Långfärdstävlingar?

Hej alla!
Jag var nyligen med några HBB:are och paddlade (Lasse, Marie och Magnus http://www.kajaktur.se ). En kväll kläckte Lasse idén om en regelrät tur-tävling. Det finns ju många tävlingar som handlar om att ta sig långt och snabbt fram (Stockholm kanotmarathon, dalslands kanotmarathon, Arctic sea kayak race osv.).
Min fråga är om det är någon på forumet som vet om det finns någon tävling som berör följande: räddningsteknik, tidspassning, krångliga lyft, planering, vägval... Sätter man ut ett mål som ska klaras av på 24 timmar så är det ju garanterat någon bråttompaddlare som kan ta det utan problem. Men det här med att göra det på rätt sätt som turpaddlare är en annan grej.
Om det inte finns någon sådan här tävling var tanken att vi skulle spåna fram lite idéer och kanske köre en "pilot-tävling" för att kolla upp intresset.
Tanken är att man inte ska behöva vara en kunglig bråttompaddlare för att greja tävlingen utan att den genomsnittlige paddlaren skall kunna delta. Man ska kunna vinna på att vara flink i momenten runt i kring paddlingen. Tanken var även att man skall tävla parvis och att båda måste komma i mål. Givetvis är det svårt att bedömma hur man skall ge poäng i en sådan sak som kamraträddning, men det är sådant vi får jobba med.
Någon som har några idéer eller vill visa sitt intresse för en sådan här tävling?

mvh/Sulan

Bra förslag då jag tycker att paddling ska vara en njutning, vilket det är, men vilket inte avspeglas i de tävlingar som finns..

// Jocke, som söker kajakplats runt Stockholm

Det är njutbart att "bråttompaddla"

Håller ej med om att det ej är njutbart att brottompaddla. Här hållt på och harvat med turpaddling bla HBB och HBVB, rollträning, surf mm. Förra året klev jag i en motionskajak och testade en vingpaddel och insåg snabbt att detta sätt att paddla på är det som ger mig STÖRST glädje och Naturupplevelse.
Kroppen fungerar som bäst under possitiv stress och när pulsen går över 170 slag/min så upplever jag alla intryck från omgivningen, syn, doft, ljud och smak mycket starkare än om jag puttrar fram i knapp styrfart med en puls på 100 slag/min.
Att man sedan får fysik att klara av långa dagar i havskajaken får förmåga att sprinta tex vid passage av farleder eller flykt från andra kniviga situationer är bara ett plus.
Och tänk den förr så förhatliga motvinden har nu blivit ett perfekt träningshjälpmedel.

Brottom paddla folk det är det underbaraste du kan göra i en kajak. Allt annat är bara slöseri med tid.

Det finns bra mycket bättre sätt att träna upp fysik än det du beskriver isåfall. Ja, men du har ju din åsikt och den får stå för dig.

// Jocke, vältränad trots njutbar paddling

Visst tycker jag att man ska klara av att paddla som bara f@n om man hamnar i skiten. Men tanken med en sån här tävling är inte att man ska vara först i mål utan man ska vara i mål på bästa sätt. Mer kanske att man ska tajma in vissa kontrollpunkter så nära en viss tid som möjligt. Då kan man styra lagets hastighet och dessutom konfronteras de av planeringsproblem som kanske kan uppstå om man t.ex. ska passera en hamn, tajma tidvatten osv. Om de sen tvingas göra vissa moment under turen, kända som okända, lägger det ytterligare krav på paddlaren. Är man då flink på de momenten så köper man sig tid eller poäng, hur det nu blir. Men som sagt, det är ingen tävling för folk som vill rejsa i mål.
/Sulan

Det blir som tävlingarna i lumpen

De som är starkast tar sig snabbt och smärtfritt fram till närheten av nästa kontrollpunkt där de vilar upp sig för att kunna genomföra ev uppgift/stämpling på utsatt tid för att sedan fortsätta mot nästa mål fräsha. De som harvar efter blir tröttare och tröttare och stressade för att hinna i tid. Inte så kul för dem som du vill skall ha en tävlingsform som passar dem. med andra ord.

Den starke vinner alltid.
Preparatus supervivet.

Ps Längdskidåkning är också bra träning och allt annat där stora muskelgrupper är inblandade samtidigt med mindre. Styrketräning, kampsport och sådant tjäfs är för fjantar utan natrurlig bringa:Ds)

~MrS~

Självklart är motionspaddling en mycket effektiv träningsform, rätt utförd. Kompletterande annan träning av exempelvis ben, är naturligtvis nyttigt, och ger även bättre paddelkapacitet.
Det är rätt få sporter som inte är nyttiga och ger bra utbyte - vid rätt plnaerad och tekniskt genomförd träning. Själklart finns det också de som tränar kampsporter som har en mycket god fysik.

Om jag förstått saken rätt ska dock tävlingen som trådstartaren vara så sllmän och fokusera på moment som annars inte ingår i kanottävlingar att det blir annorlunda, samt att tiden för det olika etapperna ska ge utrymme för långsammare paddling. Jag föreställer mig att det går att hitta en sådan tävlingsform, och kan även tänka mig att det skulle kunna vara så att de olika momenten bara ger godkänt och var och en efter genomförd tävling kan få ett diplom som visar att man klarat alla moment, samt att priserna lottas ut bland de som fullföljt.

[Ändrat av Mezzner 2005-06-26 kl 14:11]

Vad menar du med långfärdstävling? När blir en tur en långfärd? Är det sträcka eller antal dagar?
Varför en tävling för de som inte vill tävla?

Är inte t.ex. SKM och DKM mer tillgängliga för "alla" paddlare än en 10 dagars tävling längsmed norrlandskusten?

De snabbaste HBB-paddlarna hamnar väl ändå under din benämning brottompaddlare? Uthålliga, bra planering, målinriktade, tar inga onödiga risker, klar strategi som passar deras fysik och mentalitet.

Mångkamp i polokajak är roligt. Sidoförflyttning, sprint, 10 rollar, slalom, handpaddling etc.

Tävling är alltid tävling och för den som inte är så tävlingsinriktad finns alltid motionsklass eller freestyle som är en bedömningsgren. men visst behövs fler bra tävlingar och visst kan de innehålla tekniska moment typ som i skidskytte. Att sedan HK klassena blivit så tävlingsinriktade är ett misslyckande från SKF och arrangörer. För som det är nu paddlar ingen i den tänkta prestigeklassen öppen medans alla ligger och plöjer i HK som skulle vara för vanligt folk. Jag paddlade Revals lopp i Getskär i hk klass för att om jag var snabbast I HK fick jag en paddel + mitt ordinarie pris medan om jag kört öppen bara fått mitt pris. Erik G och Mikael W paddlade XP på SKM på var sin sträcka för att då vann båda 5000 kr var nej sjärpning skall tävling bli intressant skall de bästa möta varandra i ändamålsenliga kajaker ge bra priser till de som kommer i mål först oavsett klass. sedan ge ett pris till dem som vinner varje klass utöver det lottade priser.

Regeländring borde komma.

Tycker att en regeländring av kajakklasserna borde komma till nästa år. Då det känns så omotiverat att en havskajak i K145 skall väga 28kg. 15 kg vore väl en lämpligare viktgräns nu när"alla" med raceintresse och väljer K145 klassen.
Och jag håller definitift med om priserna i tävlingarna. Vore väl grymt kul om de flesta och även bästa körde samma klass så att vi glada motionärer kan få inse vilken begränsad förmåga vi har att driva fram kajaken, denna vackra och njutningsgivande farkost på ett snabbt och kanske inte alltid smärtfritt sätt.

Regeländring to the folk:)

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg