Ursäkter
Först av allt vill jag komma med en ursäkt till
2190 (Marcus Femling) med 'for dummies' så menade jag
inte att Marcus är en 'dummy'. 'for dummies' är en serie bra handböcker, sök på tex
http://www.bol.se, jag tycker att Scott Nicols utmärkta metallurgiartiklar helt klart håller 'for dummies'-nivå. Så går det när man försöker skämta via tangentbordet.
Jag ber även
ipg289h (Per Löwdin) om ursäkt för att jag kallade honom som
Peter i ett inlägg ovan.
ipg289h; sa:
...
Själv gillar jag att åka på stål, särskilt på långa resor, dels för att det är aningen mer elastiskt och bekvämt
....
Om citatet ovan är korrekt så får jag lägga till en benämning till på dig:
oerfaren
Hur en cykel upplevs beror på många saker,
materialet som ramen är gjord av spelar väldigt liten roll för upplevelsen av
cykeln . De som har erfarenhet av aluminumcyklar från 70- och 80-talet vet att aluminiumramarna då var kända för att vara
extremt mjuka och flexiga. Det gäller tex Alan och Vitus ramarna. Vitus finns så vitt jag vet inte kvar, men Alan finns på:
http://www.alan-bikeframes.com nuvarande Alan-ramar ser ut att vara annorlunda gjorda mot de jag kommer ihåg.
Det finns även moderna alu-ramar som inte verkar särskilt 'stabilt' designade:
http://www.romeobicycles.com/romeo-U2.htm
Lägg märke till varningen: "Recomended for riders: max height 5' 10" max weight 155 lbs"
En sådan här ram kommer inte att överleva länge under en stark cyklist.
Även stålramar går att göra
styva, se tex Eddy Merckx MX Leader:
http://www.cbike.com/mx.htm
Ännu en gång ramar går att göra styva eller mjuka oavsett om de är tillverkade i stål eller aluminum, det är en fråga om
design inte om material.
Aluminiumramar går dessutom att göra med
lång livslängd, se test:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/EFBe/frame_fatigue_test.htm
http://www.efbe.de/ehomepag.htm
Detta är sista inlägget i den här tråden från en teknik- och material-kunnig cyklist med mer än 35 års cykelerfarenhet.