Re: Aftonbladet eller Expressen?
Lars_P; sa:
Tack för era åsikter! Jag röstar på microfleecen på grund av att den torkar snabbare. Ett mellanlager borde inte börja stinka så snabbt hursomhelst.
Jag hade hoppats på en kommentar från lättviktsfantomen NUI oxå,,,
Mm, ibland går han på stadens gator som en vanlig man...
Min uppfattning är att det beror på vad man skall använda plagget till. Dvs skall man ha det närmast kroppen som ett baslager eller som ett mellanskikt/värmande skikt.
Mikrofleece är väl inte så lämpligt som nära-kroppen-plagg enligt många eftersom det inte transporterar fukt särskilt bra. Wicking-effekten är alltså dålig. Jag ser dem närmast som ett mellanskikt/värmeskikt.
Lite kraftigare ylletröjor, som jag uppfattat att diskussionen gäller, alltså inte basskiktsplagg av merino eller liknande faller för mig inom samma kategori. Alltså mellanskikt, inte basskikt. Men jag skulle hellre ha dem närmast kroppen på grund av yllets egenskaper än jag skulle ha mikrofleece. Men nackdelen är förstås att många människor är känsliga för ylle-kli. Något som är minimalt/borta med merinoplaggen. Mikrofleece känns ju skönare närmast kroppen.
Istället för mikrofleece model expedition-weight skulle jag ha två tröjor av supertunt underställ, antingen syntet eller merino. Tjockleken ger samma värme som mikrofleecen men nära-huden-egenskaperna är bättre. Man kan dessutom låta plaggen skifta plats. Jag byter ofta till natten och tar det plagg jag haft närmast huden under dagen utanpå ett, som jag inbillar mig, torrare ylleplagg.
Om valet är att man har ett basskikt, tunn syntet eller merino, och sedan skall ha något ovanpå så skulle jag på långtur förmodligen välja en mikrofleece framför en ylletröja. Detta därför att den torkar snabbare och att yllets bästa egenskaper inte kommer lika bra till sin rätt när man inte har det närmast kroppen.
I skidbacken och på dagsturer vintertid körde jag i många år med en Craft-tröja och en ylletröja typ Lyle&Scott.
Än så länge är ju även tunnaste merino tyngre än de lättaste syntet-basskikten, så här offrar jag lite vikt för att få yllets superba funktion. Det är enligt uppgift riktigt, riktigt tunna ylleplagg på g från Patagonia.
Lång och ego-centrerad utläggning, men du frågade ju
Jörgen
[Ändrat av NUI 2007-02-21 kl 15:41]