Långfärdsseglingprojekt

Vinner jag på lotto blir det förståss en 50 fot stålbåt med allt extra allt men idag har jag en Albin Vega (28 fot) som fungerar på havet om lämpliga modifikationer konstrueras.

Min önskan är att spendera 1 år + med hav, hamn och äventyr. Tre personer skulle förmodligen vara optimalt med avseende på arbetsfördelning, kostnader och socialt umgänge ombord. Vill man bara ge sig ut och segla en månad eller två finns det gott om båtar som behöver ett par extra händer.

Då jag seglade mellan Kanarieöarna och Venezuela var det med en kille som gjorde allt själv. Det tog 10 år att bygga båten, 600 000 kr och han var den enda som kunde båten. Vindrodret fungerade aldrig och 3 av 5 hoppade av på Kap Verde. Kaptenen och jag tog på 2 killar från Afrika som aldrig lyckades lära sig styra båten. Styrsystemet var hydrauliskt och naturligtvis gick det sönder mitt på havet och extra olja var en illusion. Kan säga att man var ganska mör efter att manuellt styrt en 13 meters segelbåt på 2 pers över Atlanten.

Jag ser inget problem i att du inte har erfarenhet av segling på oceanerna. Du kan segla, har rätt attityd och likvida medel, vilket är det som krävs. Med en GPS och ett vindroder är resten en fråga om förberedelser. Det finns gott om tid att studera på havet. Mellan Kap Verde och Karibien hissade vi (i stort sett) segel en gång och tog ner dem när vi kom fram.

Fördelarna med flera som är med från start är många. Kostnader, arbetsbörda och kunskaper delas vilket väger upp fördelar med solosegling med råge. Jag skulle vilja hocka up med flera personer som skulle vilja gå in som ägare for ett långsegling-projekt.

Någon som är sugen?

// Johan fascinera@gmail.com

ps" Det finns de som 'skulle vilja' och andra som gör saker att hända"

Senast ändrad:
Jag har en bekanting som bor på havet. Hans definition av att vilja utan att kunna, är baserad på att folk försöker med grejor som är så små att chansen att misslyckas från början växer. Givetvis finns det ett minimum där det väger över och skall man sätta skinnet i pant skall det väga över rejält.
Båtar är en hög tröskel i sig och långfärdsbåtar en än högre tröskel.
Lycka till med sparandet...
//J

Jag har en bekanting som bor på havet. Hans definition av att vilja utan att kunna, är baserad på att folk försöker med grejor som är så små att chansen att misslyckas från början växer. Givetvis finns det ett minimum där det väger över och skall man sätta skinnet i pant skall det väga över rejält.
Båtar är en hög tröskel i sig och långfärdsbåtar en än högre tröskel.
Lycka till med sparandet...
//J

Hej Anders,

Tack för att du svarat på tråden. Jag har växt upp med segling och har många års erfarenhet av att jobba på båtar. Kunnande finns det gott om bara hos mig. När det gäller långfärdssegling handlar det om ganska mycket pengar. Visst kan jag bekosta projektet själv men varför? Jag vet att du är ung och förmodligen måste spara flera år men i slutändan handlar det om att ha rätt attityd.

Kanonbra länkar! Tack Per. Några har nu hört av sig angående tråden och jag har mött upp ett par stycken. Förbannat kul att träffa folk som är entusiastiska.

Jag läste om Thomas som just nu seglar över Atlanten, kolla majasventure. Två av hans kompisar hoppade av under förberedelserna. Rackarns flyt att han fick tag på SvenYrvind. Ska man räkna med att folk hoppar av? En Sven är välkommen här också

jaa

hejsan, ja och kanske en till funderar på att köpa en lagom stor katamaran eller trimaran för att segla neråt världen eller är öppna för förslag.
ingen av óss har certifikat, jag kanske ska fixa. men vi söker en eller två till gärna med seglingsvana.
längd på resan och kostnader å sånt har vi ungefär i huvet...
låter det intressant så adda mig gärna på
m_sundvisson@hotmail.com

micke och roger 21 och 22 år.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg