lågt fotvalv - (anti)pronation?

Inga inlägg utan skada

Om du inte har problem med fotleder, knän el dyl idag bör du inte skaffa fotinlägg.
Hade själv problem med benhinneinflammation och fick "remiss" att skaffa formgjutna fotinlägg. Drog därpå på mig en knä/vad-skada pga att min kropp inte var van vid den omfördelade belastningen som sulorna innebar. Den skadan blev jag inte av med på flera år och fick i princip lägga löparambitionerna på hyllan pga detta. Till saken hör att alla sjukgymnaster och läkare var tvärsäkra på att skoinläggen inte kunde ha något med skadan att göra - skoinläggen kunde bara göra gott. Men det var helt uppenbart att de hade fel - när jag tog ut sulorna övergick skadan från smärta till minskad verk och succesiv läkning. De som hade tillverkat sulorna höll med om att de kunde leda till följdskador, men i mitt fall var den långsiktiga skadan redan skedd.
Egentligen var det inte så konstigt med tanke på att skadan var på utsidan av vaden och att det är just den muskeln som förlängs när man kompenserar för pronation med hjälp av utfyllnad i hålfoten.

Har en kompis som inte hade några problem men där läkarna tyckte att han skulle skaffa formgjutna sulor i förebyggande syfte pga väldigt högt fotvalv. Han fick problem av detta.
Min lillasyrra fick formgjutna inlägg pga motsatsen, dvs plattfot, och knäproblem. Problemen gick inte över.
Det finns säkert en massa "success stories" med folk som blivit av med skador med hjälp av sulorna. Men motexemplen finns det också många av och även om det fungerar för vissa så finns klart risken för följdskador. Därför verkar det ju onödigt att i förebyggande syfte riskera dra på sig skador.
Laga inte saker som inte är trasiga. Att förebygga borde snarare handla om ordentlig uppvärmning, lagom upptrappning av träningsmängd, väl upplagt träningsprogram etc.

/Daniel
 
Re: Inga inlägg utan skada

dangermouse; sa:
Om du inte har problem med fotleder, knän el dyl idag bör du inte skaffa fotinlägg.

Mycket intressant läsning! Har inte hört denna aspekt på det hela tidigare. Mín egen "success storie" är att jag mha inläggen klarade av att springa mer än några hundra meter utan att få så ont i fötterna att jag bara ville stanna.

Sannerligen spännande med fotfel och inlägg! Ge oss fler "success stories" och "icke success stories"!

/Andreas
 
Re: Re: Inga inlägg utan skada

ala; sa:
Ge oss fler "success stories" och "icke success stories"!

Jag har ett mellanting (proof of success without intervention).
Har sjukligt lågt fotvalv - Kalle Anka, storlek 47. Trots detta har jag aldrig haft problem med mina fötter, ens vid långa distanser med tung packning.

De läkare som har tittat på fötterna har sagt: "Jo, du är galet plattfotad, men om du inte har några problem är det bara onödigt med inlägg".
 
Nu har löplabbet svarat!

http://www.loplabbet.se/templates/template_1_2_1.cfm?file=../Sections/s_thread.cfm&threadid=9717

"Hej Andreas
Det varierar var de slits mest, men oftast sätter man ner hälen först.Så om vi leker med tanken att löparen pronerer lika mycket på båda fötterna.Då kommer höger sko att slitas mest på höger bakdel på skon, vänster sko kommer att slitas mest på vänster bak del på skon.Det är efter isättningen som pronationen sker. Löparen faller in medialt med hälbenet.
mvh Ulf Gahne."

Stämmer väl med vad Gå & Löpkliniken sa till mig.

/Andreas
 
Liknande trådar

Liknande trådar