tänkte kolla lite eftersom denna tråd handlar om packning på cykel.
hur resonerar ni kring vikten vid cykelpackning? jag kommer från någon sorts lättviktskola där allt ska vara så lätt som möjligt vid vandring. men nu när jag packar min cykel resonerar jag på följande sätt: min cykel väger 13 kg. med ett tält på 2 kg blir det 15 kg, tältet står då för 13,3% av vikten. om jag nu väljer ett tält som väger 3 kg blir det 16 kg totalt och tältet står då för 18.8% av vikten. detta extra kilo ökar den totala tyngden med runt 5%, alltså inte alltför mycket. hela resonemanget utgår från att cykeln är så mycket tyngre än allt annat så ett kilo extra gör ingen större skillnad och tältet bara ett räkneexempel.
stämmer resonemanget?
På vissa cykelturer kan ett kilo mer sätta stopp på hela turen så jag skulle aldrig välja tunga grejer. Jag väljer däremot stor frihet och äventyr
Finns bara fördelar att inte ha tung packning med sig. Att man inte skulle njuta när man cyklar fortare, mer mil eller med mindre packning än t.ex TS är förstås bullshit, det beror ju på vem man är och vad man söker, vill och orkar.
Tycker att många vågar sig knappt utanför dörren utan att ha 'allt' med sig, rädd att de inte ska överleva. Rädd att kliva ut ur komfortzonen, den bekväma bubblan som håller oss fast. Och 'allt' är bara material, det handlar inte om själva cyklingen som är ju egentligen den stora kärleken. Lätt att glömma när man diskuterar prylar eller är tekniknörd