Hej Thure, har du sett denna metod?
https://youtu.be/j-zpJQeiaNc
Kan tydligen utföras även ensam med flottör på paddel som stöd.
Även om jag lätt kan rolla min Bayspirit (i bassäng) så tänker jag öva in denna länkade metod.
Har redan övat in metoden att först sätta flottören på paddeln, sen kullerbytta in mig och till sist rolla upp med flottör. Funkar mycket bra.
Uppblåsbar flottör ger mer flytkraft men ett extra moment: att blåsa upp.
Sen funkar inte en uppblåsbar så bra att dra upp en tung turlastad kajak på så jag dissar uppblåsbara.
Jag har också provat cowboy / ladder metoden och den funkar i bassäng i alla fall. Men är lite obekväm.
Jag kan alltså ta mig upp i mina 3 kajaker: en Hobie Adventure Island, en surfski Epic V7 och min senast inköpta Bayspirit. Nu är det bara att öva på.
Däremot kommer jag INTE lägga tid på att öva in 128 olika rollar från båda håll.
mvh thomas
Jag har flottören uppblåst från det paddlingen börjar, blåser det inte för mycket sätter jag den under gummiband på akterdäck och annars har jag den i sittbrunnen under knävecken. Då är det bara att trä på den på paddeln om jag plurrar.
Jag har tidigare lärt ut samma sätt som hälkroken fast utan just fotdelen. Istället har jag förordat att man tar simtag med benen för att komma upp snabbt på mage på akterdäck. Funkar både som kamraträddning och ensam med flottör. En fördel oavsett är att man kan hålla låg profil och därmed begränsa risken att rotera kajaken igen. Men jag ser en fördel med hälkroken - tror man lättare kommer upp på akterdäck med lite ben-spjärn.
/Patrik, som önskar jag kunde rolla, har klarat några enstaka i bassäng