Lättaste totalpackningen

Grymt!

Är vansinnigt avis... men ekonomin styr ju alltid... nästa år... då blir det fokus på ryggsäck och sovsäck... sen är jag nästan nere i dina siffror...

Känner mig som ET= Extremt Tung packare...

Testade iofs min packning och lite till på fornstigen häromsistens och det kändes jäkligt lätt... så jag kommer nog att få en fin tur i sommar ändå ;)

Thomas

thomalin; sa:
funtar på att byta ut all syntet mot ull... kanske blir lite tyngre då? Något man skall tänka på vid ullunderställsköp? Rek?

Ullfrotte (eller Klar, eller vad de heter nu för tiden) dominerar ju marknaden totalt i Sverige, men jag har övergivit tröjjorna pg märklig form. Kan förstås vara min kropp som har märklig form oxå, men jag tycker att de är på tok för korta i midjan, alternativ för vida om man går på större storlek. Nya Zeeländska Ice-breaker och Norska Devold tycker jag gör bra grejjor. Sen kan man klura på materialet, tröjjor i 100% ull kan jag uppleva som lite 'ruggigare' än en med lite syntetinblandning, men det är säkert en smaksak.

/Per

fson; sa:
thomalin; sa:
funtar på att byta ut all syntet mot ull... kanske blir lite tyngre då? Något man skall tänka på vid ullunderställsköp? Rek?

Ullfrotte (eller Klar, eller vad de heter nu för tiden) dominerar ju marknaden totalt i Sverige, men jag har övergivit tröjjorna pg märklig form. Kan förstås vara min kropp som har märklig form oxå, men jag tycker att de är på tok för korta i midjan, alternativ för vida om man går på större storlek.
/Per

Ja korta tröjor går ju fetbort... det värsta jag vet när det åker upp i ryggen... bra kommentar... kommer ju använda dem till en del vinter mtb & löp turer...

Lundhags?

Thomas

Jag kör med Icebreaker, och är supernöjd!
Har testat billigare varianter men det har bara varit skitgrejer. Värt att lägga lite mer pengar och få bra grejer som håller längre!

Joakim Ambrosson; sa:
Höst och vår:

5226 gram inkl Marmot Helium, HB Akto och Primus Omnifuel. Denna siffra är klar och uppmätt som både enskild och som totalsumma.

Sommar:

4776 gram inkl Marmot Atom, HB Akto och Primus Omnifuel. Denna siffra lär dock höjas ca 100 gram då jag tror Atom inte väger in på 453 gram utan runt 550 gram för regular.

Sådär, nu har jag gjort en uppskattning och mer kan
inte det bli, så länge jag inte ens gjort min sydeuropeiska resa.
Med 700 gram lättare ryggsäck, och bränslet borträknat
(men burkarna inräknade) - jag tycker inte om att räkna så - skulle det hamna på 7.5 kg eller så. Med bränslet
självt blir det 7.9 eller kanske mindre - jag ska hålla
koll på förbrukningen. Då skulle jag kunna ha
7 hg mat per dag som söderut och komma under 15 kg.

Då räknar jag fortfarande med 1.9 kg på kroppen
och t ex långbrallor, kamera och kartfodral
till säcken.

Det verkar som att jag svårligen kommer under
8 kg bas (med bränsle) så länge jag envisas med
tungt tält.

I kalkylen ingår att en LIV-jacka ersätter två
värmande plagg. Klättermusen i Åre levererar långsammare än backcountrygear i Åregon !!!

Med ullskjortor får man överse med att det slits hål där axelremmar och ryggkuddar gnider....Det finns prisvärdare plagg än de dyraste, det är min erfarenhet.

thomalin; sa:
Åker till Fliesbergs i Bro i em på prylspaning... funtar på att byta ut all syntet mot ull... kanske blir lite tyngre då? Något man skall tänka på vid ullunderställsköp? Rek?

Sen så skall jag titta på kök...igen... osv osv...

Thomas

Vilka lallare... det hade jag kunna gjort bättre själv...mao = noll prylspaning... åk inte dit.

Thomas/ som är nöjd med att aldrig mer behöva fundera på om man skall åka till Bro...

Joakim Ambrosson; sa:
Så, nu alla lättpackarnördar! Dags för slutexamen ;)

Vad väger er packning exkl det ni har på er? Bränsle och mat ska ej räknas in.

// Jocke, som köpte en kompass och en spork idag :)

Har inte räknat sådär exakt men cirka 9.438E6 mg gissar jag det kan landa på. Men jag kan tänka mig att sätta på mig nån tröja och regnprylar för att få ner vikten lite till. :)

I och med att jag gärna plockar med lite annat skoj, främst matväg när vikten (pack-) går neråt så blir det nog ungefär som vanligt i slutändan.

Nu ska jag ut och jogga så jag slipper plugga ett tag.

Mvh
Peter P.

Runt 25 kg skulle jag tippa min packning landar på för årets kombinerade Kebnekaise/Sarek-tur. Nu ska det väl sägas att jag bär med en del glaciär- och klätterutrustning. Bara stegjärnen väger ju närmare kilot. 30 kg har jag satt som min maxgräns. Över det blir det lite instabilt över vad, uppför berg och i blockterräng.

Om man som jag vill vandra och göra toppbestigningar är det svårt att komma ner till de vikter ni pratar om. I alla fall om man vill känna sig säker.

viktorjonsson; sa:
Runt 25 kg skulle jag tippa min packning landar på för årets kombinerade Kebnekaise/Sarek-tur. Nu ska det väl sägas att jag bär med en del glaciär- och klätterutrustning. Bara stegjärnen väger ju närmare kilot. 30 kg har jag satt som min maxgräns. Över det blir det lite instabilt över vad, uppför berg och i blockterräng.

Om man som jag vill vandra och göra toppbestigningar är det svårt att komma ner till de vikter ni pratar om. I alla fall om man vill känna sig säker.
Min packning har ju inte några stegjärn kan tilläggas ;) Dock ger jag mig inte upp på sådana toppar, men gärna snöbeklädda toppar, tex Galdhöppingen och Glittertind :)

// Jocke

avslutad210712

Gäst
Tja det här är en examen som jag inte kommer att ta inom den närmaste tiden i alla fall.

Med tanke på att jag har med mig kamera- och fiskeutrustning, hundmat, hundliggunderlag och oftast går två veckor i stöten utan proviantering under vandringen så har jag vissa problem att komma under 30 kg inklusive mat och bränsle. För min del tycker jag att det är mest intressant att väga på det sättet eftersom det faktiskt är det jag bär :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg