Lättviktsstol

Hej!

Jag är ute efter en lättviktstol för fotosittningar i skog och mark samt vid paddling. Man landar osökt på modellerna från Helinox men det kostar på en del minst sagt. Det behöver inte vara världens lättaste stol då den inte kommer följa med på några längre turer men även de tyngre "finstolarna" kostar en del.

Har någon testat en billigare variant på samma modell? Har sett på Stadium Outlet. Decathlon har sina modeller. Helinox verkar överlag starkare (125 kg) medan de billigare verkar ligga runt 110 kg. Och det räcker ju för bara mig men om sonen på tre år hoppar upp i knät så kanske det knakar i rören (får väl komma runt det genom att köpa två stolar. Sen ska den ju inte vara alltför tight att sitta i. Jag är inte överdrivet stor och bred men väger in på 95 kg på 190 cm.

Är Helinox värd sina pengar? Finns andra märken med hög kvalitet till en billigare peng? Klarar jag mig alldeles utmärkt med en stol från ex Decathlon?

EDIT: En sån matta för att ställa stolen på sand skadar inte.

Tacksam för tips!

Stol.png
 
Jag har Helinox L och det stora bordet, när jag är ute med min kajak, suveränt skön att sitta i och bra med ett bord, där jag kan sätta upp Trangia köket, dyrt, men helt klart värt pengarna, inte mycket som får plats i en kajak, men med Helinox går det hur bra som helst.
 
Köpte Urbergs modell Wildlight Chair på Ournorth. Men den var inte så light. 1 kg och tar ganska så mycket plats i packluckan. Köp inte den. Paddlar utan den numera.
 
Är det viktigt att komma upp från marken?
Annars finns det ju några varianter av typen "sittunderlag med ryggstöd" som är nog så sköna att sitta i.
Men att nå över gräs och buskar med kameran kanske försvåras.
 
Rent krasst kan man väl säga att de lågprisstolar av den typen jag har provat har varit skit, om man ska utrycka sig försiktigt.

Har dom någon form av plast i konstruktionen så har det bara varit en tidsfråga innan något brister.
 

MisslyckadSjälvmördare

Gäst
Helinox One är den enda jag testat. Jag tycker den är bra, men men dyr så tycker inte den är prisvärd.

1. Stolenm och jag antar andra liknande stolar i princip alltid sjunker ner i marken genom humus och sand. Man kan köpa till extra markduk men är både dyr och tung, jag köpte till en sån men den använder jag aldrig istället så sydde jag ett tygstycke som fungerar både som fordral och markduk, man sparar både pengar, vikt och får förbättrad funktion. En design som borde varit där från början.

2. Har även snörat på ett snöre med en tälpinne på mittstången som man kan sätta ner i marken så stolen inte flyger iväg. Går även det att köpa till men det känns dyrt och onödigt.

Använder den väl mest till, fisketurer, jakt, isfiske och strandhäng och där är den kanon. Det är faktiskt riktigt skönt att kunna sitta ner ordentligt och kunna sträcka ut sig och ha ryggstöd. Inget jag skulle bära med mig på längre fjällvandring t.ex. Möjligtvis en mindre modell men känns inte värt det när jag redan har en stol. Men skulle jag köpa en idag så hade jag valt den mindre Zero modellen.
 
Jag kollade upp vad den kostar: 14-1500 kr.
Visst är det mycket pengar men det är ju ingen engångsprodukt.

Om man kan använda den i 8-10 år så har den uppfyllt sitt syfte och ifall man under tiden uppskattar den och är väldigt nöjd med den så har den uppfyllt sitt syfte redan från dag 1 när den används!
 
Jag har lagt märke till att många lågpristillverkare har kopior av Zero. De kostade i somras mellan 3-500. Eagle Products och nån från Coop. Lite fulare men samma vikt och komfort.