChart) på en enhet med så liten skärm som bl.a. Quest och 60-serien anser jag att nyttan av sjökorten inte är värda pengarna på de enheterna. Skärmen är för liten för att man skall få den överblick som jag tycker behövs på sjön och man bör gå upp till åtminstone den dubbla skärmstorleken för att det skall bli riktigt användbart. Problemet för dig som vill ha en enhet till allt är att den som t.ex. 276C då blir lite väl stor för handhållet bruk.
[Ändrat av PR 2006-05-01 kl 11:16]