Långsam, dålig mottagning Etrex Legend

Har nyligen köpt en Legend och har märkt att när man startar den kan det ibland ta flera minuter innan den hittar satelliter. Sen när jag går i skogen så tappar den kontakten titt som tätt. Den verkar väldigt känslig för att det är trädkronor som skymmer himlen. Det ska helst vara en glänta med bar himmel i alla väderstreck. I bil är det smått omöjligt att få kontakt. Vad har ni för tips. Ska man hålla den på något annat sätt än lodrät utomhus? Om man lägger den ovanpå instrumentpanelen i bilen går signalerna genom framrutan lättare än takplåten då?
Finns det nån form av extern antenn som kan förbättra mottagningen?
Ska det rent allmänt vara så svårt att få signal?

etrex-erfarenheter sen ett år

Garmin etrex har samma antenn som Din antar jag.
Inga problem under bar himmel eller i bilframruta -eller i båt under kapell -trädkronor kan "skymma" om de är täta- går ej heller under hustak ,plåttak på bil eller flygplan.
Startupptid från någon minut till några minuter beroende på var man varit tidigare "igång".
Problemet i tät skog upplever jag inte som några som helst problem- man tittar ju bara på gpsen då och då då får man välja nån öppen plats-tracen kommer ändå även om det blir lite hack se även

http://hem.passagen.se/bigben39/

/Bengt

Håller med!!

Jag har själv en Vista och tycker själv att den har en urdålig mottagning när jag är i skogen. Min kompis har en Magellan MAP330 och när vi jämförde Vistan och hans Magellan på en plats där min GPS helt tappade mottagning hade hans Magellan låst på 5 satelliter!
Jag kontaktade Magellans generalagent i Sverige och fick svaret att Magellan använder en antenn som heter Quadrifilar (hoppas att det är rätt stavat...) medan Garmin använder en antenn av Patch-typ. Teknikern på Magellan sa att en Quadrifilar-antenn har mycket bättre mottagning pga den är runt om strålande och att MAP 330 tom fungerar inomhus så länge det inte är plåttak!!!

Vågrätt är rätt

För det första: en Legend är gjord för att hållas vågrätt. Dess s k patch-antenn fungerar bäst då. (Förresten, vad heter "patch" egentligen på svenska?)

För det andra: Om man inte använt en GPS på ett tag (kanske någon vecka eller så), så måste den hämta in nya data om satelliternas lägen. Det gäller också om man har flyttat den någon längre sträcka. Såvitt jag förstått kan det ta upp till 12 minuter att hämta in helt färska data.

För det tredje: Det går inte några GPS-signaler alls genom ett plattak, utan all mottagning i bilen sker genom glasrutorna - såvida man inte har konstiga soldämpande rutor med metall inbakad. Men med den kraftigt lutande framrutan på de flesta moderna bilar bör det inte vara några problem att använda en GPS monterad på instrumentbrädans övre del (där man brukar ha mobilen). Jag använder ibland en Legend på det viset, och det brukar fungera utmärkt, trots att jag har den vertikalt.

Anders

Inga problem

Jag har min Vista sitter fast med ett buntband (Clips)
vertikalt på instrumentpanelen i bilen.
Och där har den suttit dom senaste 1000 milen utan några som helst mottagningsproblem.
Mitt hus jag bor i har papptak och mottagningen fungerar alldeles utmärkt hemma också.
Dock skall man vid mycket tät och hög skog hålla mottagaren horisontellt för bästa mottagning.

Raymond

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
pal2 Långsam/Krånglande Geko201 Navigering 1
Brus-Nilsson Radera dålig baskarta Navigering 6
rhb dålig hårdvara garmin nuvi 550 Navigering 2
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
iwalkalonelyroad Oregon 400t - dålig mottagning på första försöket. Navigering 5
Botte72 Magellan eXplorist 600 bra eller dålig Navigering 0
ulferiksson Garmin map 76S med dålig satellitförbindelse i kajak Navigering 4
jlw MIO 168 - Bra/dålig? Navigering 3
dataväxt dålig precision med waas? Navigering 4
rascar Garmin eTrex dålig i skog + www-beställning USA!? Navigering 8
matbj Dålig kalibrering av Mapsource worldmap?!? Navigering 1
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
viggoboy Samma mottagning på hela jorden? Navigering 8
The Lapp Mottagning mellan Nikka och Keb... Navigering 6
jasy Solstorm slog ut gps-mottagning Navigering 0
bjornm Mottagning i skog? Navigering 9
Haddock Mottagning i bil Navigering 10
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
jasåpådetviset EGNOS-mottagning Navigering 28
Brune Ingen GPS mottagning i nytt tåg Navigering 13
hatzer Ingen mottagning med Magellan 315 Navigering 7
jasy Mottagning patch vs. helix antenner Navigering 5
Tärnan Mottagning Garmin Etrex jämfört med Magellan ? Navigering 3
Kurvan Mottagning GPS Navigering 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg