Rambrott ser man oftast på MTB som körs hårt i skogen och på en del gamla stålhojar som av ålder och mindre lyckade kostruktioner (damcykel) ger upp, gamla stålhojar svetsar man och cyklar 20år till på medans MTBn byter man ram på. Visst känns det lite tryggt att ha en cykel som vilken by smed som helst kan hjälpa till att laga.
Att det blev stålram för mig berodde mer på att cyklen och konstruktionen tilltalade mig , dom 300grammen den väger mer än motsvarande aluhoj kan jag leva med. Sen får man väl säga att lite udda är väl cyklen då jag har en liggcykel ( http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlnt...lorer&xlnt_menu_name=Explorer&xlnt_page_id=40 ) men i grunden standar cyklekomponenter, det enda som kan bli problem att fixa längs vägen eller hos en lite cykelverkstad kan vara dom hydraliska bromsarn. Men vad är oddset på att båda skulle gå sönder samtidigt? Vid fullständig kattastrof så finns det fästen för vanliga fälgbromsar också.
Att det blev stålram för mig berodde mer på att cyklen och konstruktionen tilltalade mig , dom 300grammen den väger mer än motsvarande aluhoj kan jag leva med. Sen får man väl säga att lite udda är väl cyklen då jag har en liggcykel ( http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlnt...lorer&xlnt_menu_name=Explorer&xlnt_page_id=40 ) men i grunden standar cyklekomponenter, det enda som kan bli problem att fixa längs vägen eller hos en lite cykelverkstad kan vara dom hydraliska bromsarn. Men vad är oddset på att båda skulle gå sönder samtidigt? Vid fullständig kattastrof så finns det fästen för vanliga fälgbromsar också.