Lättvikts 3-säsongssovsäck för tjej på 180

Hej!

Jag ska investera i en ny sovsäck som framförallt kommer att användas i fjällen på sommaren och i Skottland under vår och höst (eventuellt vinter). Priset får ligga på max 4000 kr och den ska såklart gärna varken ta plats eller väga, men ändå vara tillräckligt varm. Med tanke på min längd är det rätt svårt att hitta en dammodell som är lång nog, men jag tänker mig att det kanske ändå inte är jätteviktigt att sikta in sig på dammodell? Jag sover på sidan och fryser oftast främst om tårna.

Hittills har jag kikat på:

Western Mountaineering Ultralite
http://www.outnorth.se/western-mountaineering/ultralite-183-cm-rz.php

och

Hummingbird UL 20
http://featheredfriends.com/sleepin...-season/hummingbird-ul-down-sleeping-bag.html

Jag vet dock inte hur det fungerar med tullavgift - hur mycket läggs till? Frakten kostar $35. Någon som har erfarenhet av att beställa från Feathered Friends?

Tack! :)

Roberts i Polen blir mitt svar. På väg hem en säck till min fru 179 lång. -6 komfort kvinnor 297 euro + 25 i frakt.

Voyager Light 500 M+/R (850 cuin, PM/PM): 1040 g

Du kan beställa med extra massa dun för tårna om du vill. Roman kommer hjälpa dig.

http://www.roberts.pl

En bild kanske kommer i mitten på nästa vecka när den kommer till Sverige.

/Botak

/Botak

Om du inte är väldigt varm när du sover skulle jag rekommendera dig att titta på en lite varmare säck för den användning du beskriver. -2C i komfort för WM säcken (dvs lägsta rek för en kvinna) är ingen större marginal för kalla nätter och både i svenka/norska fjällen såväl som i Skottland kan du få kalla nätter. Hellre öpnnar jag säcken och har den som täcke de varmaste nätterna, än att frysa, så kolla gärna en säck med TComfort enligt EN13537 på -5C eller ytterligare någon grad. Hummingbird testas inte enligt EN normen, men baserat på fyllnadsvikten gissar jag på ca TComfort ca 0 grader, dvs svalare än WM säcken. Jag kollade fyllnadsvikten på Marmot Wm Xenon som är testad ner till TComfort -5,4C, och den har 730g 850CUIN fillweight, vilket skall jämföras med de två säckar som du länkar till med mellan 415-450g av motsvarande dunkvalitet i din ligglängd.
Säckar som är lite varmare är:
WM Apache, Marmot Helium, Pinnacle eller Wm Xenon mfl.
Tänk även på hur du sover när du väljer säck. De allra lättaste säckarna är oftast ganska tight skurna vilket inte passar en person som vill kunna vända sig i säcken eller sover på sidan.

Att beställa från USA lägger på en hel del kostnader som tull 12% och moms 25% på varusumman inkl frakt. Dessutom tillkommer Postens tullklareringsavgift med 100kr per försändelse. Skall du själv till USA eller har någon bekant som skall dit och kan tänka sig ta med en sovsäck hem åt dig blir det givetvis billigare. Jag köpte senast en Marmot Hydrogen long till mig själv i höstas på resa i USA, kostade ca 1700kr.

Tack så mycket för alla tips och råd! Jag har kikat en del på roberts.pl nu och det ser ju väldigt bra ut - mycket lägre priser för produkter som verkar vara lika bra som sovsäckar från stora märken. Finns det någon hake förutom lång leveranstid?

Jag är mest inne på deras Ultralight (http://www.roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_ultralight#_spiwory) eller Superlight (http://www.roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_superlight#_spiwory). Med dunfyllnaden 95/5/850 har Ultralight en damkomfort på -7 och vikt på 840 g (väldigt lockande!) och Superlight har med samma dunfyllnad en damkomfort på -6 och vikt på 890 g. Någon som vet hur tåliga de är, stor skillnad mot för Voager Light? Hur väl lämpade för ett fuktigt klimat? Tältet är bra och det brukar inte bli speciellt fuktigt inuti, men ett stort användningsområde är som sagt tältning i regniga Skottland.. Botak - hur kom det sig att ni bestämde er för just Voyager Light?

Smux - bra poäng med temperaturen! Och tack för översättningen av Hummingbirdsäckens temperaturanpassning och importkostnader, väldigt användbart! Den säcken blir det alltså inte, och tyvärr känner jag ingen som ska resa till USA snart. Xenon verkar inte komma i extra lång storlek, och Helium finns bara för män på naturkompaniets hemsida (har 10 % rabatt där som går ut imorn, skulle helst vilja använda rabatten ifall jag bestämmer mig för den säcken då den är dyrare än jag hade tänkt). Apachen verkar bra och dess tåligare väv är helt klart ett plus.

Just nu lutar det åt att beställa från roberts.pl, speciellt om han kan fixa lite extra dun för fotdelen. Några tips när det gäller väv?

Att vi (jag har beställt en också) valde Voyager var efter tips/råd från Roman samt från lite trådarkelogi här på Utsidan. Det som skiljer är tyget. Ultralights tyg är vad jag förstår ganska omåttligt.

Ultralighten har väl bara halv dragkjedja. Det tror jag är en stor nackdel på en säck som man skall använda vår/sommar/höst.

/Botak

Roberts säckar

Jag har en specialsydd Voyager 350 från Roberts, den är smalare och har mer dun över bröstet (overfill) än original Voyager.

Anledningen till att jag valde Voyager framför de lättare varianterna är att den har dun hela vägen runt om (bild A). Medan säckar som Ultralight och Superlight består av en över och underdel som är ihopsydda i ändarna och där det uppstår kalla fläckar vid sömmarna (bild B).

Angående det tunnaste tyget Pertex Quantum (PQ) så har jag en Marmot säck med PQ sedan 2004 och har inte haft några problem med hållbarheten.

Bilagor

• Sovsäckskonstruktion.jpg
    Sovsäckskonstruktion.jpg
    12.3 KB · Visningar: 1,384
Xenon verkar inte komma i extra lång storlek, och Helium finns bara för män på naturkompaniets hemsida (har 10 % rabatt där som går ut imorn, skulle helst vilja använda rabatten ifall jag bestämmer mig för den säcken då den är dyrare än jag hade tänkt).

Om du har ett rabattkort på Naturkompaniet kan jag tipsa om att de har ett antal Marmot Pinnacle (i varje fall i butiken på Östra Hamngatan i Göteborg) kvar av 2012 års modell (finns inte på hemsidan men ring i så fall butiken). Dessa har lite kraftigare tyg än 2013 modell som har Pertex Quantum, dessutom lite mer dun så angivna till TComfort -5,5C, TLimit -12,2C. Jag har en likadan säck själv (köpt i USA) för motsvarande användningsområde som du tänker dig, och är mycket nöjd med den. Modellen har dessutom dubbla dunlager i fotänden vilket är en skön detalj. Herrstorlek Regular är upp till 183cm ligglängd så borde passa dig bra.

Jag har precis fått svar från Roman nu och det blir nog en Superlight med microlight som yttertyg :) Tack Botak för att du påpekade att Ultralight bara har halv dragkedja, det hade jag helt missat! Att det finns större risk för kalla fläckar med Superlight känns inte som ett jätteproblem, iom att jag troligtvis sällan kommer att komma ner i de -6° C som säcken ska klara. Tack ändå för illustrationen joask, väldigt bra förtydligande av hur de skiljer sig åt!

Smux - tack så mycket för tipset! Efter att ha läst lite mer om Quantumtyget (jag tänker skaffa hund om inte jättelång tid = bör vara lite mer slitstarkt) och iom att säcken från roberts trots allt blir både billigare och lättare samt klarar lägre temperatur så får det dock bli den istället.

Nu ska jag svara Roman och sen kommer förhoppningsvis en bild om några veckor :)

En till fråga - hur ska man tänka när det gäller färg? Svart torkar lättare men bör även öka värmeförlusten på natten (svart tar väl både upp och avger värme lättast?). Att ha svart som innertyg och vända sovsäcken ut-och-in när den ska torkas kanske kan vara en bra idé? Silver ska tydligen vara mest termiskt effektivt, men den finns inte för microlight-tyget, så jag kan alltså inte ha det på sovsäckens utsida. Någon som tänker såhär när det gäller sovsäckar? Är det egentligen nödvändigt? De stora företagen verkar oftast ha svart på insidan, men utsidorna varierar ju väldigt mycket.

Krage och 'dragskydd'

Jag lånar den här tråden lite, eftersom jag också har kikat en del på Voyager Light, och just har fått mitt första mail ifrån Roman :)

Det jag tänker på; Voyagern saknar ju värmekrage, och dragskyddet mot dragkedjan ('baffle') är fylld med syntetmaterial - hur mkt skillnad gör det i värmehållningen? Hur mycket mer värme läcker ut utan kragen..?

/FW.
(",)

En till fråga - hur ska man tänka när det gäller färg? Svart torkar lättare men bör även öka värmeförlusten på natten (svart tar väl både upp och avger värme lättast?). Att ha svart som innertyg och vända sovsäcken ut-och-in när den ska torkas kanske kan vara en bra idé? Silver ska tydligen vara mest termiskt effektivt, men den finns inte för microlight-tyget, så jag kan alltså inte ha det på sovsäckens utsida. Någon som tänker såhär när det gäller sovsäckar? Är det egentligen nödvändigt? De stora företagen verkar oftast ha svart på insidan, men utsidorna varierar ju väldigt mycket.

Jag har faktiskt inte funderat i de banorna utan väljer färger jag trivs med och som syns hyfsat bra. Brukar bli kombinationer av rött/svart eller gult/svart. Den gröna "olive" ser fin ut på bilderna iaf.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg