Lättviktsmat?

Det är fullt möjligt att det finns en liknande tråd under matkategorin i forumet men jag tycker det borde finnas en även här.

Jag är helt grön vad gäller lättvikstpackning men känner att det är ganska lätt att hitta mycket information angående allt från tältvarianter till lätta strumpor men inte när det handlar om mat.
Är frystorkat lätt i avseendet vikt kontra energi eller ska men ge sig på att torka mat själv?

Själv sitter jag för tillfället och planerar en 18 dagarstur i sommar och möjligheterna att köpa mat på vägen är aningen begränsade. Jag förstår att jag inte kommer komma undan med vad man kan räkna som en lätt packning. När jag tittar på packlistan inser jag att maten kommer va den stora vikten i säcken.

Den frystorkade maten jag har hemma är från real och innehåller mellan 550kcal/180g till 780kcal/260g.

Sammanfattningsvis, ni som är vana lättviktsvandrare, vad har ni med er för mat ut?

hejsan
en annan aspekt är hållbarheten..

själv torkar jag mat själv, framförallt köttfärs.

mussli är bättre än pasta..mer näring samt behöver inte värmas dvs bränslebesparande..

etc mm osv

vänligen nils

Två aspekter som är viktiga är innehållet och priset, hemtorkat leder bägge lätt. Det är svårt att bygga dygnspåsar som väger under kilot, vintertid bör de väga ett par hekto till. Men godast, billigast och näringsriktigast blir hemmagjorda.
Torkad mat är gammal go teknik.
Lycka till

Jo billigare blir det ju helt klart och det jag har torkat själv har ju blivit en kulinarisk upplevelse som varit mer spännande än frystorkat. Men är det något som räknat på vad dom faktiskt får ut i energivärde jämfört med vikten?

Frystorkat eller hemtorkat spelar ingen roll. Torkningen tar bort allt vatten oavsett metod (om man gör det ordentligt). Vikt och näringsvärde blir densamma med samma råvaror.

Näringsvärdet är bara en fråga om ingredienser och mängd. Det är bara att räkna på innehållet av kolhydrater, protein o fett.

Skaffa dig ett exemplar av Statens Livsmedelverks tabeller, förslagsvis på antikvariat. Sen väger du och adderar och vet precis vad dina torkade färdigrätter väger och innehåller.

Skaffa dig ett exemplar av Statens Livsmedelverks tabeller, förslagsvis på antikvariat. Sen väger du och adderar och vet precis vad dina torkade färdigrätter väger och innehåller.

Jag som skapade den här tråden i hopp om att någon redan hade gjort detta men det verkar ju inte bättre än att jag får göra en mindre vetenskaplig studie själv..
Om jag gör något seriöst ska jag publicera det här!

Pemmican

Pemmican väger ca hälften mot frystorkat och är extremt väl-beprövat historiskt. Du kan dessutom spara in på bränslevikt. Sök på "the pemmican manual" om du vill veta mer. Eftersom det har låg till mkt låg kolhydrathalt så måste du ge kroppen en till två veckors tillvänjningsperiod till lågkolhydratkost alternativt fyller du ut med socker. Fett har dubbelt så mkt energi per gr som kolhydrater och protein.

Jag som skapade den här tråden i hopp om att någon redan hade gjort detta men det verkar ju inte bättre än att jag får göra en mindre vetenskaplig studie själv..
Om jag gör något seriöst ska jag publicera det här!

JA! Gör det som ingen annan av oss orkar ;)
Vi torkar vår egen mat för att det är godare och mer överkomligt ekonomiskt. Vi brukar ta med oss ett paket smör 500 g samt god olivolja (för två vuxna och två barn under 6 dagar) för att ge extra energi. Vi minimerar vikten så mycket vi kan, för att vi behöver bära en del av barnens saker och att vi ska ha kraft över att bära de där extra guldkornen som ett paket gorgonzola eller en god salami - Det blir inte samma sak ipulverform.
/ Sofia

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg