-Patric-; sa:detta har sagt tidigare.. hundrädda skall aldrig behöva visa förståelse för lösa hundar, enkelt.. för en hundrädd är en lös hund som en alkis med en magnum 45 för oss andra, man skall inte utsätta dom för lösa hundar. som hundägare skall man så fort man ser andra människor eller djur ta till sin hund och tydligt visa att man antingen kopplar den eller håller den i halsbandet.. det handlar inte om hänsyn från båda sidorna, det är bara hundägaren som skall visa hänsyn!
Har själv 3 hundar som ALLTID kopplas när det kommer människor/djur, dom vet inte hur bra lydnad jag har på mina djur..
Jag förstår vad du menar, mina hundar är också alltid kopplade, men ibland nyfikna. En hundrädsla kan vara absolut och kan naturligtvis inte talas tillrätta.
Men för en hundrädd hjälper det inte allid att hunden är koplad när man möts på en stig. Där behövs en ömsesidig respekt.
Jag träffa ofta hundrädda människor som
- Uppskattar att man har hunden kopplad.
- Förstår att hundar för andra är viktiga.
Så visst underlättar det om den som är hundrädd talar om eller visar det på ett juste sätt. Visst har hundägaren ett större ansvar för respekten än den hundrädda och måste visa en förståelse men respektlöshet är aldrig rätt.