Lantmäteriets vinst ökar igen!

Re: Marginalkostnadsprissättning - rimligt?

niclasd; sa:
Brune; sa:
Jag tycker att Lantmäteriverket är ska anmälas för Konkurrensverket. 3995 SEK för en CD som ska tillhandahållas till självkostnadspris (marginalkostnad) enligt gällande lagstiftning.

Per Brune

En liten undran. Implicerar verkligen gällande lagstiftning om självkostnadspris en marginalkostnadsprissättning.

Självkostnad torde lika rimligt kunna tolkas som att alla kostnader för den produkten ska täckas (även fasta kostnader som är specifika för produkten) (samt möjligen också en del av övriga fasta kostander för verksamheten).

Marginalkostnadsprissättning skulle ju innebära att kunden enbart betalar för kostnaden för tryck av karta, CD-skivan eller ingenting (om man laddar ned produkten via nätet).

Utan att försvara nuvarande prissättning, så verkar faktiskt marginalkostnadsprissättning hyggligt dumt de också. Vem ska då betala för att nya produkter kommer fram.

/Niclas

Lantmäteriverkets kartläggning av landet betalar vi via skattsedeln, på samma sätt som vi betalar för Sjöfartsverkets kartläggning av vad som finns under vattnet och sköta utprickning, och på samma sätt som vi betalar Vägverket för att bygga och under hålla våra vägar.


I Veckans Affärer nummer 45/2000 kan man läsa att generaldirektören för Lantmäteriverket uttalar sig om GIS-data (grunddata som bl.a avvänds till kartor) ”den svenska sitter har på stort värde som det är tveksamt om vi ska ge bort”. Biträdande justitieminister Britta Lejons pressekreterare Magnus Ljungkvist säger att problemet har sin grund i 1998 års förvaltningsproposition ”Tanken var att myndigheter endast skulle ta en självkostnadsavgift för kopiering av grunddata, men undantag medgavs i vissa lägen så att även bakomliggande kostnader, alltså insamlandet av data kan faktureras. Det undantaget har nu blivit regel ute på verken”.

Vad jag kan förstå så har Lantmäteriverket redan fått betalt av staten (=skattebetalarna) för att ta fram all data, och då ska data vara tillgänglig till självkostnadspris.

Per Brune
 
Re: Re: Marginalkostnadsprissättning - rimligt?

Brune; sa:
Vad jag kan förstå så har Lantmäteriverket redan fått betalt av staten (=skattebetalarna) för att ta fram all data, och då ska data vara tillgänglig till självkostnadspris.

Per Brune

Möjligt att de fått betalt av staten. De får pengar varje år, men jag tror inte de har varit öronmärkta.

Men om vi istället vänder på det. Om de gav bort sitt data skulle de få färre inkomster och antingen behöva mer av staten (och staten måste i sin tur få sina pengar någonstans ifrån) eller så får man sänka ambitionsnivån (dvs inga fler uppdateringar görs).

Detta resonemnag förutsätter ju iofs att man utgår ifrån att generaldirektören inte snor alla pengar:)

mvh Christian
 

clindh

Forumvärd
Det jag iallafall efterlyser är inte "ge oss allt gratis" utan en mer diffentierad prispolitik, där privatpersoner får tillgång till data till mycket lägre pris än företag, som ju på ekonomiska villkor kan väga en högre avgift för kvalitet på geodata och tjänster mot ökad kvalitet på sina egna tjänster och därmed ökade intäkter.

Någon gjorde jämförelsen med SJ. Där har man försökt ta betalt "efter förmåga"; företagsbokade morgontåg kostar skjortan men studenten kan åka billigt. Tyvärr har man tyvärr gått ner sig i ett alltför komplext rabattsystem och dessutom tappat koll på kostnaderna, så vi skall nog inte driva jämförelsen för långt :)

Generaldirren på LM svarar på bla påståendet att "staten betalar ju redan allt" i detta inlägg på EGIP-listan: http://egip.jrc.it/200301/0828.html
Läs inläggen om "pricing" och "landgaas/ollén" på http://www.ec-gis.org/egip/
 
clindh; sa:
Det jag iallafall efterlyser är inte "ge oss allt gratis" utan en mer diffentierad prispolitik, där privatpersoner får tillgång till data till mycket lägre pris än företag, som ju på ekonomiska villkor kan väga en högre avgift för kvalitet på geodata och tjänster mot ökad kvalitet på sina egna tjänster och därmed ökade intäkter.

Det du efterlyser är s.k. prisdiskriminering (dvs att man tar olika betalt för samma tjänst). Min uppfattning är en lyckad prisdiskriminering skulle vara lönsamt såväl för säljaren som samhällsekonomiskt (dvs i praktiken för konsumenterna som kollektiv) jämfört med dagens odifferentierade monopolprissättning.

Kruxet är väl bara att man måste lyckas med det och en förutsättning är att man kan förhindra vidareförsäljning - dvs att vi privatkunder med låg betalningsvilja inte kan köpa för att sälja vidare till kommersiella kunder med högre betalningsvilja.

Som jag ser det finns det tre möjliga förklaringar till att man inte prisdiskriminerar:

1. Säljaren anser sig inte kunna förhindra vidareförsäljning.
2. Säljaren är korkad och fattar inte att man skulle kunna öka sin vinst på detta sätt.
3. Man får inte pga av restriktioner i lagstiftning (vet ej om det är så, men det är en möjlighet).

/Niclas
 
Prisdifferentiering - licensiering

Det som säljs i detta fall är inte en vara utan en tjänst. LM upplåter till köparen en licens vilket framgår av licensvillkoren för t ex Gröna kartan: "LICENS
Genom avtalet erhåller Licenstagaren en icke exklusiv, icke överlåtbar rätt till Materialet. Licensen gäller utan begränsningar i tiden." "Cd-rom skivan får inte lånas eller hyras ut."

Om ett företag, myndighet eller någon annan skulle köpa och använda Gröna kartan utan att kunna visa upp en licens från LM skulle de ju begå brott på samma sätt som om man utnyttjar ett datorprogram vilket som helst. En privatperson har som framgår av licensvillkoren ingen rätt att överlåta licensen vidare.

Vad jag vill säga är alltså att det inte räcker med att överlåta CD-skivan, den är i sig inte bärare av rätten att utnyttja kartan eller Kartex-programmet. Risken för LM är alltså inte större än för t ex Microsoft när det gäller deras program, att kartan utnyttjas illegalt. Däremot är kanske risken för otillåten användning bland privatpersoner mindre om prissättningen uppfattas som rimlig.

Hälsningar

Ulf
 
Re: Prisdifferentiering - licensiering

Ule; sa:
...
Vad jag vill säga är alltså att det inte räcker med att överlåta CD-skivan, den är i sig inte bärare av rätten att utnyttja kartan eller Kartex-programmet. Risken för LM är alltså inte större än för t ex Microsoft när det gäller deras program, att kartan utnyttjas illegalt. Däremot är kanske risken för otillåten användning bland privatpersoner mindre om prissättningen uppfattas som rimlig.

Hälsningar

Ulf

Självklart är det så, men om säljaren bedömmer att skyddet (i praktiken) är otillräckligt - dvs att man inte kan förhindra vidareförsäljning/piratanvändning så kan det fortfarande vara rationellt att sätta ett pris som utesluter vissa kundgrupper pga för låg betalningsvilja.

Med det inte sagt att det är bra eller önskvärt. I mitt tidigare inlägg tog jag bara upp möjliga motiv till varför lantmäteriet inte prisdiskriminerar. Om problemet med vidareförsäljning inte är relevant i det här fallet (om skyddet är tillräckligt) återstår som jag ser det bara de två andra förklaringarna - lantmäteriet är korkat och inser inte att de skulle kunna öka sin vinst eller att de är förhindrade att prisdiskriminera pga regelverket. Någon som vet vilket?

/Niclas
 
Jag fattar inte hur företagen tänker när dom
sätter sådana hutlösa priser på sina produkter.
Visst dom tjänar massor på varje produkt dom
säljer, men hur mycket förlorar dom på pirat-
kopiering?
Kolla problemet med tex PS/PS2 spel.
Hur många "svenssons" är det som kommer att
betala 3000pix för en cd med kartor?
Det är ju nästan mer än vad gpsén kostade!
Om det skulle vara hela sverige för detta
pris skulle nog ingen bråka men det är ju en
ynka 1/10!
Om dom skulle ta 1000kr/cd tror jag att vinsten
skulle bli högre än med dessa åcker priser.
De var mina 50öre om detta.
 
flundval; sa:
Hur många "svenssons" är det som kommer att
betala 3000pix för en cd med kartor?
Det är ju nästan mer än vad gpsén kostade!
Jag ser inte riktigt vad det har med saken att göra. Skall priset på papperskartor också bestämmas av priset på magnetkompasser? Om en global komponentbrist skulle höja priserna på all elektronik är det då okej att LM höjer priset igen?
Om dom skulle ta 1000kr/cd tror jag att vinsten
skulle bli högre än med dessa åcker priser.
Det tror jag inte på. 1000 kr är fortfarande betydligt mycket dyrare än 0 kr, vilket ju är alternativet. Jag tror i så fall att priserna måste sänkas till 50 kr/CD för att de som piratkopierar skall börja köpa av LM i någon större utsträckning och då är det kanske tveksamt om försäljningsökningen räcker för att kompensera de minskade intäkterna. Lägre priser från början skulle ha hållit igen intresset för piratkopiering men när nu dammluckorna öppnats är det nog svårt att stänga dem igen.

Med tanke på att vi har statsråd som aktivt förespråkar piratkopiering så måste det väl vara okej att blåsa Lantmäteriet också? Tacka Ulrika Messing nästa gång ni snor LM:s kartor!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
avslLM Lantmäteriets priser Navigering 94
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
Haddock Inlägg i debatten om lantmäteriets prissättning... Navigering 8
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
Lantmäteriets kartor & Microsoft XL Navigering 2
niking Lantmäteriet gör en god vinst igen... Navigering 13
niking Lantmäteriet gör god vinst Navigering 5
niking Lantmäteriet 52 milj i vinst Navigering 16
Store GPS ökar antalet genomfartsförbud? Navigering 2

Liknande trådar