Ang. touringfälgar
Hej Andreas!
Synd att du inte går att nå via e-mail direkt!
Det är nämligen nedsatt pris på en av de fälgar som du nämner, Mavic D521(559 x 21mm)36hål, på Cykelcitys butiker. Den är dock i utförandet med Ceramic-belagd yta. Ord pris är lite högt, ca 1000-lappen, men då det nu är nedsatt till 695kr anser jag att den är ett riktigt fynd!
Köpte själv 3st då jag har ett bakhjul med denna fälg sedan ett år tillbaka som ECI byggt. Det har klarat en väldig massa stryk men är utan Ceramic-belägg. Det dröjde ca 780mil innan den hårdannodiserade ytan nöttes bort så det har många mil kvar! På det sitter DT enkel-reducerade ekrar och nipplarna av mässing med ett gänglåsande plastinlägg för att hindra dem från att skruva upp sig om olyckan är framme.
Har inte behövt röra dem sedan jag satte på dem, trotts att de nu rullat över tusen mil på mestadels dåligt underlag, då de inte skevar nämnvärt!
En Ceramic-belaggd yta kan dock vara känsligt för slag enligt vissa. Jag anser dock att får fälgen en smäll som är tillräcklig för att chippa ytan så är fälgen vanligtvis färdig att kasseras oavsett beläggning. Speciellt sedan Mavic numera använder den hårdare och därför troligtvis sprödare Maxtal-legeringen. Tidigare kunde man ibland lyckas med att rikta upp bucklor i fälgsidan med en skiffnyckel men detta är nog svårare med denna.
Av de övriga fälgarna du nämner är det bara Sun Rhyno som finns i 26 tums storlek. Denna model är troligen den kraftigaste fälgen som tillverkas för cyklar med fälgbroms, med en vikt på 725g. Kan ev. ha utgått då den inte finns kvar på deras hemsida(
http://www.sun-ringle.com/index2.html). SJS i England har dock kvar den och berättar
tom att en ny version med "nedslitnings-indikator" är på väg(
http://www.sjscycles.com/store/cat169.htm).
Huruvida det är problem med Rhyno vet jag ej, men vissa användare på olika sidor där man kan recensera
prylar(tex:
http://www.mtbreview.com/reviews/rim/) har haft problem med att de gått av i den svetsade fogen. Ev. har Sun dock ändrat i tillverkningen och använder sig av en plugg som tex Mavic gör. Detta gör även att hårdheten i materialet är den samma över hela slitbanan.
Även om den tjocka slitbanan hos Rhyno gör att det kommer att ta en mindre evighet att nöta ner så tror jag inte att den höga vikten automatiskt ger en längre livslängd än D521.
Detta har nog mer med hur väl hjulet är byggt, underlaget, vilket skick det är i samt "slumpen"(mao hur bra du är...).
Bredden på fälgen är också av betydelse. Det kan tex vara svårt att justera in klossarna med handtagens snabbspänningen om man skiftar mellan två allt för olika fälgar. Jag byter mellan mina X517 och de bredare D521 och det fungerar bra.
Kolla även så att däcket går fritt från gaffelbenen.
Innerbredden på fälgen är intressant då den bestämmer hur mycket däcket kläms ihop och därmed vad för profil det får. Rhyno har troligtvis ett bredare mått än D521´s 21mm. Däck monterade på denna fälg borde därför vara bredare än 1,9", då Mavic uppger 1,9-2,1 som rekomenderad bredd för D521. Dessa siffror tror jag dock spelar mindre roll då det fungerar utmärkt med Marathon 1,75" för mig. Men tål att tänkas på.
Tex så skyddar ett 1.5" däck D521-fälgen dåligt, då 21mm ger däcket en låg profil. Dessutom får du en sämre komfort än om det är monterat på en smalare fälg, tex Mavic X618 (450g, finns hos CC på rea), som har 17mm som innermått och är den klenaste fälgen jag skulle rekomendera.
Väljer man en lättare Ceramic-fälg så kan man få minst lika många mil och dessutom hjul som inte känns så tunga att dra när man ligger och kör på mer kuperade vägar. Jag har bla haft ett par 32håls 117/217 Ceramic fälgar sedan -92 som jag både tränat/tävlat i MTB och långfärdscyklat med, där beläggningen fortfarande verkar vara i nyskick. Nu har jag dock från andra Ceramic-frälsta långfärdare hört att de visst nöts ner om än mycket saktare. Kanske har jag bara haft tur...
Man bör dock se till att byta till bromsklossar som är gjorda för Ceramicbelägg då de annars försvinner lite väl fort. Dessa finns bara i välutrustade cykelbutiker så det är kanske den främsta motargumentet.
Då du tidigare förklarat att du kör med en liggcykel(eller säger man rekumbent på svenska?) så får jag även anta att du inte kommer att svinga dig ut för DH-banor. Du har redan har ett par lätta hjul så jag tycker därför att D521 är ett lagom kraftigt alternativ. Lastar du sedan väldigt mycket över bakhjulet så kanske du skall fundera på om du inte
behöver fler ekrar än 36st. Den finns ju i både 40 och 48 håls version.
Av alla butiker i Stockholm som bygger hjul så tycker jag att ECI står i en klass för sig! Butiken har funnits sedan femtiotalet och drivs idag utav sonen som vuxit upp i butiken. De är ibland irriterande ovetande om allt som inte är racer-specifikt...
, men hjul kan dom bygga och oftast så får det jobbet snabbt gjort trots att de kan tvingas att beställa hem grejerna!
Annars så tycker jag att Niklas förslag är utmärkt. Jag skulle gärna vilja lära mig att bygga själv. Men jag vill då inte lära mig själv genom "trial n´error"-metoden...
Är det någon som vet om det hålls någon nybörjarkurs i Stockholm så får ni gärna maila!
MVH!
"Pedda Pedal"
PS: När du fått dina nya hjul kan du lämna in de gamla och låta någon riva och bygga om dem, eller göra som Niklas ansåg och fixa det själv. Kolla bara om slitbanan har tillräckligt material kvar, annars är det även läge för fälgbyte.
Bra touring forum:
http://www.phred.org/mailman/listinfo/touring
http://www.cyclingplus.co.uk/