Långresa

Planerar att cykla jorden runt. Kommer att hålla mej så nära kusterna som möjligt. Resrutten blir att börja i Oslo 17 maj. Sedan sveriges västkust, syd och ostkust till Finland, Baltiska kusten, Polen Tyskland runda Danmark, Holland Belgien, Frankrike, Spanien, Portugal. Sedan följa medelhavets kust tillbaka till Nordafrika. VästAfrika till sydspetsen. Därefter Östsidan upp till Suezkanalen. Arabiska halvön, vidare genom Asien till Kina Sibirien. Där kommer ett problem med att ta sig över till Alaska. Sedan är det tänkt att följa nord och sydamerikas västkust till eldslandet. Nu börjar cyklingen norr ut på östkusten till Alaska där jag skall ta mej över till Sibirien igen, sedan följa ishavet till Norge och kusten till Oslo. Någon som vill följa med?

Oj, det var en rejäl tripp! Det är inte aktuellt för min del, även om det vore en upplevelse. Dock är jag lite nyfiken på hur lång tid du tror att det hela kommer att ta.

Mvh /Joel

En imponerande tur! Kan tyvärr inte hänga på:)
Kommer det att finnas någon hemsida där man kan följa hur det går?

Lycka till!

Känns som

en jävla bedrift om du klarar det, och du kommer nog få problem med att hitta nån som vill följa med hela vägen..
Lycka till!

Mötte en Japan

Jag mötte en Japan precist innan Svenstavik på min blygsamma tur genom Sverige 2006.

Han hade cyklat från Kapstaden HELA vägen upp till Spanien, genom Frankrige, ner genom Italien till Aten. Sedan upp genom Bulgarien, Rumänien, Ungern, Tjeckien, Polen, Tyskland, Danmark, Sverige.
När jag mötte honom skulle han till Lofoten sedan flyga över till Florida från Nordnorge för att cykla upp längs östkusten till Halifax. Sedan skulle han till Prudhoe Bay i Alaska och sedan var det nerförsbacke till Ushaia, typ?! Han skulle cykla 60000km på 3 år sedan sa pappa att det fick vara nog med dumheterna och jobb väntade i hans firma.

Han var tunn som en pinne och hans engelska var precist så dålig som man kan förvänta sig av en Japan.

Stiffe

Laeste din ruttbeskrivning och kunde bara le :) Den rutt som du ha taenkt ta kommer inte att fungera pga av graensproblem mellan laenderna men det loeser sig saekert. Om du boerjar kommer du saekert att aendra rutten flera gaanger men det aer en del av resan.

Jag har cyklat en del av straeckerna saa vill du ha lite tips aer det bara att skicka ett mail. Skulle vilja foelja med laengs Ishavets kust. Har velat besoeka Tiksi och Dickson sedan laenge... Kan du skicka mail naer du naermar dig Ryssland andra gaangen?

/Stellan

Ja, ryska ishavskusten vore ngt. Undrar dock hur det ser ut med vagar daruppe? Nu pratar jag bara ur minnet och kan ha helt fel - men jag tror att nastan samtliga vagar daruppe gar i nord-sydlig riktning och knappasta ngn i ost-vastlig? Fast det finns kanske dirttrack som man kan folja. Kartbutiken i stockholm saljer ju flygkartor, eller vad det nu heter, och bor ju ha en del information. Men jag tror knappt att det finns mycket vagar norr om BAM-jarnvagen?

Verkligen ett stort lycka till, och passerar du Uganda kan du få bo hemma hos mig (har även en del reservdelar till cyklar i garaget).

Det galler mig ocksa va? Om jag mot formodan hamnar dar i slutet pa denna trip...? ;-)

Varför inte resa åt andra hållet? Det borde väl bara vara bättre med ishavskusten, medan du är fräsch och utvilad. Och naturligtvis skall du cykla där vintertid, när det är fruset.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg