Jag har bara tafsat på Habitat på hemmagräsmattan, men inte använt det själv på vandring. Mig närstående TVM:are är dock efter flera fjällturer mycket nöjda med tältet (trots att de har den gamla versionen med nätinnertält). Tältet har varit lätthanterligt, regntätt och stadigt i vinden, och ingenting har krånglat eller gått sönder.
Tältet är i stort sett en kopia av bl a den klassiska Hubba Hubba-designen (det finns fler snarlika). Lite kortare än "originalet", i gengäld lite högre.
Den stora skillnaden, och största delen av förklaringen till att det kostar så pass mycket mindre än de dyra släktingarna, är helt säkert att yttertältet är sytt i polyuretanbelagd polyester i stället för silikonbelagd nylon (som är mycket dyrare). Fördelen med PU-belagd väv är att sömmarna går att tejpa vattentäta och tyget inte töjer sig lika mycket i regn, nackdelen att tyget blir lite tyngre och mindre långlivat.
Den andra delen av förklaringen till det låga priset är troligtvis den östasiatiska tillverkaren.
Jag hör till dem, som tycker att "innertält först"-uppsättning är en stor nackdel, men både Hubba Hubba och Habitat går att sätta upp så att innertältet inte under något moment utsätts för regn. Med lite övning, meck och eftertanke går de faktiskt att sätta upp med yttertältet först, även om man inte tar med footprint (i det fallet är "ytter först"-uppsättningen mycket enkel).
Den stora skillnaden mellan WBT-2 (och liknande) och Habitat (och liknande) är dock själva "arkitekturen" - i det förra fallet ligger ni med huvudena mot en gemensam ingång/absid i en kortända, i det andra har ni var sin ingång/absid längs hela resp. långsida. Personligen tycker jag det gör stor skillnad i bekvämlighet och upplevelse. Man slipper kravla över varandra och kan enkelt vädra ut kondens med "tvärdrag". Man känner sig betydlig mindre instängd och får mer "utekänsla" genom att hela långsidor kan öppnas vid hyfsat väder.
Absiderna på Habitat är rätt små, men fördelen med att de är två uppväger detta med råge IMHO. Det är faktiskt inte lätt att hitta ett tält med dubbla absider/ingångar med en så pass låg vikt. Särskilt om ni är nybörjare utan ryggmärgsrutiner på hur man håller reda på alla (blöta och torra...) saker i ett tält, kan två absider/ingångar verkligen underlätta.
Dock finns det många, som ser fördelar med - och trivs alldeles utmärkt i - tunneltält med gavelingång, så detta är till stor del en personlig tycke-och-smak-fråga.
Fundera alltså först på vilken "arkitektur" som ni tror ni skulle trivas med. Detta skall ju bli er bostad! Provligg gärna, provsitt i ingången, kravla ut och in etc, i någon butik eller hos en kompis. Välj tälttyp som steg ett i beslutsprocessen. Välj om möjligt ett tält med "ytter först"-uppsättning som steg två. Välj yttertält i silnylon som steg tre, om du sen vill satsa lite mer pengar på tältet.