Lättförtjänta pengar

Beställde en Garmin 60C från GPS Discount i fredagas kväll (svensk tid). På söndagen var den i Sverige och nu är jag just på väg att lösa ut den efter lite fördröjning med den svenska tullhanteringen.

Priset var $370 plus frakt och försäkring på $41,5 vilket i svenska kronor blev 3008 kr plus 799 kr i tull och moms. Sammanlagt 3807 kr eller 2183 kr lägre än det lägsta priset jag sett i Sverige (bl a Hjertmans à 5990).

Lättförtjänta pengar, men man kan ju undra varför priset i Sverige skall vara mer än 57 % högre än vad en direktimporterad kostar inkl frakt, transportförsäkring svensk moms och tull. Jag vet att frågan diskuterats åtskilliga gånger här i forumet, men nu har jag exakta siffror på en ny och populär produkt.

P S Har inget behov av autoroute på baskartan och tar chansen att behöva skicka den till England om jag behöver service.

Hur lång tid tar det normalt för tullen?

Jag beställde en 60C från GPS City i USA som kom till Arlanda 8 februari. Enligt FedEx kollispårning är det fortfarande där pga "Clearance Delay". Vet någon hur lång tid brukar tullen behöva på sig innan paketet skickas vidare till mig? Går det att få dem att rappa på? Jag åker till fjällen nästa vecka...

Gör som jag, ring FedEx så skickar dom ut paketet omedelbart mot kontant betalning.

Det verkar som om FedEx interna rutiner inte riktigt fungerar när tullen vill ha moms och tull på paket adresserade till privatpersoner.

Re: Hur lång tid tar det normalt för tullen?

leijon; sa:
Jag beställde en 60C från GPS City i USA som kom till Arlanda 8 februari. Enligt FedEx kollispårning är det fortfarande där pga "Clearance Delay". Vet någon hur lång tid brukar tullen behöva på sig innan paketet skickas vidare till mig? Går det att få dem att rappa på? Jag åker till fjällen nästa vecka...

Då åkte våra GPS'er med samma flyg från USA (också från gps city)

Jag har haft min i över en vecka nu...

Re: Re: Hur lång tid tar det normalt för tullen?

matbj; sa:
leijon; sa:

Då åkte våra GPS'er med samma flyg från USA (också från gps city)

Jag har haft min i över en vecka nu...

FedEx skyllde på "fördröjning i tullhanteringen". Momsen är inbetald nu direkt till FedEx (ingen tullavgift) och GPS'en är på väg enligt dem.

Om det är en 60C du också beställt så borde väl tullavgift ingått? Har dock för mig att bluetooth och usb-gps'er går som tillbehör och är tullfria!

Roger

RogerN; sa:
Om det är en 60C du också beställt så borde väl tullavgift ingått? Har dock för mig att bluetooth och usb-gps'er går som tillbehör och är tullfria!

Roger

Jo, det var en 60C jag beställde. Angående tullavgift, fråga inte mig varför inte tullen tog ut någon sådan. Den har antagligen klassats som datortillbehör eller till någon annan produktkategori som är befriad från tullavgift. Vad jag vet, är att den har passerat tullen då moms + adm. avgift debiterats mig enligt regelverket som finns på Tullverkets hemsida.

Leif

Det lönar sig nästan ...

... att resa till USA för att ta hem en 60 C. Priset för mig blev under 2 800 kr hos http://www.gpsdiscount.com med leverans till min dotters adress i New York. (Det fanns någon som var ännu billigare, men den firman lade på mervärdeskatt för leverans just inom N.Y.)

Jag förstår inte riktigt frågan ...

... men svarar: 377 dollar blir 2780 kronor för 60C. Det blir väl mer än 3000 kr billigare än i Sverige (Erlandssons brygga och Hjertmans 5990 kronor t.ex.). Och billigaste New York-biljetten tur och retur kostar väl kring 3500 kr inräknat flygskatt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg