Jag har en Norröna Svalbard bomullsanorak, köpt i våras för ungefär en tusenlapp på rea. Har ännu inte använt den jättemycket, 3-4 ggr på skogspromenader, och en del bara till vardags.
En kompis som har en likadan vaxade sin med grönlandsvax och den fortsatte vara mjuk och följsam och hen är jättenöjd, jag har kört med vanlig impregneringsspray men ännu inte varit ute i hårt regn med den. (Vet jag ett det ska bli regn tar jag helt enkelt en goretexjacka.)
Kan inte säga hur herrmodell är på herrkropp, men dam är som en anorak brukar vara, ganska vid och bylsig. Lite ovant när många jackor numer är ganska figurnära och slimmade. Midjejustering bara i svanken, inte "varvet runt", på framsidan sitter ju fickorna. (Framsidan ser alltså ganska "slät" ut, justeringen bara bak.) Justering även nederkant.
Tvåvägs dragkedja att öppna upp i sidan på höger sida, lite synd att det inte är på båda sidor om man vill använda som "armhåle-ventilation". Men å andra sidan är ju inte bomull lika tätt som typ goretexplagg, och plagget är ju bylsigt, det kanske inte är ett problem.
Förberedd med kardborre på huvan för pälskant, som dock inte säljs längre. Inget jag hade tänkt skaffa ändå.
Nöjd? Ja, det är jag! Som sagt inte frilufsat fullt ut i den ännu, mest bara vardagsbruk.