Lättpaddlade plastkajaker ???

Jodå, jag är med dig där - beträffande sfären osv, det var därför jag menade att halvcirkelformat tvärsnitt borde vara optimalt. Onekligen så har man ju även i lägre hastigheter trots allt en tydlig riktning på sin rörelse så därför tänkte jag att t ex inte sfären är optimal, dess tvärsnitt blir ju betydligt större och därmed flyttar man på mer vatten. Men det kan mycket väl vara så att det bara är ytan i sig som märks av i låga farter.

Beträffande viktens betydelse (F=ma) så misstänker jag att den har rätt liten betydelse - det är ju även på en kortare tur så att man accellerar väldigt liten del av hela resan. Som regel ligger man ju och marschar länge i en väldigt jämn fart. Och så länge man inte bromsar aktivt får man ju till stor del tillbaka "accellerationsinsatsen" när man sänker farten, omedvetet eller när man t ex glider sista sträcka till stranden. Då är ju masströgheten på vår sida. Dock medför ju mer vikt definitivt mer våt yta och det har nog rätt stor betydelse vid långtur. Men eftersom man ju inte har så förtvivlat bråttom och ser energiförbränningen som nåt positivt så håller jag med om att man gärna ska plocka med sig allt man får plats med:).

nya plaster

Har kollat och känt på, tyvärr inte paddlat Prijons nya Prilite. Den är byggd i ett helt nytt plastmaterial, känns lättare än glasfiber och med samma finish, inte alls nån "plasthinkskänsla". Trots det är den enligt uppgift nästan lika stryktålig som en vanlig plastkajak. Är övertygad om att det kommer att dyka upp mer och mer intressanta plastkajaker vartefter sporten växer och det blir mer pengar att kasta in i produktutveckling och tillverkningsprocesser. Hur som helst, ska man paddla plast tycker jag inget går upp mot Prijons kajaker

vad jag har förstått är den nya plasten skivor som pressas till den önskade formen något som begänsar designen en hel del. Fördelen med glasfiber och PE annars är att det kan formas i stort sätt hur som hellst i ett stycke. skivor kan man göra fantastiska saker med om man kan svetsa ihop bitarna efteråt någon som vet om man osynligt kan foga samman mindre bitar av pressad prelite på ett smidigt sätt i så fall kan det säkert bli bra och ett reellt alternativ till glas annars är jag rädd att kajakerna gjorda i prelite blir allt för tråkiga för att bli riktigt populära

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pettsson "Plastkajaker"???? Bra???? Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg