Jag gick ner från 81 kilo till 65 kilo, kämpade med det under 1,5 år och har prövat i princip allt. Simma, cykla, vandra, styrketräna och springa. Testade allehanda knep som att gå en timme före frukost och bara leva på protein etc... allt med föga effekt.
Lyckades inte knipa de sista kilona förrän jag började ta löprundor på 15-16 kilometer med en hastighet av minst 12 km/h. Nu bättre tränad jag blir desto mer får jag dock kämpa för att bränna i samma takt och springer nu 22 km i kuperad terräng på 1.50 ungefär.
Högintensiv OCH långvarig träning är det som bränner mest, och jag kommer troligtvis aldrig kunna övertalas till något annat. Jag har dessutom aldrig läst någon vettig bok som säger något annat - det handlar om att göra av med så mycket kalorier som möjligt. Och jag varken dricker eller äter något under mina löppass. Sprang göteborgsvarvet nu senast på 1.43 och eftersom jag vanligtvis inte dricker på mina träningspass gjorde jag det inte där heller.
Nu ligger jag i träning för marathon och blivit tillsagd att jag måste lära mig dricka om jag exempelvis skall klara Stockholm marathon som ofta går äver 30 grader tydligen. Men min poäng är att jag kan inte se någon som helst relevans med viktnedgång och att dricka/äta under tiden man tränar. Ju mindre kolhydrater desto mer fätt bränner man. Kroppen har normalt sett 5 liter glykogen i kroppen och 15 kilo fettreserver. Först bränner man slut på glykogenet och sedan börjar man ta på fettreserverna.
Så spring så långt ni orkar, har ni dessutom tid över gå därefter lika långt till!
lol
Vad pratar du om?
Skelettmuskulaturen innehåller den största mängden glykogen i kroppen, ca 250 g att jämföras med leverns ca 75 g glykogen och blodets ca 10g glukos.