Lättviktssovsäck och liggunderlag

Hej

Jag är i full färd med att skaffa nya sovsäck och nytt liggunderlag i lättviktsmodell.

Jag letar efter utrustning som klarar sig bra på sommarfjället, alltså bör det gå att använda i temperaturer ner mot 0 grader eller strax där under.

I första hand har jag kollat in följande produkter:

Sovsäck
Mountain Hardwear Mtn speed 32
Vikt: 446 g
Komforttemp: 0
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MOUNTAINHARDWEARMTNSPEED32

Liggunderlag
Synmat Basic UL 7.5M
Vikt: 410 g
Komforttemp: -2
http://www.naturkompaniet.se/product/product.aspx?id=109026

Har någon erfarenhet av dessa eller tips på andra likvärdiga produkter? Alltså, lägsta möjliga vikt med en komforttemperatur runt 0 grader.

Synmaten är riktigt bekväm. Det kan vara en bra idé att skaffa tilhörande "kudde" eller "packpåse" att blåsa upp den med så att du inte blåser in fukt. : )

Eftersom du inte angivt om du är i eller medvändare samt din egen storlek är det svårt att ha synpunkter. YMMV
Tom ryggsäck under benen brukar räcka för de flesta.
go tur

Synmaten är riktigt bekväm. Det kan vara en bra idé att skaffa tilhörande "kudde" eller "packpåse" att blåsa upp den med så att du inte blåser in fukt. : )
Tack för tipset, ska kolla in tillhörande kudde!

Eftersom du inte angivt om du är i eller medvändare samt din egen storlek är det svårt att ha synpunkter.
Det är jag som ska använda prylarna och jag är 182 cm lång och väger 80 kilo.

Thermarests variant är lättare än synmat.
Men dubbelt så dyr om du syftar på Thermarest Neoair Xlite
http://www.outnorth.se/thermarest/neoair-xlite.php
Är den värd det?

Sovsäcken du länkar till har halvlång dragkedja, har du övervägt detta val? Sovsäckar med hellång 2-delad dragkedja går att öppna vid fotändan och vädra ur om det blir för varmt.

Liggunderlaget du länkar till använder jag själv, fast den korta modellen då jag är kortare samt kompletterar med packpåse som kudde och ett extra 4 mm tjockt cellplastunderlag i EVA-skum. Jag kan tycka att det känns lite smalt ibland då det bara är 50 cm brett, men det kan vara en vanesak.

Det tunna underlaget har jag även vid rast utomhus och slipper vara rädd för punktering. Om jag minns rätt blir totalsumman med extra liggunderlag + Synmat Basic UL small blir några gram högre än endast Synmat Basic UL i Medium, men då har jag fördelen att ha ett hållbart rastliggunderlag.

Sovsäcken du länkar till har halvlång dragkedja, har du övervägt detta val? Sovsäckar med hellång 2-delad dragkedja går att öppna vid fotändan och vädra ur om det blir för varmt.
Jag är medveten om att den bara har en halvlång dragkedja, dock har jag aldrig tidigare sovit i en sådan säck och vet inte riktigt om jag skulle gilla det. Egentligen hade det helt klart kunnat vara värt några extra gram att få en hellång dragkedja eftersom jag ofta öppnar upp säcken nere vid fötterna. Har du något tips på en säck som inte väger allt för mycket mer men som har dragkedja hela vägen?

Ett kortare liggunderlag med kompletterande cellplastliggunderlag låter som en bra idé. Dock blir det lite mer skrymmande och jag har tänkt att få plats med all packning (inkl mat) för drygt veckolånga tältturer i en Osprey Exos 58. Räknar iofs med att få spänna en och annan attiralj på utsidan av säcken, åtminstone i början av turen.

avslutad210712

Gäst
Köpte nya liggunderlag eftersom mitt tidigare Thermarest delaminerade (fick ett nytt på garantin som för övrigt är till salu - liggunderlaget alltså inte garantin) och eftersom hon bara hade ett gammalt tunt Thermarest.

Vi köpte SynMat 7 UL LW och jag/vi kan inte mer än rekommendera det. Stort, lätt, skönt, varmt och tyst.

Att öppna dragkedjan lite i fotändan på sovsäcken är mycket effektivt för att ventilera om det är för varmt, blir lite av en "skorstenseffekt" som jag använder ofta. Själv skulle jag inte köpa en sovsäck med halvlång dragkedja. Det underlättar även när man behöver vädra en dunsovsäck att man kan öppna den helt.

Jag är medveten om att den bara har en halvlång dragkedja, dock har jag aldrig tidigare sovit i en sådan säck och vet inte riktigt om jag skulle gilla det. Egentligen hade det helt klart kunnat vara värt några extra gram att få en hellång dragkedja eftersom jag ofta öppnar upp säcken nere vid fötterna. Har du något tips på en säck som inte väger allt för mycket mer men som har dragkedja hela vägen?

Ett kortare liggunderlag med kompletterande cellplastliggunderlag låter som en bra idé. Dock blir det lite mer skrymmande och jag har tänkt att få plats med all packning (inkl mat) för drygt veckolånga tältturer i en Osprey Exos 58. Räknar iofs med att få spänna en och annan attiralj på utsidan av säcken, åtminstone i början av turen.

Jag har själv en Westen Moutaineering Summerlite, som jag är väldigt nöjd med:
http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping%20Bags&cat=ExtremeLite%20Series&ContentId=69

Tyvärr så är deras standardlängder på säckarna 180 cm och nästa steg 200 cm, så kanske de inte passar dig. Jag har dock inte läst igenom hela deras modellprogram så det kanske finns andra längder.

Det finns även trådar här på Utsidan där många har specialbeställt måttanpassade billiga och lätta sovsäckar från Polen.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=61029
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72343

En sovsäck från Alpkit kan kanske också vara ett alternativ, dock något tyngre:
http://www.alpkit.com/pipedream

När det gäller liggunderlaget har du rätt i att det får sitta utanpå eller under topplocket. Men det är också meningen att det ska vara lätt att komma åt vid rast. Eftersom det är så tunnt så blir det ingen stor rulle heller och det suger inte åt sig något väta.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanniska Tips på bra kompakt lättviktssovsäck? Bo och sova 25
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg