Långtidsvandring i fjällen planerad. Väskproblem.

Hejsan.

Just nu planeras det en vandring nästa år. Möjligtvis Fjällräven Classic, men det kan även bli att vi väljer en annan tripp.

Kontentan är dock den samma, att jag är vilse i väskdjungeln.

För att göra förvirringen så lättförklarad som möjligt så skriver jag ett par punkter som är ledord och önskemål inför köpet.

Vandringen är beräknad till 110 - 150 km och ca tid på 14 dagar +- några dagar.
Jag personligen gissar på minst 80 liter, men det är bara en uppskattning.

Önskelista / Checklista:

1: Gärna rambyggd för bättre viktfördelning.
2: Öppning i botten med. Underlättande vid i och urlastning.
3: Inga extrema färger på väskan utan gärna jämna naturliga färger eller iaf en icke extrem ton.
4: Tåla regn och hårt väder samt kunna lappas / repareras på plats utan massor av special material.
5: Utbyggnadsmöjligheter med extra fickor eller fasthakning via remmar.

Budget:

Inom rimliga gränser helst. Inte för att snåla eller så men jag kommer inte vandra så ofta att ett väskköp för 5000 kommer kännas logiskt. Sett väskor för 800 till 1900 som verkade ok men då jag aldrig köpt en sådan här sorts väska förr så är jag inte insatt i vad som är ett bra värde eller märke.

Mvh Johan

Behovet för fjällräven classic och en vandring på +14 dagar är helt olika. Vad ska du göra i 14 dagar om du bara ska gå en mil per dag? En begagnad Haglöfs alaska eller fjällräven ligger gott inom din prisklass och är beprövade, goda utbyggnadsmöjligheter. Då kan du byta till en 5000kr säck senare om du finner att du har behov.

Haglöfs Matrix 70

Jag tycker haglöfs Matrix 70 liter erbjuder en bra kombo mellan stryktålighet, volym, vikt (>2 kg), pris (ca 2000 kr) och funktion. Jag har burit över 30 kg med den och den gnäller aldrig. Nästa år kommer den följa med på gröna bandet.

Jag säger samma sak som Kimmo: En begagnad Haglöfs Alaska löser din tvåveckors på alla sätt.

Med en packpåse på ca 25 liter och huvudsäckens ca 65 liter så disponerar du nominella 90 liter PLUS det faktum att ramen gör att du enkelt kan mickla dit en påse till...

En lite äldre Alaska hittar du lätt för 300-500 kronor (plus frakt) på Blocket eller Tradera - och dom är normalt gröna. Blå är inte ovanliga heller. Direkt ovanliga Alaskafärger är Orange [=mycket gamla och MYCKET ovanliga] och Svart [=väldigt sena och oftast DYRAre].

80 liters väska vill du inte bära 1-3 mil om dagen, ryggsäck däremot kan gå om du är tränad. En begagnad 60-80 liters säck är nog inom din räckvidd.
Börja med att ruta upp en flyttlåda på insidan i decimetersrutor så får du reda på din utrustnings och matpakets verkliga rymdbehov. Sen kan du handla ryggsäck, se till att få tag i i en som sitter bekvämt på din rygg med rätt last i. 14 dagar har ett tämligen stort matpaket.
Som nybörjare är det bättre att börja med en stugtur, tältliv kräver en viss erfarenhet som väl kan skaffas i hemmaterrängen.
Ett Excelark med din utrustning vägd på en gramnogran köksvåg kan säkert få även din utrustning att bli både lätt och funktionell.
go tur

Hejsan.

Just nu planeras det en vandring nästa år. Möjligtvis Fjällräven Classic, men det kan även bli att vi väljer en annan tripp.

Kontentan är dock den samma, att jag är vilse i väskdjungeln.

För att göra förvirringen så lättförklarad som möjligt så skriver jag ett par punkter som är ledord och önskemål inför köpet.

Vandringen är beräknad till 110 - 150 km och ca tid på 14 dagar +- några dagar.
Jag personligen gissar på minst 80 liter, men det är bara en uppskattning.

Önskelista / Checklista:

3: Inga extrema färger på väskan utan gärna jämna naturliga färger eller iaf en icke extrem ton.
4: Tåla regn och hårt väder samt kunna lappas / repareras på plats utan massor av special material.

Budget:

Inom rimliga gränser helst. Inte för att snåla eller så men jag kommer inte vandra så ofta att ett väskköp för 5000 kommer kännas logiskt. Sett väskor för 800 till 1900 som verkade ok men då jag aldrig köpt en sådan här sorts väska förr så är jag inte insatt i vad som är ett bra värde eller märke.

Mvh Johan

Du skriver väska, men av önskemålen verkar du mena ryggsäck, bara så vi pratar samma språk.

Volumbehovet är svårt att uppskatta, då packningar skiljer sig markant från person till person. Med en slimmad lättviktspackning kan man klara 14 dagars tur med runt 50 L säck, medan extremvärden åt andra hållet är de största 120-130 L säckarna. Lättvikt för 14 dagar blir gott under 20 kg, medan normalpackning blir i intervallet 25-30 kg eller till och med över det.

Det är också stor skillnad på fjällräven classic och andra former av turer då du kan proviantera 6 gånger längs vägen och därmed minimera packvikt och volym.

Om du planlägger att gå ca 8-9 km per dag har vikten inte så stor betydelse, då du kommer att gå 3-4 timmar per dag inklusive pauser, kanske någon timme extra om du tar lunch på vägen, då vill du nog hellre satsa på bekvämast möjliga tält och lägerkomfort. Det är fortfarande en gissning, men runt 80-100 L säck är nog realistiskt då. Vill du runt dubbla dagsmarserna till 7-8 timmar per dag klarar du dig, paradoxalt nog med både mindre och lättare packning.
Om du sover och/eller provianterar i stugor längs en led minskar också vikt och volymbehov kraftigt.

Jag vet inte om du är van vid fjällvandring, det kan vara bra att planera en rutt med möjligheter att avbryta om man är nybörjare.
Lycka till! :)

Hejsan.
Önskelista / Checklista:

Mvh Johan

Mkt bra innspel från alla.
Jag vill tillägga följande.
1. Prova olika säckar i butik.
2. Finns också säckar där man öppnar hela fronten, tex. min Fjällräven Abisko 75 liter. Lustigt nog använder jag aldrig funktionen utan packar smart istället. I tillägg har jag alltid med mig en Ikea-kasse (Blå 5kr) i vilken jag tömmer över allt för bäst översikt när jag pitch:at tältet.
3. Okay.
4. Regnskydd finns att köpa som man sätter över säcken (vanligast). Men det finns också ryggsäckar som är gjorda i vattentätt material (ovanligt tyvärr). Ett litet sy-kit plus tandtråd kan laga mkt. Silvertejp av bra kvalitet eller ännu bättre Tear-Aid type A (finns på xxl bl.a.)
5. Okay. Se till att allt sitter taight. Många gillar inte när det hänger och slänger.

Behovet för fjällräven classic och en vandring på +14 dagar är helt olika. Vad ska du göra i 14 dagar om du bara ska gå en mil per dag? En begagnad Haglöfs alaska eller fjällräven ligger gott inom din prisklass och är beprövade, goda utbyggnadsmöjligheter. Då kan du byta till en 5000kr säck senare om du finner att du har behov.

Oj, tack allihopa för intressanta inlägg. Här gick det undan =)

Vi har inte hunnit ända fram dit med planeringen än utöver att vi har ett ungefärligt avstånd och på hur lång tid uträknat. Bra märken i tipset så tack o bock för det!

Jag tycker haglöfs Matrix 70 liter erbjuder en bra kombo mellan stryktålighet, volym, vikt (>2 kg), pris (ca 2000 kr) och funktion. Jag har burit över 30 kg med den och den gnäller aldrig. Nästa år kommer den följa med på gröna bandet.

Trevligt trevligt. 70 känns som nåt som kan bli ett minimum iaf men det är inte helt struket iaf. Läst en del om det märket så det ska kikas upp lite extra.

Jag säger samma sak som Kimmo: En begagnad Haglöfs Alaska löser din tvåveckors på alla sätt.

Med en packpåse på ca 25 liter och huvudsäckens ca 65 liter så disponerar du nominella 90 liter PLUS det faktum att ramen gör att du enkelt kan mickla dit en påse till...

En lite äldre Alaska hittar du lätt för 300-500 kronor (plus frakt) på Blocket eller Tradera - och dom är normalt gröna. Blå är inte ovanliga heller. Direkt ovanliga Alaskafärger är Orange [=mycket gamla och MYCKET ovanliga] och Svart [=väldigt sena och oftast DYRAre].

Oj..så billigt begagnat? Låter intressant verkligen. Sedan är ju begagnat nåt man får kika noggrant på så man inte får ett fulköp haha, men begagnatmarknaden får börja synas noga från och med nu då.

80 liters väska vill du inte bära 1-3 mil om dagen, ryggsäck däremot kan gå om du är tränad. En begagnad 60-80 liters säck är nog inom din räckvidd.
Börja med att ruta upp en flyttlåda på insidan i decimetersrutor så får du reda på din utrustnings och matpakets verkliga rymdbehov. Sen kan du handla ryggsäck, se till att få tag i i en som sitter bekvämt på din rygg med rätt last i. 14 dagar har ett tämligen stort matpaket.
Som nybörjare är det bättre att börja med en stugtur, tältliv kräver en viss erfarenhet som väl kan skaffas i hemmaterrängen.
Ett Excelark med din utrustning vägd på en gramnogran köksvåg kan säkert få även din utrustning att bli både lätt och funktionell.
go tur

Tältliv, vindskydd eller på bar mark har jag ett par år av bakom mig så just den biten är inga problem. Det är själva fjällvandrar delen samt expeditionsstorlek på packning bara som blir nytt. Vanligtvis har vi haft stationärt läger men nu ska ju allt med på ryggen =) Flyttlåde idén lät intressant och smart så tack för den.

Du skriver väska, men av önskemålen verkar du mena ryggsäck, bara så vi pratar samma språk.

Volumbehovet är svårt att uppskatta, då packningar skiljer sig markant från person till person. Med en slimmad lättviktspackning kan man klara 14 dagars tur med runt 50 L säck, medan extremvärden åt andra hållet är de största 120-130 L säckarna. Lättvikt för 14 dagar blir gott under 20 kg, medan normalpackning blir i intervallet 25-30 kg eller till och med över det.

Det är också stor skillnad på fjällräven classic och andra former av turer då du kan proviantera 6 gånger längs vägen och därmed minimera packvikt och volym.

Om du planlägger att gå ca 8-9 km per dag har vikten inte så stor betydelse, då du kommer att gå 3-4 timmar per dag inklusive pauser, kanske någon timme extra om du tar lunch på vägen, då vill du nog hellre satsa på bekvämast möjliga tält och lägerkomfort. Det är fortfarande en gissning, men runt 80-100 L säck är nog realistiskt då. Vill du runt dubbla dagsmarserna till 7-8 timmar per dag klarar du dig, paradoxalt nog med både mindre och lättare packning.
Om du sover och/eller provianterar i stugor längs en led minskar också vikt och volymbehov kraftigt.

Jag vet inte om du är van vid fjällvandring, det kan vara bra att planera en rutt med möjligheter att avbryta om man är nybörjare.
Lycka till! :)

Ryggsäck indeed ska det vara. Jo camping och vandrarlivet finns det vana av, men som sagt tidigare så är det nu problemet att ha allt på sig hela vandringen gentemot att ha ett stående läger.

http://www.outdoorexperten.se/p-24238-snugpak-rocketpak.aspx

Den kikade jag nu på precis som ett exempel, men det är en lång lista att gå igenom och jämföra vikt etc med alla olika modeller.

Mkt bra innspel från alla.
Jag vill tillägga följande.
1. Prova olika säckar i butik.
2. Finns också säckar där man öppnar hela fronten, tex. min Fjällräven Abisko 75 liter. Lustigt nog använder jag aldrig funktionen utan packar smart istället. I tillägg har jag alltid med mig en Ikea-kasse (Blå 5kr) i vilken jag tömmer över allt för bäst översikt när jag pitch:at tältet.
3. Okay.
4. Regnskydd finns att köpa som man sätter över säcken (vanligast). Men det finns också ryggsäckar som är gjorda i vattentätt material (ovanligt tyvärr). Ett litet sy-kit plus tandtråd kan laga mkt. Silvertejp av bra kvalitet eller ännu bättre Tear-Aid type A (finns på xxl bl.a.)
5. Okay. Se till att allt sitter taight. Många gillar inte när det hänger och slänger.

Det ska bli lite trippar till XXL samt diverse butiker i närområdet för att just testa när det närmar sig köpet. Att kunna öppna den hela vägen på fronten är nåt jag känner skulle vara väldigt bra, men kan även bli att den funktionen inte används för ofta heller iofs. Dock hittills så brukar jag använda det när jag har den funktionen tillgänglig, så det är nog ett litet extra + i kanten om väskan har det.

Ja inga häng och släng nej. Såg en engelsk militärmodell som hade alla sina extrafickor fastsatta via en grov dragkedja, så utbyggandet blev generellt att väskan såg ut att ha fastsydda pouches på sidorna och det fanns inget löst hängande alls. Gillade den funktionen skarpt.

Du menar säkert PLCE , Webtex

Webtex PLCE är en kopia på brittiska militärsäcken i PLCE systemet - kopian har ingen superkvalite
men kan mycket väl fungera för sällanvandraren.

Det fina är att du kan allt eftersom vandringen tömmer ryggan på käk skicka in sidofickorna i huvudsäcken och
bygga den på höjden och få fin balans.

Sen på kortare turer dumpa sidofickorna helt och så vidare.

Säcken är dock inte i kvalite för tunga vandringar och många - finns lite på nätet om dom.

Du menar säkert PLCE , Webtex

Webtex PLCE är en kopia på brittiska militärsäcken i PLCE systemet - kopian har ingen superkvalite
men kan mycket väl fungera för sällanvandraren.

Det fina är att du kan allt eftersom vandringen tömmer ryggan på käk skicka in sidofickorna i huvudsäcken och
bygga den på höjden och få fin balans.

Sen på kortare turer dumpa sidofickorna helt och så vidare.

Säcken är dock inte i kvalite för tunga vandringar och många - finns lite på nätet om dom.

Intressant! Alltid positivt att kunna minimera eller maximera utrymmet!
Problemet är om det läcker eller om man börjar få skavsår i klass med Olympiska spelen. Blir mycket att läsa på känner jag.

Finns ju lite på nätet , man kanske inte skall ta att den är skit då många som testat kör mycket.
Den kan mycket väl funka för en sällananvändare , problemet är inte att den läcker eller ger skav utan
typ hållbarhet om du skall korsa Alaska eller Sibirien - då är det fel säck.

Köp 90L eller 3/4 som den kan kallas - bättre balans och förmodligen bättre hållbarhet.

Lite snack
http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=82827

Köpställe exempel
http://www.surplusandadventure.com/...acks/web-tex-plce-size-rucksack-s-329328.html

Dessa Webtexsäckar är väl ungefär som att köpa nått Stadium likt i kvalite och pris.
Skall du ha proffsgrejer i 90-130L klassen får du hosta upp med 4-5k.

Va fan ska du ut en runda o kanske lite kortare turer så why not liksom , du får tjacka riktiga grejer
om du ska ut mera sen

Finns ju lite på nätet , man kanske inte skall ta att den är skit då många som testat kör mycket.
Den kan mycket väl funka för en sällananvändare , problemet är inte att den läcker eller ger skav utan
typ hållbarhet om du skall korsa Alaska eller Sibirien - då är det fel säck.

Köp 90L eller 3/4 som den kan kallas - bättre balans och förmodligen bättre hållbarhet.

Lite snack
http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=82827

Köpställe exempel
http://www.surplusandadventure.com/...acks/web-tex-plce-size-rucksack-s-329328.html

Dessa Webtexsäckar är väl ungefär som att köpa nått Stadium likt i kvalite och pris.
Skall du ha proffsgrejer i 90-130L klassen får du hosta upp med 4-5k.

Va fan ska du ut en runda o kanske lite kortare turer så why not liksom , du får tjacka riktiga grejer
om du ska ut mera sen

Saken är den att det är skillnad på pris och pris. Emellanåt kan det kännas som att den väskan man "ska" ha kostar 2500 kr mer bara för att. 4-5k för en väska är jäkligt mycket för vissa, inte för andra.

Personligen tror jag att det absolut är kvalitet på dem, men jag tror inte det alltid är värt den summan i slutändan på alla dyrare produkter. Det är en marknadsprocess, det handlar om att tjäna pengar och det är också att ,ånga handlar med ögonen.

I ett perfekt köp skulle jag hitta en butik och testa alla kandidater i först, men jag bor tyvärr lite tokigt för att komma åt något sådant på daglig basis. Får bli att göra en checklista på diverse väskor och sen en road trip till Stockholm =)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Flyga in i fjällen Transportera 21
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
raderad04 Flygförbud i fjällen. Transportera 112

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg