Du skrev tidigare att du köpt med alla tillbehör menar du då med nedan?
Side Windows.
Large Door.
Endliner.
Mid Pole
Wind Stabilizers.
Aluminum Top.
Tycker du alla tillbehör har varit nödvändiga? Jag blir lite fundersam till Side Windows om de behövs. Det står på hemsidan att Endiner och Mid Pole är bra att ha men att det sällan finns behov av dessa. Du hänvisar till måsvingar!? Är inte så insatt i tältspråket. Hur tål tältet regn? När du köpte beställde du ifrån hemsidan du hänvisade till eller går det att få tag på i Sverige?
Nu är visserligen dessa frågor inte ställda till mig men eftersom jag köpte ett begagnat Stephenson's Warmlite 2R nu i vintras så svarar jag ändå.
Det jag har är alltså ett 2R med "Side Windows", "Large Door" och "Aluminum Top" d.v.s. det man skulle kunna kalla standardvarianten (och sömmarna var tätade av den tidigare ägaren).
Hittils har jag, förutom ett par provuppsättningar, endast hunnit använda tältet under två femdagarsvandringar och en helgtur i södra Sverige. Så här långt är jag väldigt nöjd och hyser inga farhågor om att det inte skulle klara en riktig fjällvandring. I alla fall inte vad gäller vind, om man bara spänner de två banden ordentligt så känns tältet otroligt stabilt. Däremot kan det möjligen bli jobbigt vid ihållande regn eftersom absid saknas och dörren måste hållas stängd för att det inte skall regna in. Ventilationen har fungerat hyfsat och sidofönstrena är faktisk bra att ha, vare sig det handlar om att bara öppna dem lite grand när det är fuktigt, att öppna dem helt för att kunna ligga kvar i tältet en solig och varm morgon eller bara för att snabbt vädra ur tältet efter en fuktig natt. Tyvärr har jag använt tältet för lite för att kunna avge ett mer utförligt omdöme än så här.
När det gäller optionerna tror jag att: "Large Door" är nästan nödvändig om man inte är ovanligt liten och smidig medan "Wind Stabilizers" (invändiga band för att staga upp tältet) är totalt onödigt under svenska väderförhållanden. "Side Windows" (även kallade måsvingar) är mer praktiskt än man kan tro. "Endliner" (dubbel duk även i tältets ändar) kan nog vara bra när det regnar och är fuktigt, om jag skulle beställa ett nytt tält hade jag troligen valt detta. "Aluminum Top" verkar bra men jag har ju egentligen inget annat att jämmföra med. "Mid Pole" vet jag inte hur det varit att ha men hittils har jag inte upptäckt att jag skulle behövt det.
Anledningen till att jag köpte ett Warmlite var egentligen att jag är lång och inte hittat något annat en- eller tvåmanstält där jag får plats men jag måste säga att jag på det hela taget är mycket nöjd.
Tältet är nämligen rymligt och har låg vikt, det är enkelt att slå upp (även när det blåser) och under mitt begränsade användande har det stått emot vind och väta på ett utmärkt sätt.
Enda nackdelarna jag kan komma på är att det saknar absid så man måste antingen ta med sig packningen och kängor in i tältet eller lämna dem utanför (och inget av alternativen är, som bekant, bra när det regnar) och att det inte verkar finnas något riktigt bra sätt att hålla tältdörren öppen, samt att tältgolvet är så halt att jag halkar omkring därinne när jag sover.
Så vitt jag vet är de enda sätten att få tag på ett Warmlite-tält att köpa begagnat eller att beställa direkt från tillverkaren.