Jag har inte heller "tänkt", utan helt enkelt upplevt att det fungerar på det viset, och fått förklaringen i efterhand. Buffringsförmågan är antagligen inte lika viktig för folk som inte "ångar" lika mycket som jag vid fysisk aktivitet och fryser lika mycket så fort de stannar, men för mig som är funtad på det viset gör ullunderställ dramatisk skillnad.Joanna: Intressant tanke att se det som att ullen först transporterar fukten från kroppen, sen, buffrar vatten inuti fibrerna och sen när man blir för varm så kondenserar vattnet och kyler ner en, för att slutligen eftertorkas helt i tältet. Jag har inte tänkt på det på det sättet innan.
Då kan jag bidra med en nyvunnen insikt ang. just ullunderställ: jag har just varit på jakt efter en ersättare till min älskade men bortslarvade Aclima Lightwool-buff. Provat minst sju andra märken, och insett att Aclima är i särklass snällast mot huden. Allt annat jag provat pendlade mellan kliigt och acceptabelt, men bara Aclima var riktigt skönt (tyvärr har Aclima skippat sin vackra naturgrå färg och kommit upp med ett antal vidriga baby-färger i stället, så jag fick kompromissa).Nu när jag tänker byta ut i stort sett allting, vill jag göra så informerade val som möjligt. (...) Ofta är åtminstone underställströjan på i stort sett all vaken tid under vandringen och i extremfall även när man sover. Är det läge att kompromissa mellan vikt och komfort, så är det nog här.