Lättväckt?

UL har varit i forumen av och till under åren men nu drar en väckelserörelse fram genom utelivs Sverige, vandringen skall göras lättare och nu genomsöks vindförråd och skrymslen, utrustning för bära, sova, bo och koka soppa mäts, vägs och dissekeras till sista grammet. Det handlar om lättpackning som inte är UL men där målet är att minska vikten. Väckelsebröderna Jörgen Johansson och Martin Nordesjö har knåpat ihop en blogg som heter fjäderlätt - lättpackning för kloka vandrare där de skriver artiklar om lättprylar.

Men detta är väl ingen nytt, backpacking light har funnits i åratal i staterna men vad vi ser nu är en skapad lättpackningsvåg där fjäderlätt är landets främste företrädare för det ny konceptet som inte är UL utan lättpackning.

Vad vill Fjäderlätt? Är det bara två entusiaster som vill frälsa oss från tungpackningens jämmerdal och få alla att vandra mot lättpackningens befriande höjder eller är målet bara att pusha för Jörgens Johanssons bok?

Kanske är visionerna större än så? Genom samarbetet med utsidan har fjäderlätt fått en expertpanel som jobbar för att profilera Fjäderlätt. Just nu vill de ha hjälp att få fram profilprodukter för att alla skall få känna en lätt samhörighet. Ser vi en profil skapas före produkten?

Det kan ju inte vara så banalt att Fjäderlätt i likhet med mig bara vill öka besöksfrekvensen på sin blogg? Läs min spejande artikel!

Jag förstår inte varför det ena skulle ta ut det andra.

Vad spelar det för roll om backpacking light har funnits i USA i alla tider? Bara för att man anammar ett koncept och sedan sverigefierar det, gör väl inte konceptet mindre aktuellt. Tydligen har bröderna fjäderlätt slått huvudet på spiken eftersom deras bok, site / blogg blivit väldigt populära.
Att de sedan "utnyttjar" oss som bollplank för sina idéer är väl alldeles utmärkt. Det finns alldeles för många företag som fullständigt skiter i vad deras kunder tycker och tänker. Fjäderlättarna gör tvärtom, de låter oss få ett finger med i spelet, och i framtagandet av en logga (produktmärkning) är ju detta helt genialiskt.
Att de dessutom hjälper oss att göra friluftslivet lättare och mer njutbart ser jag som en bonus.

Mer fjädrar i hatten till Jörgen och Martin!

Så mycket lättare som min packning blivit i år ska faktiskt fjäderlättarna ha en eloge för.
Visst finns mycket lättpackning sedan länge i Amerika,men att överföra detta rakt av till skandinaviska förhållanden har väl inte riktigt gått.
Det är bra att det finns en "skandinavisk version".

Jante?

Vad vill Fjäderlätt? Är det bara två entusiaster som vill frälsa oss från tungpackningens jämmerdal och få alla att vandra mot lättpackningens befriande höjder eller är målet bara att pusha för Jörgens Johanssons bok?

Kanske är visionerna större än så? Genom samarbetet med utsidan har fjäderlätt fått en expertpanel som jobbar för att profilera Fjäderlätt. Just nu vill de ha hjälp att få fram profilprodukter för att alla skall få känna en lätt samhörighet. Ser vi en profil skapas före produkten?

Det kan ju inte vara så banalt att Fjäderlätt i likhet med mig bara vill öka besöksfrekvensen på sin blogg? Läs min spejande artikel!

Jag vet inte om jag blivit totalt indoktrinerad, blåögd och hjärntvättad, men jag har svårt att se det negativa i denna lättpackningsrörelse.

Å ena sidan verkar du (i din blogg) vända dig emot att Fjäderlättarna inte har några produkter att sälja, utöver boken "Vandra fjäderlätt". Det saknas alltså profithunger. I mina ögon är detta något bra.

Å andra sidan insinuerar du man utnyttjar Utsidans forum till att generera fler besökare på fjäderlätta bloggar, i samma andetag som du gör samma sak själv?

I din blogg skriver du om boken Vandra fjäderlätt: "Det nämns inga nackdelar om lättpackning, endast lovord för den lätta vägen och det rekommenderas för barnfamiljer." Det får mig att undra om vi har läst samma bok. Jag tycker att Jörgen är väldigt tydlig med att man alltid måste tänka på säkerheten i första hand, men att man ska överväga om man kan välja lättare alternativ.

"Ser vi en profil skapas före produkten?" undrar du. I så fall hade inga svar inkommit i forumtråden. Under förutsättning att produkten är gemenskapen. Eller ser du framför dig ett varumärke på tillväxt? I så fall kan jag förstå din oro, även om jag tycker att det är att måla en viss person på väggen.

Sammanfattningsvis - en rörelse utan ekonomiska intressen som syftar till att få fler människor att njuta mer av naturen på ett enkelt sätt samtidigt som man nu kollar intresset för att visa samhörighet med andra ger mig bara positiva signaler. Jag ser inte nyttan med att raljera över att lättviktsforumet skulle vara någon slags mötesplats för inbördes beundran - för det är ju faktiskt det det är! Det är liksom hela meningen med forum! Och att man syr egna produkter i lättviktsmaterial är ju en hobby i sig! Var skulle man diskutera sådant med likasinnade om inte i Utsidans forum? Nej, Rungá, det är som med TV. Det är ingen som tvingar dig att titta.

Jag hoppas att jag har missförstått dig.

Ähh det är kul med folk som brinner för sin sak. Sen att det inte alltid är just det man själv brinner för är väl en naturlig del av att vi bor i ett fritt land.

OM Jörgen och Martin driver sitt lättpackande så att det nästan blir en rörelse så behöver väl det inte vara något negativt? De tvingar ju ingen.

Jag tror inte heller att Jörgen blir superik på boken. Han skulle nog skrivit den på engelska isåfall.

Jag förstår inte heller problemet :)

Låt säga att Fjäderlättarna planerar att bygga upp ett varumärke för att sedan sälja grejer och bli rika (delvis på Utsidanmedlemmarnas pengar).

So what?

Jag är då snarare imponerad av att folk har den entreprenörsandan att bygga hemsida, åka på mässor, lägga ner tid etc och energi etc.

Men jag kommer aldrig att betala några pengar för att få använda ordet "fjäderlätt" :)

Kanske är Martin och Jörgen ondsinta kapitalister som bara bygger ett varumärke för att sedan bli Sveriges första och största ULtillverkare. Kanske kommer Utsidangänget att bli miljonärer på speeddating för ryggsäcksnuckor och ungkarlar från Pajala. Kanske kommer din sida att bli Sveriges största friluftsmediakritiska hemsida. Kanske har du varit medialärare så länge att du ser massmediala konspirationer överallt. Vad tror du?

Positivt

Naturen har ju länge premierat lätta konstruktioner genom hög hastighet och t o m flygförmåga. Envar som cyklat, åkt mc eller sysslat med flyg vet att lättast är dyrt och ger för samt nackdelar.
Om Lättprällarana Jörgen och Martin är ute för att få oss att lyfta ögonlocken eller för att få oss att verkligen bära på ryggsäckar som vi orkar med, eller förfärliga tanke de har ett syftea att efter lansering av tankesätt , logga mm påtvinga marknaden deras lätta produkter...?
Bara tillropen om att lätt går och fungerar har uppenbart hjälpt en del här på utsidan.
Att tro och påstå att det som i årtionden fungerat ower there inte skulle fungera här är naivt. Det blåser, regnar och snöar även där. Avstånden är långa och stugor med matdepåer är mindre frekventa än i Europa....Betvivlare kan åka dit och pröva.
Jag tycker att steg ett och två av denhär synliga kampanjen med blogg och bok samt frekventa inlägg på Utsidan gjort gott i det att tungt, rejält och stabbigt har fått en behövlig lättare motvikt. Själv ser jag gärna fram mot ännu lättare lösningar, så länge som de fungerar i kontakt med verkligheten.
Heder åt Jörgen och Martin som drar åt ett lättare håll....
//J

Bloggutfyllnad?

Jag förstår inte heller din kritik. Att syftet endast skulle vara att göra reklam för boken låter långsökt. Om man läser deras inlägg får man verkligen inte den bilden, utan en bild av två personer som är genuint intresserade av sitt ämne - att öka friluftsupplevelsen genom lättare packning.

Att UL-rörelsen sedan länge funnits i USA är ju, som nämnts, ingen hemlighet. Men Jörgen och Martin gör ju knappast anspråk på att ha uppfunnit lättviktstanken på egen hand. Och även om UL funnits i USA betyder det inte per automatik att den får stort genomslag för massorna i Sverige. Det är väl alldeles ypperligt att dessa tankar görs mer tillgängliga för oss i Sverige, i en delvis ny tappning.

Om du nu är så sugen på att kritisera deras initiativ får du nog fila lite mer på dina argument, eller hitta något annat att fylla din blogg med.

Innan nån klok vandrare ställer frågan vill jag offentligen dementera att vi har betalat vår gamle kompis, medieläraren Roland, för att skapa den här diskussionen som ett experiment i att ladda vårt varumärke med positiva värden. ;)

Men vi skickar en gnuggistatuering (eller vad det nu blir) som tack.

medieläraren Roland,

Om det han lär ut är i närheten av den skepsism som den tråden han postade här, så verkar det (lyckligtvis) som om ni inte tog till er speciellt mycket av dessa lektioner (tack och lov). Och med tanke på hur mycket han har bemött reaktionerna känns det mer som att vi är delaktiga i ett sjukt experiment alá Hanso Foundation.

Om man nu har ett starkt sug att sätta igång flejms så finns alltid Lunarstorm.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg