Re: Leka segelbåt
polkovodets; sa:
Internationella sjövägsregler jämställer kajaker med segelbåtar under sju meter. Som sådan får man föra ett vitt runtlysande ljus, eller helt enkelt lysa mot båtar i närheten med en vit ficklampa.
Ett förtydligande.
Det är bara i lanternavseende som roddfartyg jämställes med segelfartyg. Kajaker och kanoter nämns ej i sjötrafikförordningen.
Muskeldrivna fartyg väjer för segelbåtar. Muskeldrivna fartyg har samma skyldigheter som motorbåtar avseende väjning.
En handlampa i en roddbåt/kanot ger andra sjötrafikanter
inga upplysningar om vart det muskeldrivna fartyget är på väg. Givetvis ger inte det rätt för andra fartyg att köra över kanoten!
Ett råd:
En kajak i mörker bör inte korsa farleder annat än när det kan ske utan risk och inte framföras på platser där man kan förvänta sig snabba båtar. Försiktighet vid paddling i mörker att det är den påkörande båtföraren som felat vid en kollision med kanot är en klen tröst.
Läs själv texten:
"Regel 25 - Segelfartyg på väg och fartyg under rodd
a. Segelfartyg på väg skall föra:
1) sidoljus
2) akterljus.
b. Segelfartyg med längd under 20 meter får föra under
a. föreskrivna ljus i en sammansatt lanterna anbragd på
plats där den bäst syns på eller nära masttoppen.
c. Segelfartyg på väg får föra, förutom under a. föreskrivna
ljus, två runtlysande ljus lodrätt över varandra,
det övre rött och det undre grönt, anbragta på plats där
de bäst syns på eller nära masttoppen. Dessa ljus får ej
föras tillsammans med den under b. tillåtna sammansatta
lanternan.
d. 1) Segelbåt med längd under 7 meter skall, om det
är praktiskt möjligt, föra de under a. eller b.
föreskrivna ljusen, men om så ej är fallet ha
till hands en elektrisk lampa eller en tänd
lanterna med vitt ljus, vilken skall visas i så
god tid att kollision kan undvikas
2) Fartyg under rodd får föra de ljus som enligt
denna regel föreskrivs för segelfartyg, men om
så ej är fallet skall det ha till hands en
elektrisk lampa eller en tänd lanterna med vitt
ljus, vilken skall visas i så god tid att
kollision kan undvikas."
Hela texten i SJÖFS 1989:15 finns på
http://www.sjofartsverket.se/upload/SJÖFS/89-015.pdf
Thure
[Ändrat av thureb 2005-07-20 kl 15:36]