Lättviktstält för sommarbruk

Nu har jag hittat lite grejer på www.getout.se jag tänkte beställa! :)
Skriver mest här så folk kan avråda mig, om det jag hittat inte är bra grejer.

Tält: Bergans Kompakt 2
Kök: MSR Windpro eller MSR Pocket Rocket Stove
Sovsäck: Haglöfs Zensor 1S
Liggunderlag/madrass: Airmat Basic 7.5
Kudde: Airpillow M

Ska bli riktigt skoj att komma ut med riktigt grejer! :D

/Matthias

Strunta i kudde. Lägg bara en tjocktröjja i sovsäckspåsen så vips har du en kudde.

Sen välj en UL Airmat istället för basic. Jag har en UL som funkar fin fint.

Jag hade lätt valt pocketrocket istället för windpro. Billigare och smidigare.

Angående att Lunar Duo behöver vandringsstavar. Jag köpte till två kolfiberstänger som funkar perfekt och väger minimal (60gram typ).

Får väl fundera mer på Lunar då, men lite mekigt att man ska behöva fixa egna pinnar.

Windpro har jag hittat för 650kr, så det blir ju inte så mycket dyrare än Pocket Rocket. Och så mycket otympligare är det väl inte?

Behovet av en kudde är tydligen individuellt. Jag sydde ett dynvar av fleece åt mig med tanken att sätta reservkläder i som stoppning. Dock visade det sig att det inte räckte, eftersom jag kör med (ultra)lätt utrustning och inte har något onödigt med mig. En vinpåse (bag-in-box) visade sig vara ett utmärkt alternativ att ha inne i dynvaret och har ökat min sovkomfort avsevärt. Ett sådant alternativ tar mycket lite plats och är väldigt lätt.

IMG_3166.JPG

Vad Lunar Duo beträffar har jag för mig att man kan beställa kolfiberstavarna samtidigt som tältet.

Sällan prylarna begränsar så mycket, den mentala biten att gå ut kan vara vida högre. Lätt är dyrare, bättre börja med enkla bra grejor, Tarfala är ett reko tält, sommartid går det bra att bruka yttertältet som tarp. Lös bara flygfädelen. Begagnat brukar alltid ge mest för pengarna.

Hittade ett oanvänt Tarfala 3 för 500kr, men det skulle väga 3,8kg sa hon, och ihoppackat var det ca 30x50cm. Tror inte man pallar att bära runt på nåt sånt när man cyklar faktiskt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg