Långvandring

Jag skulle säga att du bara behöver gå, inget annat. Se till att ha bra skor och växla mellan 2 par strumpor under vandringen. Gå 50 min, lufta fötterna och byt strumpor i 10 min osv...
Om du ska gå med tung packning kan det vara bra att styrketräna lite. Jag rekommenderar då knäböj, marklyft och sit-ups.

Tack skallagrimson!
Det var konkret och precist.
Jag misstänkte att det skulle vara något sådant.
Det var någon som frågade när och vart jag planerade att gå.
Min plan på cykel, var att cykla till Nordkap och tillbaka.
En väg upp, och en annan väg ner.
Men om jag skall gå dit, då får jag nog nöja mig med att gå upp.
Annars får det bli ett pensionärs projekt.
Vilken väg, och hur lång tid, det vet jag inte just nu.
Jag måste lära mig vad jag klarar av, hur långa dags distanser är realistiska?

Jag har en en annan fråga.
Upptäckte att det fanns gång- och vandringstavar.
Hur pass bra är det när man vandrar? (kort eller långt)
Och vad är skillnaden på gåstav och vandringsstav?

Ja, själv har jag aldrig tränat med sikte på just vandring och mer systematisk styrketräning har jag bara sysslat med de senaste åren, i förlängningen av rehab efter en trafikolycka för fem år sen.
Jag tränar buk, ben och rygg, istort sett utan vikter. Jag tränar inte på gym.

Däremot springer jag, har sprungit i stort sett sen lumpen för 50 år sen, långt, dvs. en mil och uppåt, de senaste 39 åren (jag fyller 69 i augusti). Därför att jag kommer ut och därför att jag tycker om det. Viktskontroll och kondition är bonus.

Inför sommarens expeditioner (jag vandrar i berg, mest i Alperna och Pyreneerna) brukar jag göra en eller två utflykter med upp till 15 km i säcken, för att vänja kroppen vid denna belastning.
Hållning kan vara väl så viktigt som styrka för att bära säcken rätt, så lite ryggövningar, t ex McKenzie, kanske kan vara på sin plats. Annars tycker jag att du ska fortsätta träna det du tycker är roligt att träna.

Jag använder stavar i par sedan 1991. De avlastar knäna i branta utförspassager, håller emot på glatt underlag och tillför lite armstyrka brant uppför.
Jag har dock aldrig använt stavar på låglandsvandring. Väsentligt är att stavarna är justerbara i tre delar, för att få plats utanpå säcken under resa. De ska ha flick-lock, men det tror jag är standard numera.

Det finns hur mycket råd som helst ifråga om skor och strumpor. Jag har äntligen tagit mitt förnuft till fånga och använder numera (om det inte är aktuellt med stegjärn) låga vandringsskor; Salomon och Merrell gör många bra modeller. Byta strumpor stup i ett kan man väl göra om man tycker det är kul. Jag har ett par till stigen (sköljs eller tvättas dagligen) och ett annat till natten.

Ja! Jag behöver nog byta ut cykelmuskler mot vandringsmuskler.
Jag gick i dag med en något reducerad packning, tänkte följa rådet att gå in och träna med packningen. Så jag tog med det och startade på kvällen, för att övernatta i tältet.
Och i morgon gå hem igen.
Så när jag låg i tältet och väntade på solnedgången, så gick jag in på googlemaps.
För att kolla hur långt jag gått, jag visste att det inte var rasande långt.
Men när den visade 3,4 km, blev jag nog lite förvånad!
Lite längre hade jag nog räknat med att det var, men som sagt.
Jag har en del att jobba med!
Men jag får en fantastisk kväll!
Havsutsikt, sjungande Rödbena, Tofsvipa och bräkande får.
Då kan det knappast bli bättre!

Det är egentligen ingen konst. Packa rätt, lätt och riktigt är konsten. Att gå kommer med tiden. Jag brukar vandra till jag är trött. Om solen står på för starkt vilar jag, eller om regn, vind eller kylan olidlig.

Annars så bara vandrar jag på. Brukar ta kortare pauser var timma äta och dricka ofta. Men allt över 30 kilometer per dag är att pressa det om man är ute efter en trivsam gåtur.

Tänk på att skaffa dig bra skor, och ett par ombyte.
Jag föredrar kängor i alla lägen. Men det är upp till var och en.
Bra låga skor fungerar egentligen till det mesta.

Packa efter förmåga. Allt över 10-15 kilo blir tungt med tiden.
Lär dig skilja på obehag och smärta.

Men allt det här kan du nog redan.
Om du har långcyklat så länge vänjer sig kroppen snabbt vid att gå istället.

... och lär dig stretcha. Det viktigt.
Annars ska det nog gå bra!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Långvandring - bloggar att läsa? Vandringsleder 19
vagabond83 långvandring Vandringsleder 1
NatureIsFreedom Långvandring genom Sverige Vandringsleder 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg