Lättviktstält för sommarbruk

Hej!

Tänkte skaffa mig ett nytt tält, då jag haft skräp från Rusta etc innan, som jag inte vart jättenöjd med.

Kommer använda tältet när jag cyklar mountainbike på långa turer, så det kommer mest vara på sommaren. Kommer sova två personer i tältet, men det kanske är skönt med lite rum för väskor osv?
Tältet får gärna vara lätt och ta lite plats ihoppackat, så man får ner det i ryggan utan problem. Det ska tåla nätter med ösregn.
Har inte använt mig av trangiakök innan, men det verkar ju väldigt smidigt, så jag tänkte börja med det. Så det kanske är bra om tältet har något slags tak utanför som man kan sitta under och laga mat.

För nu kommer jag inte på några mer krav på tältet, men det kanske kommer upp :)

Tack på förhand
Matthias

Sen om folk har tips på en lätt sovsäck som tar lite plats, får ni gärna dela med er. Hittade Haglöf Lim 50, som bara väger 460g. Men frågan är om den är lite väl kall om graderna går ner lite på sommaren. Kommer ju inte ha med mössa och grejer.

Kolla på Lunar Duo jag äger ett själv och det uppfyller allt du säger. Det är inte det billigaste du kan hitta dock.

Håller med. Lunar Duo torde vara ett bra alternativ. Själv kör jag med ett Tarptent Double Rainbow, som är ett liknande tält, just för mtb-turer.

Dock skulle jag överväga ett trepersonerstält om ni huvudsakligen ska vara två i det och vill ha det bekvämt.

Det finns lätta dunsäckar för sommarbruk av hög kvalitet (och högt pris). Jag har en North Face Beeline 900, som väger 600 g i storlek XL och håller mig varm till lite under nollan.

Skippa Trangian och gå direkt till ett lätt gaskök. En MSR PocketRocket är billig och kombinerad med ett lätt kastrullset en lätt och smidig lösning.

Eventuellt kan du hitta lite tips på min blog, även om jag främst koncentrerat mig på turberättelser och inte utrustning.

Lunar Duo ska ju kräva vandrigsstavar står det. Det kommer jag ju inte ha med mig då jag cyklar. Sen hade det vart skönt om man kunde få tag på ett tält innan nästa fredag, så jag drar på cykelsemester. Och det blir ju svårt om man ska beställa från USA :(

Mitt råd är som alltid att köpa begagnat, ett Tarfala för 600 är inte fy skam, pengarna som blir över kan du använda till mycket, tex turer...

Tack för tipsen. Skulle vara skönt med något lättare dock. Men det kanske bara är vad jag inbillar mig, har ju ingen erfarenhet av att bära med mig 2kg resp 3kg tält.

Nu har jag hittat lite grejer på www.getout.se jag tänkte beställa! :)
Skriver mest här så folk kan avråda mig, om det jag hittat inte är bra grejer.

Tält: Bergans Kompakt 2
Kök: MSR Windpro eller MSR Pocket Rocket Stove
Sovsäck: Haglöfs Zensor 1S
Liggunderlag/madrass: Airmat Basic 7.5
Kudde: Airpillow M

Ska bli riktigt skoj att komma ut med riktigt grejer! :D

/Matthias

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg