En av mina skor har dels vanliga öljetter som hål för skonsnörena men "översta hål-paret" är en platbandsögla och efter ett tags användning (bortom rimlig reklamantionstid) så har platbandsöglorna på ena skon slitits upp. Övriga snörhål som är öljetter funkar fint och sulan är inte heller slut så det känns dumt att kassera skon i förtid. Just nu knyter jag skon ett hål-par längre ner mot tårna men den sitter inte så bra då och jag vill gärna ha ett hål-par till i höjd med trasiga plattbandsöglor, som tidigare.
Gick till min lokala skomakare som erbjöd sig att sätta öljetter istället, dock större än den befintliga och dessutom om jag vill ha symmeteri mellan skorna blir det ju öljetter även på andra skon med hela plattbandsöglor. Estetiken är dock inte så viktig. Dessutom tyckte jag att priset var lite högt för öljetter hos skomakaren så jag letar alternativ.
Min symaskin klara nog inte att sy igenom skomatrialet, det är för tjockt.
Men någon som har några tips på hur jag kan laga så jag får ett hålpar till, som ersätter de trasiga plattbandsöglrona, se bild.
Sy dit nya plattband för hand? Matrial som inte slits upp igen men går att sy?
Skaffa små öljetter själv?
Annat smart förslag?
/Patrik,
Gick till min lokala skomakare som erbjöd sig att sätta öljetter istället, dock större än den befintliga och dessutom om jag vill ha symmeteri mellan skorna blir det ju öljetter även på andra skon med hela plattbandsöglor. Estetiken är dock inte så viktig. Dessutom tyckte jag att priset var lite högt för öljetter hos skomakaren så jag letar alternativ.
Min symaskin klara nog inte att sy igenom skomatrialet, det är för tjockt.
Men någon som har några tips på hur jag kan laga så jag får ett hålpar till, som ersätter de trasiga plattbandsöglrona, se bild.
Sy dit nya plattband för hand? Matrial som inte slits upp igen men går att sy?
Skaffa små öljetter själv?
Annat smart förslag?
/Patrik,