Lappsk vallhund!
Listigaräven; sa:Sen undrar jag också om allt detta prat om utställningar. Många kennelhemsidor man besöker har stamtavla upp och stamtavla ner.
Jag får lite äckelkänsla när man bara pratar om hundarna i form av detaljer i päls osv. Jag vet att man måste ha vissa raskriterier och utställningar tar inte bara hänsyn till utseende, även temperament, av vad jag har förstått.
Avvikelse från tråden, men vet nån varför det är såhär (en massa rotweilers på gatorna, utställningar).
Jag är ute efter en hund som ger mig utmaningar, som jag går kurser med, är ute med mycket (jag är ute mycket i skog och mark) men kanske inte kommer att valla med. Du verkar ju veta en del om de hundar jag funderar på och skulle alltså avråda mig att skaffa en lapphund?
Hej Anna!
Låter som om du passar för en lappsk vallhund. De är pigga utan att vara tramsiga eller nervösa. Min kompis Maria har en tik som hon var i Finnland för att få betäckt. Det blir valpar nu i vår. Hon har en hemsida som bra beskriver hur hon tänker och det finns inga stamtavlor där.
Ni verkar ha samma mål och hon tränar sin hund som räddningshund och hon tar med sig hunden överallt, på fjällvandring eller på båtturer. Men hon använder den inte till att valla med, men de är aktiva på andra sätt. Maria jobbar som veterinär och är jätteseriös utan att vara strikt eller krånglig.
Hoppsan! Nu låter det som om det är Maria jag försöker sälja, men hon är tyvärr inte till salu. Men det kanske hennes valpar är, om hon tycker att du är en lämplig köpare. Du får all info på hennes hemsida:
hem.passagen.se/raigaladei
Lycka till!/Christer