Lång paddling på öppet hav?!

Pontoner (seawings)

Jag har sett två typer av pontoner. Bägge har sålts av VKV.

VKV:s egna har den stora fördelen att inte släpa i vattnet (om det inte är vågor), vilket innebär att farten inte sätts ned. Vid vågor tar de naturligtvis i, men bara en begränsad tid, varför det inte blir så jobbigt att paddla mot vågorna.

Den andra typen går delvis under vattenlinjen och bromsar därför rejält. En fördel är dock att de är mycket smidigare att ständigt ha monterade på kajaken och därför är lättare att blåsa upp ute till havs.
 
Grunda grynnor

Inte vet jag men det skulle alltså vara långgrunt längs Finska kusten norr om Åland upp mot Vasa.
Mitt översiktskort är naturligtvis för grov skala för att egentligen utrycka sig om det men det stöder teorin.
Överfarten lär i alla fall inte vara grund var man än väljer att gå över...

Dessutom pratar stora delar av befolkningen svenska längs den svenska kusten.
Lyxig finess som tyvärr tar bort lite av känslan av en resa.

Tja vi får väl se, vet inte om jag kan ta ledigt heller.
 
Det där med pontoner verkar riktigt intressant!!
Om man nu skulle fästa dem på min Icefloe, vet ni hur de ser ut eller fungerar. Måsta man plasta på fästen?
Eller kan man på något vis få dit dem utan att göra allt för mycket "skada" på kajaken? Alltid trist att göra för stora ingrepp på det ursprungliga?
 
Tack för länken. Måste nog och åka och titta på det där i verkligeheten för att bilda mig en uppfattning.
Känns trist at behöva bygga om kajaken alltför mycket men samtidigt är remsystemet en aning bromsande. Hm, ja något att fundera på.
 
GPS med inbyggt sjökort

Vad ute och testade en kompis GPS med inbyggd sjökort/karta. Tyckte dock det var väldigt svårt att få någon bra översikt men samtidigt väldigt ballt att kunna plotta exakta positionen. Tyvärr var det ett fasligt teyckande för att hela tiden hänga med på kartan .Någon som har erfarenhet av sådana GPS:er. Några som är bättre än andra? Är det något att ha över huvud taget?
 
Displayen i en GPS är för liten

Däremot är det några som kopplat GPS till en hand-PC (Palm) och fått ett bra(?) resultat. Kika runt lite på gamla inlägg så hittar du dem.

Själv tycker jag inte kart-funktionen är något vidare användbar för kajakpaddling. Har du land i sikte, så behöver du knappast GPS med karta för att undvika grundstötning. Är det något speciellt du skall till, så har du ju knappat in det som waypoint i alla fall. Utom synhåll från land finns det bara fartyg att krocka med och de finns inte heller på GPS:ens karta. Då räcker riktning och avstånd till intressanta landformationer väl. Misstänker du fel på en waypoint är det ju bara att "triangulera" och jämföra med ett par andra waypoints.

En bra sak med GPS:en som jag upptäckte i Stockholms skärgård är att de inte, som kompassen, luras av magnetiska felvisningsområden (magnetit i berggrunden). Kan bli lite lurigt i dimma annars.

Visst är kart-funktionen en kul leksak, men det är ytterligare en pryl att släpa med sig.

Även om nu de flesta av oss är upplärda med att ha med karta och kompass - hur nödvändigt är det egentligen? Våra förfäder klarade sig rätt bra utan, kanske genom att just vara rätt nöjda med att veta att de var "just precis här"! Beträffande Åland så är ju Sverige västerut och Finland är österut och har du inga öar i närheten är du för långt norrut eller söderut. Missförstå mig rätt nu, visst är det bra att veta var du är, men med allt du behöver i kajaken, så är det rätt sällsynt att du behöver veta mer än ungefär var närmste land ligger.

Själv gjorde jag min första tur till Åland utan någon annan karta/sjökort än vad jag kom ihåg efter att ha studerat en GROV karta hemma. GPS:en innehöll iofs vissa viktiga landmärken (sund, större öar etc) och ett flertal kompasser var med. Men det gav mer upptäckarglädje.
 
Stabilisatorfästen

Staffan_w; sa:
Det där med pontoner verkar riktigt intressant!!
Om man nu skulle fästa dem på min Icefloe, vet ni hur de ser ut eller fungerar. Måsta man plasta på fästen?
Eller kan man på något vis få dit dem utan att göra allt för mycket "skada" på kajaken? Alltid trist att göra för stora ingrepp på det ursprungliga?

Lars Clifford (http://www.clifford-kajak.com) monterar stabilisatorfästen på de kajaker han säljer som inte är VKV. Fästet är ett rör som sitter fast på däck bakom sittbrunnen med kraftig gummicord eller liknande. Det blir inte lika stabilt som det ingjutna röret i VKV:s kajaker, men skall tydligen fungera hyfsat. En annan nackdel är att det kommer att sitta högre än VKV:s fästen. Har man en kajak med lågt akterdäck (vilket VKV:s modeller inte har) så kanske inte skillnaden blir så stor?

Peter
 
GPS med karta?!

Ja, det verkar som sagt vara mest en rolig grej, speciellt om man ska paddla, håller med till fullo. Det är nog inget jag tänker införskaffa för överpaddlingen, då det enda jag ser verkar vara bra är just att ha en waypoint att sikta på så man inte hamnar helt åt skogen. Räcker ju gott och väl att bara ta fram den ibland för att checka hur man ligger till efter lite avdrifter med mera. Ser det som en ut-i-fall-att-grej!
Tack Peter för länken. Jag förstår att det som VKV-kajakeran uppnår i stabilitet är omöjligt att få till utan att gjuta in fästen. Eftersom jag inte vill "förstöra" så lite som möjligt så är det perfekt. Får man i alla fall lite sabilitet om man vill sträcka på sig och liknande. Kanon!!
 
Re: GPS med karta?!

Staffan_w; sa:
Tack Peter för länken. Jag förstår att det som VKV-kajakeran uppnår i stabilitet är omöjligt att få till utan att gjuta in fästen. Eftersom jag inte vill "förstöra" så lite som möjligt så är det perfekt. Får man i alla fall lite sabilitet om man vill sträcka på sig och liknande. Kanon!!
Hej
Om du använder grönlandspaddlar kan du sätta en paddelflottör på ena paddeln och en på resevpaddeln. Stoppa sedan in paddlarna under däcklinorna på var sin sida om kajaken. Jag har bara praktiserat detta vid självräddning ännu, men det blir väldigt stadigt. Enbart paddlarna gör också nytta eftersom det är ganska stor flytkraft i dem.

Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Önskar tips som riktigt billig våtdräkt (lång ärm, långa ben) Paddling allmänt 4
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
catnil Kajakvagn - för kort/lång transport? Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
Coldsnap Lång kajak på takräcke Paddling allmänt 9
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
PeterTK Hållare för en 6.5m lång K2'a Paddling allmänt 4
johnliungman Riktigt lång älvpaddling i Sverige Paddling allmänt 5
surpaleijon Bekväm Kajak för en lång person. Paddling allmänt 2
fraewu Hur lång är er säsong? Paddling allmänt 55
Ace 374 Lång paddelsäsong ! Paddling allmänt 4
Siven k1 lång? Paddling allmänt 5
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Lorre2 Hur lång är en långpaddling? Paddling allmänt 2
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
jjjjy66 Hur lång paddel har du? Paddling allmänt 14
mamawi Kajak med lång sittbrunn Paddling allmänt 9
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Stor Lång tur i alaska eller canada Paddling allmänt 0
Svar till Hasse: Arktis är stort-tiden är lång! Paddling allmänt 0
tango Vita fingrar efter paddling... Paddling allmänt 9
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 21
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 143
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0

Liknande trådar