Lättviktstält.

Hejsan. Om jag måste välja ett (1-2 manna) tält som väger lite, går att sätta upp innertält eller yttertält, och helst väger max 1,5 kg.
Vad bör jag kika efter då. Det råkar dessutom var tidspress på leverans (inom en vecka). Tips efterfrågas.
/Johan

Nu har du inte lagt någon budget så jag drämmer till med Helsport Ringstind Superlight 1-2. 5549:- hos XXL http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Täl...ingstind-Superlight-1-2-Blå/p/1083860_1_Style. Min väger 1079 gram utan repkitt.

Av ren nyfikenhet - skulle du kunna få in 2 pers i tältet som XXL påstår? Vad har man tvingats avstå ifrån för att få ner vikten såpass mycket? Hur skulle du bedöma det i förhållande till Hilleberg Akto som är billigare?

Av ren nyfikenhet - skulle du kunna få in 2 pers i tältet som XXL påstår? Vad har man tvingats avstå ifrån för att få ner vikten såpass mycket? Hur skulle du bedöma det i förhållande till Hilleberg Akto som är billigare?

Jag har själv ett Vaude Power Lizard SUL som är väldigt likt Helsport Ringstind Superlight (till och med en aning större), och ska man ligga 2 personer i detta så bör man känna varandra ganska väl. Som ensam person är det dock ganska gott med utrymme.

Detta tält är för övrigt på rea på Amazon UK just nu för ca 2500 kr.

Fråga

Efter att ha blivit lite bränd på Ultra lätta liggunderlag som inte håller och varit uppe i Kebnekaise och vandrat jojoleden etc. i somras så är mitt tips att tänka till 2 ggr innan du väljer ultralätt.

Hade även en bra dialog med han som säljer tält på Alewalds på Kungsgatan i Sthlm och han var inte vän av ultra lätta grejer...

Finns säkert flera argument för och emot men det jag spontant funderar på....

1. Lättare tyg i tältet ==> sämre livslängd
  2. Tunnare stänger klarar dom den miljö du skall vara i? Kollar på Hilleberg så kan man köpa till starkare kraftigare stänger och/eller ha 2 dubbla stänger för att förstärka http://hilleberg.se/sv/products/accessories

Mitt senaste tält för tältning när jag paddlar på sommaren är MSR Hubba Hubba kupoltält
Lätt tält enkelt att sätta upp och har ett myggnät som innertält dvs. trevligt att ha på sommaren MEN är enormt skört har efter ca. 10 tältdygn redan börjat kännas för svagt jmf med mitt North face jag hade innan i 15 år så är jag inte nöjd
9253870536_1b4c416dab_z.jpg

Antal personer 2
Golvyta (m2) 2.8
Maxvikt (kg) 2,12
Minvikt (kg) 1,89
Packstorlek (cmXcm) 51 x 17
Säsonger 3
Yta absider (m2) 1.6

Som fjälltält har jag Nallo 2. Bra tält har legat i det då det i Tjäktavaggi blåste 19m/s i byarna MEN funderar på att skaffa starkare stänger till det då jag fjällvandrar på utsatta platser
9449494071_06edb4cc87_z.jpg

Totalvikt: 2.30 kg
* Nettovikt: 1.90 kg
* Personer: 2
* Material: Kerlon 1200
* Absider: 1
* Ingångar innertält: 1
* Tälttyp: Tunnel
* Stänger: 2

Så mitt råd är tänkt till 2 ggr innan du kör ultralätta grejer. Jag har börjat skaffa extra saker typ skyddande underlag till tältet, ett skydd till mitt Exped UL liggunderlag ifall det skall vara direkt på marken....vilkte känns helt fel väg att kompensera för att grejerna inte håller....

Fransk video där man testar rivstyrkan i Hillbergs olika material
http://www.youtube.com/watch?v=5BWs9VLZExU

Rivstyrkan skiljer mellan 18kg till 10kg se
http://hilleberg.se/sv/node/305

Se även Hillebergs "Att välja rätt tält" http://hilleberg.se/sv/node/291

Lättaste tältet inte alltid rätt val

När man ska välja tält finns det några viktiga saker att tänka på. Även om det är viktigt att tältet är lätt, är det sällan en bra idé att välja tält endast utifrån detta. Ju lättare tältet är, desto lättare är materialen det är tillverkat av. Och ju lättare material, desto sämre styrka, UV-resistens och hållbarhet. Dessutom är det så att ju lättare tältet är, desto färre funktioner har det och alltså blir det mindre bekvämt – och det blir också mindre säkert om du skulle hamna i en besvärlig vädersituation.

Om du behöver maximal styrka för att kunna hantera de situationer du kommer att stöta på, då är vikten av mindre betydelse. Den lättaste lösningen är en tarp eller ett shelter, som vår Blue Label-modell Rajd, och många människor använder dem. Men det innebär begränsningar i komfort, i kondensbekämpning och i hållbarhet. Att vänta ut riktigt dåligt väder med en sådan avskalad lösning kan bli en rätt otrevlig upplevelse och rent av farligt. Därför har vi i alla Label-kategorierna försökt hitta den bästa balansen mellan styrka och låg vikt för den avsedda prestandanivån.

Hellre än att basera beslutet på tältets vikt bör du se över all utrustning du bär med dig och räkna ut tältets verkliga relativa vikt. Exempel: för fyra personer motsvarar ett Keron 4 som väger 4.6 kg endast 1.15 kg per person, och det är lätt hur man än räknar. Alternativet är två Nallo 2 som väger 4.8 kg, och som inte är lika starka eller rymliga i förhållande till vikten som Keron. Även för tre personer väger Keron 4 bara strax över 1.5 kg per person, fortfarande en riktigt låg vikt, särskilt med hänsyn till den komfort och säkerhet man får med Keron.

Tack för alla synpunkter. Mitt val föll på MSR Carbon Reflex 2 - 2 Skin 2 Person Tent. Syftet är just att det ska vara lätt. Håller dock med om att det är bra med riktiga grejor om man ska vara ute den mindre gästvänliga tiden på året. För detta har jag en trotjänare i mitt Nammatj 2 GT som jag haft i dryga 10 år och är supernöjd med. =)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg