Ok. Vill man fiska längs botten vill det till att få lite längd på kastet. Finns väl någon optimal längd där linbukten till slut förhindrar ett lätt drag att gå djupt, men minst 30 meter ut vill jag gärna komma om jag ska fiska längs botten i en djupare sjö. De flesta firrar jag fått har huggit ganska nära land, men det är efter att ha följt efter betet från en bit ut. Så, jag vurmar också för lite kapacitet när det gäller kastlängd.crazy; sa:Raskesven; sa:Särskilt i stora sjöar tycker jag det brukar löna sig om man kan få till kastlängden. Finns både öring och röding i sjön, brukar öringen konkurrera bort rödingen från strandregionen. Vill man då ha röding kan det krävas att man får lite längd på kastet. Just rödingen lever väl också ofta mer pelagiskt än öringen?
Raskesven
Jag har läst provfiske rapporter i fjällsjöar och rödingen går ofta vid botten. Vid nätfiske med pelagiska nät är de ofta helt tomma. Pelagisk är väl när de ligger mellan ytan och botten?
Tydligen så är de mindre firrar mer pelagiskt levande
"större fjällröding kan bli 75 cm lång, men är ofta dvärgvuxen, och lever av kräftdjur eller fisk; mindre fjällröding blir sällan större än 30 cm och lever vanligen pelagiskt av plankton." NE
Raskesven