Lättvikts 3-säsongssovsäck för tjej på 180

Jag lånar den här tråden lite, eftersom jag också har kikat en del på Voyager Light, och just har fått mitt första mail ifrån Roman :)

Det jag tänker på; Voyagern saknar ju värmekrage, och dragskyddet mot dragkedjan ('baffle') är fylld med syntetmaterial - hur mkt skillnad gör det i värmehållningen? Hur mycket mer värme läcker ut utan kragen..?

/FW.
(",)

Om du tvekar kan du välja till en värmekrage och dunbaffle till Voyager Light. Huruvida du ska ha dunbaffle eller inte beror på vilka temperaturgränser du tänker dig. För en ren sommarsäck så spelar dun/syntet baffle ingen större roll, du kommer heller inte sakna krage så mycket, men tänker du dig ett par minusgrader så skulle i alla fall jag satsa på både dun baffle och krage.

(Voyager har värmekrage och dunbaffle mot dragkedjan)

En till fråga - hur ska man tänka när det gäller färg? Svart torkar lättare men bör även öka värmeförlusten på natten (svart tar väl både upp och avger värme lättast?). Att ha svart som innertyg och vända sovsäcken ut-och-in när den ska torkas kanske kan vara en bra idé? Silver ska tydligen vara mest termiskt effektivt, men den finns inte för microlight-tyget, så jag kan alltså inte ha det på sovsäckens utsida. Någon som tänker såhär när det gäller sovsäckar? Är det egentligen nödvändigt? De stora företagen verkar oftast ha svart på insidan, men utsidorna varierar ju väldigt mycket.

Tror inte du behöver fundera på färgen på säcken ur värmestrålningssynpunkt, då jag antar du kommer att sova under någon form av tak och inte under bar himmel? Välj istället en färg du trivs med och som ur praktisk skötselsynpunkt är lättare att hantera, och gärna en mörkare nyans på insidan då man skall undvika att tvätta en dunsäck för ofta. Använd gärna ett tunnt sovsäckslakan som du kan tvätta mellan varje tur.
Kombinationer som vi har på våra säckar och som ser snyggt ut är: grå utsida-röd insida, electric blue utsida-navy insida, olive green utsida-grahite insida...bara några tips.

Var medveten om att Superlight saknar dunfylld värmekrage, vilket kan vara en nackdel på en så varm säck. Alternativet att titta på är Backpacker.

Nu blir jag också fundersam över det där med dunbaffle och krage… Jag har helt enkelt tänkt att sovsäcken borde funka bra för -6° C om det står det, och inte velat lägga till extra värmeökande delar iom att jag inte kommer att använda den i kallare miljöer än -6° C, för att dels inte riskera att den blir väl varm på sommaren och också för att spara vikt. Är det tokigt tänkt?

När det gäller färg är det sant som ni säger, det är nog en väldigt marginell skillnad. Får bli electric blue på utsidan då :)

Nu blir jag också fundersam över det där med dunbaffle och krage… Jag har helt enkelt tänkt att sovsäcken borde funka bra för -6° C om det står det, och inte velat lägga till extra värmeökande delar iom att jag inte kommer att använda den i kallare miljöer än -6° C, för att dels inte riskera att den blir väl varm på sommaren och också för att spara vikt. Är det tokigt tänkt?

När det gäller färg är det sant som ni säger, det är nog en väldigt marginell skillnad. Får bli electric blue på utsidan då :)

Sommartid eller när det är varmt drar du inte ihop kragen, så då är det bara den extra vikt som kragen adderar till säcken som du behöver fundera på (vilken är marginell). Använder du däremot säcken när det är kallt ute fyller kragen en klar funktion.
Electric blue och navy insida har jag på min Pinnacle, snygg kombo. Ett tips är att kolla på ex Marmots hemsida som kan ge tips inför kombinationer och färgval:
http://marmot.com/products/equipment/sleeping-bags/down-sleeping-bags

Jag bad att få krage (down collar) på min Voyager Light. Det var inga problem och adderar bara ca 50g i vikt. Jag har haft stor nytta av den de få gånger jag vart ute i minusgrader.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Voyager Light tyngre än Backpacker

Hej igen,
då jag själv (som nämnt) har varit i exakt samma tankar som TS så tänkte jag bara nämna de svar jag den senaste veckan har fått från Roman på Roberts...

Han har nämligen påpekat i e-post att om man ska lägga till dunkrage samt byta till dun'baffle' på Voyager så kommer den att väga mer än Backpacker - den sovsäcken han rekommenderade för mig (fastän jag försökte insistera på Voyager Light).

Jag klistrar in hans svar under:
Actually, Voyager Light with these two additions will be heavier and has larger pack volume (if we use additional down to fill these new parts). As I am not sure if we understood each other, please read a text below (explained to other Customer before):Question: It looks like the Voyager light 600 would be warmer than the Backpacker 600? Does the down zipper insulation makes a big difference? Just looking at the numbers on your website it seems like the down would be better spent in the Voyager light.Answer: Looking at comfort temperatures described according to EN13537 - yes, Voyager light 600 would have lower comfort temperatures than Backpacker 600.Why? Because this standard determines comfort temperatures basing on the thickness of sleeping bag, while it does not include such details as down collar, down filled tube under the zipper. As Voyager Light has no collar and has synthetic insulation under the zipper all of it's down is put in the sleeping bag itself. And when we add down collar to it, we take additional down. While Backpacker has down collar and down tube which take part of overall down and the rest is put in the sleeping bag itself.So Voyager Light 600 has more down in it's "body" than Backpacker 600, but it does not mean it is better. The thickness af a bag which would be good for you is on the border between different sleeping bag constructions as models 600 and over have differential cut to use such amounts of down efficiently, while models 600 and lower do not need it.I tried to describe it as good as I can and I am afraid that this is all I can do. The decision is on your side :)but of course if you have any doubts, ask freely.

Jag vet inte om ni blev något klokare, jag vet i alla fall inte om jag blev det... vet fortfarande inte om jag ska ta den tänkta Voyager Light med nämnda moddning eller Backpacker.

Tänkte åtminstone jag skulle dela infon - vi är ju många här som använder oss av Roberts :)

/F.
(",)

Jag har precis fått min sovsäck och, efter många turer fram och tillbaka, blev det faktiskt en Backpacker för mig:) Helnöjd! Den i stort sett enda modifikation jag till slut gjorde på sovsäcken blev att ha quantum-tyg inuti istället för microlight, så har jag sparat lite vikt och volym men får ändå en slitstark säck iom att yttertyget är microlight. En dyr säck blev det, men det kommer det förhoppningsvis att vara värt! :)

Jag har också handlat säckar från Roman i Polen. Det blev två st, en till sambon och en till mig. Superlight 300 och 500 med 850 cuin, comfort -6 för henne och -2 för mig. Tänkt primärt för svenska/norska fjäll och skogsturer, 3 säsonger.
Quantum tyg inne och microlight på utsidan.
Möjliga att koppla samman och med hellånga dragkedjor på båda sidorna så att när de är sammankopplade så kan vi ändå ventilera på varsin sida. Down filled collar. Standard stuffbag + stor storage bag. Under kilot styck. Påväg med frakt as we speak. Vi får lägga upp lite bilder sen ;) Blev strax under 6 papp med allt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg