Det är våra orienteringskartors eviga förbannelse: Större skalor frestar kartritarna att "kludda" mer, så att kartorna blir lika oläsliga ändå, oavsett skalan.
IOF:s kartnorm är ett kärt diskussionsämne bland orienterare i allmänhet och bland kartritarna i synnerhet, förstås. Ett typiskt exempel är att normen säger att det bara får förekomma en hjälpkurva (höjdkurva med variabel ekvidistans, exempelvis 1-4 meter på en karta som har 5 meter som normalekvidistans) mellan varje riktig höjdkurva. Men i många områden finns det mer än en liten höjdformation mellan huvudkurvorna. Vilken ska man rita då? Eller strunta i normen och rita båda?
Årets karta för RM i banläggning var full med avsteg från den normen.
Orienteringskartor har speciella tecken för brant, både passerbar och ej passerbar.
Vi printar alla tävlingskartor idag i färglaserskrivare. Komplett med banpåtryck, och då praktiskt taget alltid i ett utsnitt som får plats på en A4. Nästa år ett annat hörn av kartan. Plastfodral för A4 är billigast.
Detta ger så mycket fördelar att vi för död och pina inte vill retirera till offset igen. En nygjord väg 700 meter från starten, upptäckt 3 veckor före tävlingen? Inga problem. Ut och reka, in med den i OCAD, kolla om någon kontroll påverkas negativt och sen är allt OK igen.
Orienteringskartorna är också ett lysande exempel på att kunder med speciella behov gör kartor där intresse finns (i detta fall bra tävlingsterräng).
Anders
IOF:s kartnorm är ett kärt diskussionsämne bland orienterare i allmänhet och bland kartritarna i synnerhet, förstås. Ett typiskt exempel är att normen säger att det bara får förekomma en hjälpkurva (höjdkurva med variabel ekvidistans, exempelvis 1-4 meter på en karta som har 5 meter som normalekvidistans) mellan varje riktig höjdkurva. Men i många områden finns det mer än en liten höjdformation mellan huvudkurvorna. Vilken ska man rita då? Eller strunta i normen och rita båda?
Årets karta för RM i banläggning var full med avsteg från den normen.
Orienteringskartor har speciella tecken för brant, både passerbar och ej passerbar.
Vi printar alla tävlingskartor idag i färglaserskrivare. Komplett med banpåtryck, och då praktiskt taget alltid i ett utsnitt som får plats på en A4. Nästa år ett annat hörn av kartan. Plastfodral för A4 är billigast.
Detta ger så mycket fördelar att vi för död och pina inte vill retirera till offset igen. En nygjord väg 700 meter från starten, upptäckt 3 veckor före tävlingen? Inga problem. Ut och reka, in med den i OCAD, kolla om någon kontroll påverkas negativt och sen är allt OK igen.
Orienteringskartorna är också ett lysande exempel på att kunder med speciella behov gör kartor där intresse finns (i detta fall bra tävlingsterräng).
Anders