Laga kängor

Köpte just ett par lowa zephyr på blocket och verkar som att de läcket från sidan där lädret möter sulan, verkar som ett hål nästan. Kan man försöka laga det med något for av lim eller liknande, någon som vet?

Liquisole (Rubberfix) som Thureb tipsar om är bra, men om kängan har varit vaxad på lädret för att öka skyddet mot väta kan det vara svårt att få limmet att fästa och hålla. Lagningen påverkas ju mycket på var det är då kängan böjs vid varje steg.
Om det är en GTX känga sitter ju vattentätheten i membranet som sitter närmast foten, dvs innanför ytterläder och ev stoppning vilket kan vara svårt att laga utifrån. GTX membran och sulmaterial har begränsad livstid, vet du hur gammal kängan är? Tips att gå till en bra skomakare och få dennes råd först.

Liquisole var jättebra, men säljs inte längre. Ersättaren Rubberfix är mycket sämre. Bästa alternativet som jag har hittat nu är Gear Aid Aquasure +SR (SR=Shoe Repair). Finns även i andra varianter än SR.

Jag saknar också Liquisole. Rubberfix är ersättaren, men i mitt tycke klart sämre. Med Liquisole gick det att laga stövlar. Rubberfix sitter inte kvar tillräckligt länge för att det ska vara värt besväret.

Tyvärr tror jag att det kan vara svårt att laga kängan.

Jag har haft ett antal skor som börjat ta in vatten på sidan (vid hålfoten ungefär). Det är där sulan böjs, och det verkar slita på membranet, och göra lagningar svåra.

Lycka till med lagningen. Rubberfix borde minska mängden vatten som kommer in, men jag tror inte du kommer få kängan vattentät.

Jag håller med smux om att det kan vara svårt att få till en riktig lagning och att det kan vara värt besväret att ta upp frågan med en skomakare.
Men först: Vet du säkert att du har GTX-varianten av Lowa Zephyr? För om det inte är GTX så ska du inte förvänta dig vattentäthet ens om de är splitternya.

(Jag har dem utan GTX för vandring i varma, torrare klimat. Vid ev. blöta blir det små plastpåsar utanpå sockorna. Fungerar suveränt. GTX ger jag inte mycket för; håller inte alls vad de lovar, men jag köper dem ändå för nordiska fjäll m.m. eftersom det inte finns några egentliga alternativ. När GTX-kängorna blir 2-3 år gamla krävs plastpåsar även för dem :().

Senast ändrad:
Jag vet inte hur det är jämfört med andra märken och inte hur det funkar på infettat läder heller, men jag har haft stor lycka med nåt som heter Shoe Goo. Amerikansk gucka, tror jag. Lagade ett par tunna gummistövlar (barfotingar) som fått en stor reva för 10 år sen och det håller än.

Om det är membran kängor skulle jag pressa i kontaktlim vid hålet och sedan smörja In dom rejält med skofett och använda dom som typ skalkänga.

Membran kängor är ofta ändå rätt värdelösa att hålla fötterna torra efter att dom blivit ordentligt ingådda.

Ett par snabba kliv i en bäck eller liknande är väl vad dom vanligen mäktar med.

Gå i blötsnö en hel dag eller klafsa runt i en mosse brukar alltid sluta med våta fötter, där krävs väl infettade skalkängor.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JonHense Laga kängor?? Utrustning allmänt 2
Sverker G Laga hammock Utrustning allmänt 10
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
tompa_m Laga dunsovsäck? Utrustning allmänt 5
jonand2 Laga storskor Utrustning allmänt 0
cykelmamman Vem kan laga tyget cykelkärra Burley? Utrustning allmänt 5
Allarp Laga Gore-Tex Utrustning allmänt 6
Aknot Laga läckande skor Utrustning allmänt 11
bogart Laga stövel? Utrustning allmänt 5
Lars G A Laga sprickor i nubuckkängan? Utrustning allmänt 2
MikeMike Laga thermarest Utrustning allmänt 7
Per J Laga ryggsäck! Utrustning allmänt 3
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg