Rösås
Jag har varit på rösås under förra året och måste väl säga att det är i samma skick som tidigare år... Vill man se lite bilder så finns det på saku's blog -
http://haukkari.blogspot.com/2009/04/rosas.html
Åker man dit så bör man nog prova de mest klättrade lederna, så som det står i sverigeföraren.
Den största klassikern på Rösås måste vara svarta leden. En 120 meter lång fyraled som är förvånansvärt enkel att hitta rätt på och som dessutom är välsäkrad.
Om man vill klättra något som är lite mera utmanande (på alla sätt) så kan man klättra Heta linjen. En väldigt fin led med lite mera utmanande ledläsning och säkringar, men väldigt fin ändå.
Det snackas mycket om vad som är fel med rösås, utan att folk har superkoll på stället. Det brukar nämnas att det är mossigt, löst, svårsäkrat och svårläst.
Och till viss del stämmer det, men det är inte så farligt ändå.
*Med tanke på att lederna aldrig borstats och inte klättras så många gånger per år så tycker jag snarare att det är ett förvånansvärt rent berg. Det finns lite mossa, men jag tycker inte att det är så farligt på de 4-5 "populära" lederna.
*Om man håller sig på leden så är det inget problem med lösa block. Jag har varit till rösås varje år sedan 2002 och har aldrig vält något större än en knytnäve.
*De populära lederna är välsäkrade, även om lederna inte följer långa sprickor. Så när man tittar upp så kan det se svårsäkrat ut, men det finns alltid säkringar. På de svårare lederna >6 så kan det vara svårare att säkra.
*Svårläst är det om man inte har erfarenhet av sådan klättring. Om man är på din nivå så är svarta leden ett bra ställe att börja. En rak linje på vänstersidan av berget. Tag sikte på kaminen i övre halvan på väggen och kolla topon. Då löser det sig.
http://www.flickr.com/photos/par/149390907/
Foto från Rösås. Två klättrare på fantomenhyllan och ett replag på bultledens andrarepa. Foto: Pär Lindholm
Om man åker upp över en långhelg så kan det kombineras med ett ringkallenbesök. Superställe för lätt tradklättring.