Jodå, jag är med dig där - beträffande sfären osv, det var därför jag menade att halvcirkelformat tvärsnitt borde vara optimalt. Onekligen så har man ju även i lägre hastigheter trots allt en tydlig riktning på sin rörelse så därför tänkte jag att t ex inte sfären är optimal, dess tvärsnitt blir ju betydligt större och därmed flyttar man på mer vatten. Men det kan mycket väl vara så att det bara är ytan i sig som märks av i låga farter.
Beträffande viktens betydelse (F=ma) så misstänker jag att den har rätt liten betydelse - det är ju även på en kortare tur så att man accellerar väldigt liten del av hela resan. Som regel ligger man ju och marschar länge i en väldigt jämn fart. Och så länge man inte bromsar aktivt får man ju till stor del tillbaka "accellerationsinsatsen" när man sänker farten, omedvetet eller när man t ex glider sista sträcka till stranden. Då är ju masströgheten på vår sida. Dock medför ju mer vikt definitivt mer våt yta och det har nog rätt stor betydelse vid långtur. Men eftersom man ju inte har så förtvivlat bråttom och ser energiförbränningen som nåt positivt så håller jag med om att man gärna ska plocka med sig allt man får plats med.
Beträffande viktens betydelse (F=ma) så misstänker jag att den har rätt liten betydelse - det är ju även på en kortare tur så att man accellerar väldigt liten del av hela resan. Som regel ligger man ju och marschar länge i en väldigt jämn fart. Och så länge man inte bromsar aktivt får man ju till stor del tillbaka "accellerationsinsatsen" när man sänker farten, omedvetet eller när man t ex glider sista sträcka till stranden. Då är ju masströgheten på vår sida. Dock medför ju mer vikt definitivt mer våt yta och det har nog rätt stor betydelse vid långtur. Men eftersom man ju inte har så förtvivlat bråttom och ser energiförbränningen som nåt positivt så håller jag med om att man gärna ska plocka med sig allt man får plats med.