Lantmäteriets vinst ökar igen!

Guest

Gäst
Nej, det var inte så jag menade. Jag brukar själv ha ganska roligt åt kommentarerna, men ibland kan det vara så att den som ställer frågan/startar tråden inte får något vettigt svar innan tråden urartar. Det kan visserligen vara festligt, men helt bra är det inte enligt min mening. Vad anser du, Persson, om FAQ-förslaget?

clindh

Forumvärd
Den som tar på sig att skriva och underhålla (via http://www.utsidan.se/red) en forum-FAQ får en present av oss!

Ang prissättning: en större vinst på Lantmäteriet ger ju större möjligheter att "våga" sänka priser för konsumentprodukter. Och jag tror det finns en farhåga för att man gör det möjligt för även företag att komma över Gröna Kartan billigt om man skulle sänka priset för konsumenterna. Lantmäteriet har inte heller något "public service"-uppdrag från staten.

Eller så kan vi hoppas de investerar en slant av vinsten och lägger upp även Fjällkartan digitalt.

Vill man vara med och påverka är troligen Lantmäteriutredningen en bra kanal.

Pudelns kärna

Det är väl just det som är haken.
En FAQ är ju inget vidare om den inte har FUA (Frequently Updated Answers). Sånt kräver att någon lägger ner en del arbete på den. Vilket är lika med tid. Tid som man annars kunde tillbringat ute, exempelvis.

Anders

Om man utnyttjar Lantmäteriets utmärkta internettjänst Din Karta kan man få Gröna Kartan i jpeg-format. Det kostar bara ca tio (10!!) gånger så mycket per kvadratkilometer som den tryckta kartan...

Ang: Kul åsikter om priser

Kanske kunde Lantmäteriet öka sin vinst ytterligare med en konsumentvänligare prissättning. Man kan väl anta att det ligger en tanke om ökad försäljning bakom prissänkningen på Röda kartan. Risken för att någon får sparken ser ju inte ut att vara överhängande:

"Resultatet år 2002 blev 61 miljoner kronor, en ökning med nio miljoner jämfört med året innan. Lantmäteriets personal kan därmed även i år se fram emot en bonus, som blir 1500 kronor för var och en." kan vi ju läsa på Lantmäteriets hemsida just nu.

Precis som vi har åsikter om, och debaterar, SJ:s prispolitik tycker jag det finns anledning för oss konsumenter av Lantmäteriets produkter att göra detsamma. Kanske kan vi påverka i rätt riktning.

Hälsningar

Ulf

Vad kan vi göra?!

Det finns ett antal trådar som just handlar om hur LM prissätter sina proukter, både för privatpersoner och företag. De som disskuterar i dessa trådar varkar vara övertygade om att prissättningen är helt fel (jag är en av dem). Det finns även ett antal perssoner som skrivit brev till LM för att försöka få rätsida på detta problem, men som det ser ut idag så är allt till ingen nytta.

Så vad som måste hända är något radikalt, det kanske är dax att ta kontakt med TV4 Nyheterna eller varför inte Sverker i PLUS?!

Vi kan inte sitta framför våra datorer och klaga på LM i våran "privata" diskussionstråd, vill vi att saker och ting skall ändras så måste vi nog klaga med en högre röst, typ media.

-Jonas :)

Ps. För alla er som måste svara på ett inlägg genom att klaga på enstaka ord i föregående inlägg så måste jag börja med att försvara mig: Jag valde att skriva ["privata" diskussionstråd] för att det är inte så att LM letar runt på nätet för att hitta inlägg och åsikter om vad folk tycker om deras produkter. Men jag tror att ni alla innerst inne förstår vad jag menade när jag skrev "privata".

Konkurrensverket

Jag tycker att Lantmäteriverket är ska anmälas för Konkurrensverket. 3995 SEK för en CD som ska tillhandahållas till självkostnadspris (marginalkostnad) enligt gällande lagstiftning.
Och vad ännu värre, Lantmäteriverket vill ha flera 100000 SEK/år i licenspengar för att långfärdsskridskoföreningen ska få använda kartan på Internet för att visa isläget och utförda turer.

Så nu får vi hålla till godo med satellitfoton från NASA. Vi svenskar får i detta fall bättre hjälp amerikanska staten, än av svenska staten.

Per Brune

clindh

Forumvärd
Ett annat exempel är prissättningen av historiska kartor. Att scanna ett A1 kartark kostar 300 + moms hos det lilla företag i Segersta som gjort scanningen av Generalstabskartan åt LM.

Det kostar sedan ca 200 kr att köpa en kopia av den digitala filen via onlinetjänsten Historiska Kartor...

Konkurrensverket:
http://www.kkv.se/indexns.html

En annan kanal för påverkan är Lantmäteriutredningen:
http://www.sou.gov.se/lantmateriet/

Vad kan vi göra?

Det är säkert så att det finns andra vägar att föra fram våra åsikter för att få bättre tryck i våra krav om en vettigare prissättning. Bra idé om TV 4 eller Plus, tycker jag!

Jag vet dock efter samtal med LM för ca ett år sedan att de följer diskussionerna i detta forum. De visste precis vad jag pratade om, så nog går budskapet fram till LM alltid!

Hälsningar

Ulf

PLUS

Sagt och gjort, nu har jag skickat ett mail till PLUS, om det kommer några brev till från er andra som också har tröttnat på LM så kanske det händer något på PLUSredaktionen, vem vet.

-Jonas :)

Marginalkostnadsprissättning - rimligt?

Brune; sa:
Jag tycker att Lantmäteriverket är ska anmälas för Konkurrensverket. 3995 SEK för en CD som ska tillhandahållas till självkostnadspris (marginalkostnad) enligt gällande lagstiftning.

Per Brune

En liten undran. Implicerar verkligen gällande lagstiftning om självkostnadspris en marginalkostnadsprissättning.

Självkostnad torde lika rimligt kunna tolkas som att alla kostnader för den produkten ska täckas (även fasta kostnader som är specifika för produkten) (samt möjligen också en del av övriga fasta kostander för verksamheten).

Marginalkostnadsprissättning skulle ju innebära att kunden enbart betalar för kostnaden för tryck av karta, CD-skivan eller ingenting (om man laddar ned produkten via nätet).

Utan att försvara nuvarande prissättning, så verkar faktiskt marginalkostnadsprissättning hyggligt dumt de också. Vem ska då betala för att nya produkter kommer fram.

/Niclas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
avslLM Lantmäteriets priser Navigering 94
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
Haddock Inlägg i debatten om lantmäteriets prissättning... Navigering 8
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
Lantmäteriets kartor & Microsoft XL Navigering 2
niking Lantmäteriet gör en god vinst igen... Navigering 13
niking Lantmäteriet gör god vinst Navigering 5
niking Lantmäteriet 52 milj i vinst Navigering 16
Store GPS ökar antalet genomfartsförbud? Navigering 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg