Laga punktering

Om cykeln har snabbkoppling så finns det ingen anledning att inte lossa hjulet [...] Att ha med sig en reservslang är ändå lättast...
Det var väldigt vad ensam jag blev ;-) Att tycka att det allra enklaste sättet att laga en punktering på är att bara ta upp slangen på en ca 40 cm lång sträcka. Med hjulet på. Cykeln stående på sitt stöd som vanligt, utan krångel.
 
Det har

för mig varit få tillfällen där det har fungerat så lätt som du beskriver. Det måste då vara tyst så att man kan höra pyset alternativt att det är en tydlig tagg eller glasbit som sitter i däcket och skvallrar om var hålet sitter. Stänkskärmarna kan förhindra att lösa problemet med cykeln på rätt köl.

Men visst skall man andvända KISS metoden när den är lämplig.

Thure
 
När slangen envisas med att lägga sig i dubbelveck

Har nu TVÅ cyklar där slangen efter en tid ligger tredubbel på ett stycke av ca ½ decimeter och till slut blir det punka. Vad beror detta på? Blev så less på detta att jag lämnade in till cykelreparatör för ny slang och nytt däck, men samma sak hände igen efter några månader. Trodde kanske det var fel dimension på slang eller däck, men en slang har ju en sån massa olika dimensionsangivelser och om det vid något tillfälle blivit fel däck så vet man ju inte vad det varit ursprungligen.

Är däcket strävt på insidan så slangen hakar upp sig? Kan någon hjälpa mig? Detta rör sig om en vanlig crescentcykel med 26 tums hjul, när cykeln var ny på 70-talet var det några allrounddäck , inte tunna. Sen hände nåt...........
 
Att slangen viker sig dubbel och tredubbel händer först när du redan fått punka, slangen sträcker sig och viker i hop sig när däcket inte sitter fast längre.
 
Att slangen viker sig dubbel och tredubbel händer först när du redan fått punka, slangen sträcker sig och viker i hop sig när däcket inte sitter fast längre.

Har aldrig sett att slangen skulle sträcka sig så att den kommer att ligga dubbel eller tredubbel. Har du en 26" slang så ska det mycket till för att kunna sträcka ut den 2-3" utan att den direkt går tillbaka i längd.

En gång har jag råkat ut för att slangen var dubbel och det var när några klåpare på en cykelverkstad i Malmköping hade lagat en punka på min moppe (mitten på 80-talet) och klämt i en jävligt för lång slang! Den nöttes hål på på ett par månader och då lagade jag det själv och upptäckte deras fusk, var bara att skaffa en slang med rätt diameter så var det inga problem.
 
Har aldrig sett att slangen skulle sträcka sig så att den kommer att ligga dubbel eller tredubbel. Har du en 26" slang så ska det mycket till för att kunna sträcka ut den 2-3" utan att den direkt går tillbaka i längd.

Jag ser det varje vecka och inget ovanligt heller, men så blir det väl 10-15 punkor i veckan som jag fixar.
 
Jag får nog instämma i att det bästa är att ha med reservslang. Att ta av hjulet går på några sekunder även om det är fäst med muttrar. Man ska bara se till att ha rätt ringnyckel med sig.

Jag provade punkasprej en gång men det gör jag inte om. Sprejen innehöll små fibrer som skulle hjälpa till att täta hålet, men de satte sig också i kulventilen så att den inte höll tätt. Turligt nog hade jag också en extra ventil med mig så jag kom hem i alla fall.
 
...som cykelpendlar i ur och skur mörker och snö etc är metoden med ett par extra slangar i packningen överlägsen.
Thure

Jag gör just detta och har kommit på en väldigt bra metod. Taxi. Med bra däck får jag punktering inte ens en gång om året, och om jag har bråttom hem, vilket jag i princip alltid har, så blir det taxi. Sen byter jag slang hemma i lugn och ro. Plättlätt!
 
kanske det blivit fel däck i något skede?

Jag ser det varje vecka och inget ovanligt heller, men så blir det väl 10-15 punkor i veckan som jag fixar.


Härligt med en som ser saker från DEN sidan! Jag undrar om det kan ha blivit fel däcksdimension vi d något tillfälle då man lagat cykeln? Jag blev cykelentusiast som rena novisen för 35 år sedan och vad jag gjorde då - det har jag helt förträngt.

Målade cyklarna blommiga, skrev roliga deviser på ramarna etc. Bytte säkert hej vilt mellan cyklarna. Denna crescent fick jag av en väninna som köpt den ny, den har överträffat allt tills att detta beteende med klunsen under däcket började. Den har funkat under långcyklingar - tro inget annat, har mera fått tjäna som någon sorts mountainbike i de småländska tassemarkerna.

Till saken: Vill minnas att det var ett grått däck med ganska stor vidd (om det heter så) Men beteckningen är helt glömd. Ev kan det ha varit något som lurade mej att köpa 1,75 för jag minns att jag fajtades med ett däck som var för trångt för att kränga på (har studerat beteckningar nu och misstänker detta däck för att ha haft en innerdiameter av 559) Nu har jag 44 - 584 och det går misstänkt lätt att få dit.

Tacksam för mera utläggningar i ämnet "gamla fälgar"!
 
När det blir punka så glider däcket i fälgen medans slangen ofta har fastnat i däcket, då får man slangen ihop veckad nere vid ventilen.
En 70tals cykel borde inte ha 559 utan mer troligt att det ska vara 584, fast dom brukar sällan gå på så lätt på rätt fälg.
 
Senast ändrad:
Låter som fel dimension på däck och/eller slang.

Läs på här och försök utröna vilken dimension som passar till din fälg: http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Välj sedan däck och slang utifrån fälgen. Risken finns ju att cykelverkstan' bara läste vad det stod på den gamla slangen och satte i en ny utifrån det. Eller att de läste på däcket men det sitter fel däck.

Får du slangen veckad tyder det på att däcket rör sig kontra fälgen, skulle gissa på för stort däck (eller att du tvärnitar efter du fått punka).
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg