Vinner jag på lotto blir det förståss en 50 fot stålbåt med allt extra allt men idag har jag en Albin Vega (28 fot) som fungerar på havet om lämpliga modifikationer konstrueras.
Min önskan är att spendera 1 år + med hav, hamn och äventyr. Tre personer skulle förmodligen vara optimalt med avseende på arbetsfördelning, kostnader och socialt umgänge ombord. Vill man bara ge sig ut och segla en månad eller två finns det gott om båtar som behöver ett par extra händer.
Då jag seglade mellan Kanarieöarna och Venezuela var det med en kille som gjorde allt själv. Det tog 10 år att bygga båten, 600 000 kr och han var den enda som kunde båten. Vindrodret fungerade aldrig och 3 av 5 hoppade av på Kap Verde. Kaptenen och jag tog på 2 killar från Afrika som aldrig lyckades lära sig styra båten. Styrsystemet var hydrauliskt och naturligtvis gick det sönder mitt på havet och extra olja var en illusion. Kan säga att man var ganska mör efter att manuellt styrt en 13 meters segelbåt på 2 pers över Atlanten.
Jag ser inget problem i att du inte har erfarenhet av segling på oceanerna. Du kan segla, har rätt attityd och likvida medel, vilket är det som krävs. Med en GPS och ett vindroder är resten en fråga om förberedelser. Det finns gott om tid att studera på havet. Mellan Kap Verde och Karibien hissade vi (i stort sett) segel en gång och tog ner dem när vi kom fram.
Fördelarna med flera som är med från start är många. Kostnader, arbetsbörda och kunskaper delas vilket väger upp fördelar med solosegling med råge. Jag skulle vilja hocka up med flera personer som skulle vilja gå in som ägare for ett långsegling-projekt.
Någon som är sugen?
// Johan fascinera@gmail.com
ps" Det finns de som 'skulle vilja' och andra som gör saker att hända"
Min önskan är att spendera 1 år + med hav, hamn och äventyr. Tre personer skulle förmodligen vara optimalt med avseende på arbetsfördelning, kostnader och socialt umgänge ombord. Vill man bara ge sig ut och segla en månad eller två finns det gott om båtar som behöver ett par extra händer.
Då jag seglade mellan Kanarieöarna och Venezuela var det med en kille som gjorde allt själv. Det tog 10 år att bygga båten, 600 000 kr och han var den enda som kunde båten. Vindrodret fungerade aldrig och 3 av 5 hoppade av på Kap Verde. Kaptenen och jag tog på 2 killar från Afrika som aldrig lyckades lära sig styra båten. Styrsystemet var hydrauliskt och naturligtvis gick det sönder mitt på havet och extra olja var en illusion. Kan säga att man var ganska mör efter att manuellt styrt en 13 meters segelbåt på 2 pers över Atlanten.
Jag ser inget problem i att du inte har erfarenhet av segling på oceanerna. Du kan segla, har rätt attityd och likvida medel, vilket är det som krävs. Med en GPS och ett vindroder är resten en fråga om förberedelser. Det finns gott om tid att studera på havet. Mellan Kap Verde och Karibien hissade vi (i stort sett) segel en gång och tog ner dem när vi kom fram.
Fördelarna med flera som är med från start är många. Kostnader, arbetsbörda och kunskaper delas vilket väger upp fördelar med solosegling med råge. Jag skulle vilja hocka up med flera personer som skulle vilja gå in som ägare for ett långsegling-projekt.
Någon som är sugen?
// Johan fascinera@gmail.com
ps" Det finns de som 'skulle vilja' och andra som gör saker att hända"
Senast ändrad: