Lättviktsfilt för pauser

Jag var ute med flickvännen i Sarek i år och det var toppen, men vissa dagar var det ner mot 5-8 grader och då visade det sig vara ett väldigt sjå att ha rätt temperatur både när vi vandrar och när vi tar paus.

När vi vandrade var vi oftast varma nog, men så fort vi tog paus så blev benen väldigt kalla och till viss mån överkroppen. Att dra på en tröja är lätt gjort, men benen är inte lika lätta.

Så det slog mig, vad vi skulle vilja ha är ju en lättviktsfilt som man kan riva ut och stoppa in kvickt och lätt igen efter pausen. Jag är mycket tveksam till att dra ut sovsäcken som jag under inga omständigheter vill ha fuktig (den ligger tryggt nere i en drybag).

Så jag föreställer mig något som är kanske 1.60-2m långt och 1.20-1.40 brett som tål att stuvas ner och är både lätt och inte för platskrävande. Vatten och vindtätt vore ju bra bonus för var ju inte helt sällan det droppade i pauserna.Det räcker ju så klart att ena sidan är vind och vattentät.

Däremot andas tror jag inte det behöver, en sån här filt kommer ju aldrig ligga emot perfekt och under längre stunder.

Det vore ju bra om den torkade fort när den blivit blöt.

Jag ser även bonusbruk som extra värme ovanpå sovsäcken som blev väldans kall när det dippade rejält på natten.

Jag har funderat på att så på nåt vind/vattenavisande på fleecefilt... men tänkte nån här kanske har bättre förslag.

prio är

1. lätt och inte för stor
2. vecklas ut tillräckligt stor
3. tål att hårdhänt om och om igen rivas ut och tryckas tillbaka.
4. vind/vatten avisande (handlar ju mest om att inte bli av med värmen pga vind så fort)
 
Räddningsfilt?

Hej!
Själv bär jag alltid med mig en räddningsfilt.
Har dessbättre aldrig behövt använda den men
en sån kan kanske vara ett alternativ.
Liten, lätt och tar just ingen plats.
Vonsan
 
Ja kanske

Hej!
Själv bär jag alltid med mig en räddningsfilt.
Har dessbättre aldrig behövt använda den men
en sån kan kanske vara ett alternativ.
Liten, lätt och tar just ingen plats.
Vonsan

Du menar sådan i aluminium?
Jag har funderat på sådan, men har undrat lite runt återanvändbarheten/hållbarheten sen har jag även funderat på hru varm en sådan är.

kanske vore det dock en ide med en filt med ett aluminium lager i sig för behålla värmen bättre.
 
Kjol?

Finns både i dun och i regntätt, med hellånga dragkedjor i sidan = lätt att ta på, lika lätt att snabbt dra av. Kan användas som sovsäcksförstärkning eller zippas upp till filt/litet regntak om man hellre vill ha det.
Har själv både dunkjol och regnkjol, mest för jobbpendling (dunkjol för kall bussväntan, lätt att ta av när varma bussen kommer; regnkjol för cykling, täcker lår och luftar bra), men även med på fjälltur ibland!
 
Finns både i dun och i regntätt, med hellånga dragkedjor i sidan = lätt att ta på, lika lätt att snabbt dra av. Kan användas som sovsäcksförstärkning eller zippas upp till filt/litet regntak om man hellre vill ha det.
Har själv både dunkjol och regnkjol, mest för jobbpendling (dunkjol för kall bussväntan, lätt att ta av när varma bussen kommer; regnkjol för cykling, täcker lår och luftar bra), men även med på fjälltur ibland!

Har du någon länk till dom du använder?