Lågland/skogstips önskas

Nu har jag provat kalfjäll de senaste åren jag varit och vandrat. Men nu lockar även vackra skogsdalar, tallskogar, hedar, fjällskog ja alla områden är intressanta; men allra mest om dom som är inom 40 mil från mälardalen. Helst skulle jag vilja hitta ett smultronställe väldigt närma, inte kloten, som man kan åka till.

Garanterat drickbart och lättillgängligt vatten önskas. Efter det har jag inte så mycket krav. Men gärna ensligt och känsla av vildmark.

Det jag "oroar" mig över är dricksvatten. Jag vill inte rena, koka eller chansa utan det ska vara samma förutsättningar som fjällvatten. Det kanske är jag som är feg men då kan ni gärna få upplysa mig om hur man hittar bra vatten.

Eller så skaffar du Xinix Aqua Care från Naturkompaniet. Helt suverän vattenrening, smaklöst, luktlöst.
Dödar allt, dödar fort och inga stora pengar att snacka om. Xinix Aqua Care har (till skillnad från Xinix Klearwater) en hållbarhet på 6 mån efter det att den lilla flaskan öppnats och man ser lätt när vätskan inte är användbar längre - den förlorar nämligen sin ljusgula färgton.

Det är mitt tips.

Flera sätt

Gå en led med brunnar och tappställen, hitta trevliga ortsbor, veta att stugområden man passerar är tomma så att det går att låna lite vatten... Själv kör jag med filter, i två steg och sen fegkokar jag tvivelaktigt vatten. Här hemma i Sverige är sällan vatten ett problem, i bruna länder talar vi om andra förhållanden.
Slvernitrater och kloriner fungerar även om jag ogillar dem av flera orsaker....
Passiv filtrering som i den Brittiska DF flaskan och enligt Ray Jardin fungerar utmärkt.
//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KillerKaninen Lågland - tips önskas. Naturområden 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg