Lång paddling på öppet hav?!

Planerar detta till nästa sommar och jobbar på finesser för att underlätta det hela.
Allt ska ju kunna göras i kanoten eftersom jag inte kommer att kunna gå i land på ett tag.
Är det någon som har tips, om i stort sett vad som helst mellan vattenyta och däck, skriv gärna!
Tack på förhand!
 
Riktigt lååång?

Hannes Lindemann tog sig över Atlanten i sin Klepper faltkajak 1956. Läs hans bok "Allein zur See" (finns även på engelska). Här får du tips bl a om hur man överlever 72 dygn på öl, kondensmjölk och rå fisk, eller värdet av att ligga väldigt stilla i vattnet när man ramlar i och omges av hajar ;-)

Lite andra matnyttiga lästips & länkar på min sida: http://www2.utsidan.se/faltkajak/lankar.htm

Mycket nöje med planeringen!
Sven
 
Ha god koll på vädret. Det är en sak när land är nära, en helt annan när det är åtskilliga timmar till land.

Då mobiltelefoner inte har den bästa täckningen ute till havs, se till att ha land i lä om väder eller skador gör att du inte kan styra så mycket var du hamnar.

En riktig redig vattendunk, så att du klarar ett antal dygn till sjöss.

Ta med en kompis - att paddla utom synhåll för både land och båtar är rätt trist. En GPS kan underlätta problemet. Då kan du åtminstonde se att du faktiskt kommer någonstans och inte bara paddlar och paddlar utan att något händer.

Lätta på ändan emellanåt. Även en bekväm sits är inget vidare när timmarna bara blir fler och fler.

Vart skall du förresten?
 
Jag har en VKV Offshore och på den kan jag montera stabilisatorer, uppblåsbara pontoner längs sidorna om jag vill. (har inte känt behov att att handla några)
Sen är det bara att ställa sig upp och räta på bena eller hänga baken överbord och göre det som naturen påkallar...

Inte för att jag har gjort det men ändå.

Antingen kan ju uppblåsbara pontoner vara ett alternativ, går att fästa på dom flesta kajaker, eller dubbla paddelflottörer med paddeln hyggligt surrad tvärs över kajaken så att man kan göra det som behövs.

Att pissa under färd finns det många funderingar på, man vill ju gärna ha lite fallhöjd så att säga.
Har du stabiliteten inne så kan du sitta på bakre delen av sittbrunnssargen och få lite fallhöjd ner i en flaska, borde fungera även för tjejer med en sån där finurligt ful platt tratt som finns.
Fast vem begär att pisstillbehör ska vara attraktiva?

Tänkte själv paddla över till Finland men har inte defenitivt löst problemet med att pinka.
Värre behov än så tänkte jag låta bli men det skulle gå om man bara vill.

GPS är absolut trevligt om man inte har några vettig landmärken, man tror knappt att man kommer nånstans annars och det gäller ju att hålla humöret uppe.
Dessutom kan man ju hamna i fel land om det vill sig illa, det är faktiskt svårt att bara styra på kompass och träffa något efter en längre tids färd.


Vart ska du eller är projektet hemligt?
 
NEJ VI STANNAR INTE!!! men jag måste??

Jag har hittills inte pissat under färd så allt det jag menar och tror är bara tankeverksamhet men jag har funderat kring problemet och inbillar mig att fallhöjd skulle kännas trevligt, därmed inte sagt att man behöver hoppa upp på kanten av sittbrunnen men att man kanske kan få fallhöjd från sitsen ner mot kajakens botten.

Om man tänker sig att man sitter på en telefonkatalog på golvet hemma.
Det kan liknas vid sittställningen i en kajak.
Man tar sedan fram en avsågad plastflaska och trär över, utan fallhöjd.
Rinner det inte tillbaka då?
Att pissa fram och låta det rinna bak är väl samma sak som att pissa på sig?
Efter att inte ha gjort på mig sedan bebis på tidigt 70-tal tänkte jag hålla den traditionen tills jag blir väldigt gammal.

Fast som sagt, det är bara vad jag tror.

Många rävar har egna knep, på ASKR i sommras var det en som hade ett system med en diskhandske som han klippt passande hål i, om han sedan fick fylla handsken eller om det var en tratt till passande flaska vet jag inte, jag avbröt utfrågningen när han började vifta med den:)
 
Helt rätt, viss fallhöjd är naturligtvis nödvändig

Men telefonkatalogen räcker bra (förutsatt att plastflaskan är rätt stor). Det är ju inte så många deciliter vi talar om.
 
Tänker mig en lång flaska så att man kan sitta bekvämt på sitsen och lägga den mot botten framför.
Vid vanligt turpinka vill man naturligtvis inte hoppa upp på kanten och se dum ut.

Mötte några killar som var på väg att göra blå bandet för några år sedan, den ena hade en sån där klinisk specialflaska som dom har på sjukhus under gummicorden på fördäck.
Inte vidare hemligt vad det var, undrar om dom delade?
Nä tar hellre en vanlig flaska som inte är lika uppenbar.
 
Sköna funderingar, speciellt runt det där med behoven.
Jag har varit ute och testat lite och har nog kommit fram till att det fungerar med en inte alltför liten bunke eller flaska. Sitter då på den aktre delen av sitsen för att komma upp lite och få just den där fallhöjden. Men då snackar vi centimetrar, men det brukar räcka.
Mina planer är kanske Finland eller Åland. Så det är inte veckor vi pratar om.
GPS tycker jag verkar nödvändigt. Mest att kolla positionen i det stora lite då och då, med tanke på avdrift som kan bli ganska stor vid lite sidvind.
Något jag skulle vilja ha på min Icefloe är liknande pontoner som VKV har. Enligt Johan finns sådana till de flesta kajaker, stämmer det?!
HAr fixat och trixat med paddeln och flottörer men har inte hittat något klockrent resultat. Hur fäster man i så fall sådana på min Icefloe?
Om någon vet så lätta gärna ert hjärta!
Tack ska ni ha för utvecklingen av samtalet!
 
VKV kan hjälpa dig med pontonerna

Det är skönt att ha med pontoner om du ger dig ut ensam på en sådan tur. Personligen använder jag dem sällan vid vågor (efter att ha sett hur väl min Elite uppförde sig i 2-meters vågor på Ålands hav :)). Men börjar balansen bli påverkad, eller det är kallt i vattnet, så är de guld värda.

Du har valt ett suveränt utflyktsmål. Det kan bli lite folktomt och på obebodda öar så är färskvatten svårt att få tag på. Saltvattnet bör du helst undvika även för matlagning. Skälet är att giftet från giftalgerna inte oskadliggörs av kokning. I 99 fall av 100 går det bra, men....

Tänk på hur du använder GPS:en. Det är inte praktiskt om batterierna tar slut vid fel tillfälle. Själv använde jag Silva och kunde spara mycket batterier på den inbyggda kompassfunktionen.
 
Universalponton

Har bestämt för mig att det finns pontoner utan det fäste som VKV använder som som sitter som standard på VKVs modeller.
Tror att VKV säljer eller har sålt dom.

Fiffigt om man tänkte göra nåt mer än bara pinka, öppna en packlucka eller käka i lugn och ro, fippla med kameran när man är precis mitt i mellan och vill föreviga...
Varför inte ha ett enbent kamerastativ som man räcker fram för ett självporträtt, funkar att göra en själv också men om man bara lägger kameran på paddeln så kan man ju vara säker på att den plurrar.
Är den vattentät räcker det förståss med att knyta fast den med ett snöre så man kan fiska upp den igen.

Enligt mitt översiktskort för bottenhavet är det faktiskt närmare att gå över till Finland upp vid Umeå så det är hittills min tänkta färdväg efter att ha hört ryktas att den Finska kusten upp från Åland skulle vara tråkigt långgrund.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Önskar tips som riktigt billig våtdräkt (lång ärm, långa ben) Paddling allmänt 4
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
catnil Kajakvagn - för kort/lång transport? Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
Coldsnap Lång kajak på takräcke Paddling allmänt 9
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
PeterTK Hållare för en 6.5m lång K2'a Paddling allmänt 4
johnliungman Riktigt lång älvpaddling i Sverige Paddling allmänt 5
surpaleijon Bekväm Kajak för en lång person. Paddling allmänt 2
fraewu Hur lång är er säsong? Paddling allmänt 55
Ace 374 Lång paddelsäsong ! Paddling allmänt 4
Siven k1 lång? Paddling allmänt 5
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Lorre2 Hur lång är en långpaddling? Paddling allmänt 2
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
jjjjy66 Hur lång paddel har du? Paddling allmänt 14
mamawi Kajak med lång sittbrunn Paddling allmänt 9
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Stor Lång tur i alaska eller canada Paddling allmänt 0
Svar till Hasse: Arktis är stort-tiden är lång! Paddling allmänt 0
tango Vita fingrar efter paddling... Paddling allmänt 9
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 21
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 143
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0

Liknande trådar