Displayen i en GPS är för liten
Däremot är det några som kopplat GPS till en hand-PC (Palm) och fått ett bra(?) resultat. Kika runt lite på gamla inlägg så hittar du dem.
Själv tycker jag inte kart-funktionen är något vidare användbar för kajakpaddling. Har du land i sikte, så behöver du knappast GPS med karta för att undvika grundstötning. Är det något speciellt du skall till, så har du ju knappat in det som waypoint i alla fall. Utom synhåll från land finns det bara fartyg att krocka med och de finns inte heller på GPS:ens karta. Då räcker riktning och avstånd till intressanta landformationer väl. Misstänker du fel på en waypoint är det ju bara att "triangulera" och jämföra med ett par andra waypoints.
En bra sak med GPS:en som jag upptäckte i Stockholms skärgård är att de inte, som kompassen, luras av magnetiska felvisningsområden (magnetit i berggrunden). Kan bli lite lurigt i dimma annars.
Visst är kart-funktionen en kul leksak, men det är ytterligare en pryl att släpa med sig.
Även om nu de flesta av oss är upplärda med att ha med karta och kompass - hur nödvändigt är det egentligen? Våra förfäder klarade sig rätt bra utan, kanske genom att just vara rätt nöjda med att veta att de var "just precis här"! Beträffande Åland så är ju Sverige västerut och Finland är österut och har du inga öar i närheten är du för långt norrut eller söderut. Missförstå mig rätt nu, visst är det bra att veta var du är, men med allt du behöver i kajaken, så är det rätt sällsynt att du behöver veta mer än ungefär var närmste land ligger.
Själv gjorde jag min första tur till Åland utan någon annan karta/sjökort än vad jag kom ihåg efter att ha studerat en GROV karta hemma. GPS:en innehöll iofs vissa viktiga landmärken (sund, större öar etc) och ett flertal kompasser var med. Men det gav mer upptäckarglädje.