Lättpackning - ökar eller minskar försäljning?

Rejäla tunggrejor håller längre men lättisarna behöver förnyas oftare. Trots högre nyttjandepris tror nog jag att lättisgrejorna kommer att bli "standard" bara agenterna är på hugget. Thomas skoexempel är ett och Paclite regnställ är ett annat, är precis inne på mitt 4e.....

främst för att man vill byta ut gamla (tyngre) prylar, även om de funkar.
Men det är klart om outdoorbutiken bara säljer prylar från de producenter som nästan enbart gör tunga prylar... ja då kan kanske försäljningen minska efterssom man inte har de saker du skriver om.

Fast om man ska ha lite special måste man ju alltid vända sig utomlands ändå.

BZ
Jag tror du är något på spåret där! Klart man är rädd för det okända och för att inte kunna leverera det som efterfrågas.

Pratade i veckan med två butikschefer, de märkte då inte av några dåliga tider i utebranchen! Då de själva inte förde lättvikt var de avvaktande till fenomenet och din bok lyste med sin frånvaro även där.

Svensson vet ännu inte om att lättviktsalternativet finns och bodknoddarna fortsätter sälja 3 kg ryggsäckar för det behövs......

För att lägga en replik på det första, Tittar man på börsen så har Fenix outdoor som äger blandannat fjällräven, naturkompaniet mfl. fördubblat värdet på ca ett halvår, medan resten av börsen gått sådär~~~~

Det andra: Jag försöker lura med en kollega ut nästa sommar och vad pratar han om jo lumpenpackningen och dess förträfflighet robusthet mm bla bla bla.... Men jag ger mig inte han skall övertalas om lättviktsalternativets förträfflighet.

samt till mindre föräljning av följande anledningar:

3: Lättpackning propagerar för att bära med sig färre antal prylar.

Tycker du har FEL!!!
Lättpackning propagerar väl för att bära med sig lättare saker för att kunna ha det där lilla extra med sig eller en ökad bekvämlighet med samma antal prylar.

För övrigt har jag aldrig köpt så många nya prylar som sedan jag upptäckt att 15 kg är mycket lättare än 30 kg, inte bara friluftsprylar utan mycket syprylar ja till och med en ny maskin.
För att svara på första inlägget: Lättpackning ger ökad försäljning över lag

Jag tror att det är just experimentet som ger merförsäljning. Dvs vid övergången från den tunga "hålla för evigt"-prylen till en UL så upptäcker man vilka USP:ar man anser var viktiga. Exempelvis så gillar jag meshskofenomenet men inte hittat just rätt sko för mig. Samma sak med mitt tarptent som inte gillade hårda vindar. Nu har jag beställt en MSR Carbon 2 som förhoppningsvis är "rätt" kompromiss mellan vikt och funktion. Tidigare hade jag ett par Tretorn Sarekstövlar som höll i 20 år och ett konsumtält som höll bra men vägde 4-5 kg. Sarekstövlarna skulle jag dock kunna tänka mig att köpa igen.

världens bästa stövel

Jag tror att det är just experimentet som ger merförsäljning. Dvs vid övergången från den tunga "hålla för evigt"-prylen till en UL så upptäcker man vilka USP:ar man anser var viktiga. Exempelvis så gillar jag meshskofenomenet men inte hittat just rätt sko för mig. Samma sak med mitt tarptent som inte gillade hårda vindar. Nu har jag beställt en MSR Carbon 2 som förhoppningsvis är "rätt" kompromiss mellan vikt och funktion. Tidigare hade jag ett par Tretorn Sarekstövlar som höll i 20 år och ett konsumtält som höll bra men vägde 4-5 kg. Sarekstövlarna skulle jag dock kunna tänka mig att köpa igen.

borde kanske starta en ny tråd och sjunga den stövelns lov. Sitter som en smäck på mina fötter och vader. Är lagom varm, toppengrepp... superbra helt enkelt.

Men du har nog helt rätt i att det är övergången som gör att man spenderar mer. När man väl hittat den nivå och de saker som passar, då blir man nog lika konservativ igen.

BZ

"borde kanske starta en ny tråd och sjunga den stövelns lov. Sitter som en smäck på mina fötter och vader. Är lagom varm, toppengrepp... superbra helt enkelt."

Har försökt att hitta samma stövel som jag köpte 1986 men de Sarek jag ser nuförtiden är inte alls lika "eleganta", om jag får använda det ordet på friluftsutrustning.

När man byter sina tre stora blir det ju ganska stora nyköp, även om det ju faktiskt är billigare saker. Å andra sidan håller man kanske inte på att dutta genom att köpa en massa onödiga bra-att-ha-prylar hela tiden.

Men jag tror det som spelar större roll är var man är i sitt "friluftskarriär" - i början köper man ju mer, sen inser man vad man egentligen behöver och nöjer sig kanske också med det man redan har. Så är det för egen del åtminstone.

Lämna hemma!

När man byter sina tre stora blir det ju ganska stora nyköp, även om det ju faktiskt är billigare saker. Å andra sidan håller man kanske inte på att dutta genom att köpa en massa onödiga bra-att-ha-prylar hela tiden.

Men jag tror det som spelar större roll är var man är i sitt "friluftskarriär" - i början köper man ju mer, sen inser man vad man egentligen behöver och nöjer sig kanske också med det man redan har. Så är det för egen del åtminstone.
Instämmer med det du säger, Martin!
Började sjäv frilufsa på 70-talet. Jag köpte då massor av "bra-att-ha" saker, som absolut skulle med i packningen. Packningen blev också därefter. Vikter över 30kg (ibland även över 45kg på riktiga långturer) var snarare regel än undantag.
Efter att ha bytt ut mina tre stora till moderna och betydligt lättare alternativ, samt att jag numera lämnar hemma onödiga "bra-att-ha" -saker, så är nu min packning nere på under 20kg för en två-veckors, tälttur i fjällen.
Att lämna hemma prylar kostar inget!
Jag tror att försäljningen ökar i och med lättviktstänket, man vill ju gärna ersätta tung utrustning med lättare, tex de tre stora.

God tur!

Jag gissar också att all typ av fixering vid utrustningen ökar försäljningen. Ju mer vi pratar prylar, desto mer köper vi. Och lättpackning handlar ju definitivt om prylfixering.
Men det är svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget. Vi pratar mer prylar därför att vi kanske inte har så stora möjligheter att komma ut regelbundet.

Men förhoppningen är ju att man med lättpackandet åtminstone minimerar antalet köpta prylar i långa loppet.

Fler prylar antagligen.

Om man som nybliven UL-inspirerad vandrare börjat väga sina prylar så inser man att många, många prylar borde införskaffas och många pensioneras. Vilken superkund man blir (om man hade råd..). 30 kg på ryggen är INTE kul så länge...
Jag är mycket faschinerad över att säljarna i Halmstads mest välsorterade outdoorbutik verkar helt ointresserade av vikten av vikten på prylar som de kränger. För mig är detta obegripligt i konsumismens tidevarv.

det är nästan som företagen vill sälja tungt i stället för att gå över på lätta prylar. så tror jag man har kvar målet att tung utrustning håller men den håller lika mycket som lätt utrustning gör.

det är konstigt att som i t.ex. mataffär så säljer dom lätt produkter för att man ska minska i vikt. medans friluftsaffärer vill tung och med så många finesser på grejorna att en vanlig dödlig kommer inte ut innan han når graven av att det är för mycket finesser på prylar att gå igenom ju.

när man besöker utbutiker så får man för sig att dom vill se folk med krokiga ryggar och samma sak är det från företagen som tillverkar utrustning.

lätt och enkelt skulle det vara inte som nu tungt och eländigt.

men jag tror att vi få se ett uppsving på lätta prylar för att klara ryggen och för miljön.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
yps Packlista - Lättpackning Lättpackning 352
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Askel Golvlös Mid, med eller utan innertält? Lättpackning 20
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
insco Lågsko för vandring - med eller utan membran? Lättpackning 10
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
vandrarnovis lunar duo eller nallo? Lättpackning 7
LarsMagnus Haglöfs OXO eller Matrix Lättpackning 10
Jorlen Kök eller inte? Lättpackning 31
Jörgen Fjaderlatt.se Blöta fötter - farligt eller skönt? Lättpackning 209
AndreasJohansson Six Moon Duo eller Black Diamond HiLight Lättpackning 27
Vättlefjäll Termotröja-inhemsk eller importerad? Lättpackning 6
perdavid LIM eller OZ Lättpackning 14
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
andy69 Mesh eller trailskor..? Lättpackning 10

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg