Lättaste teleskopstaven?

Martin Fjaderlatt.se (Martin Nordesjö) Eftersom jag aldrig har behövt stavar tidigare

Såvida du inte utvecklat bekymmer med knän eller rygg etc finns det väl då inget skäl nu heller att promenera med pinnar.

Låter ju lite bakvänt att vilja ha ett visst tält å då skapa ett tidigare ej upplevt balenseringsbehov som motivering.

Finns väl andra likvärdiga stavlösa tält, t.o.m från samma tillverkare.

Vilket grupptryck?

millimeter; sa:
Och inte minst måste en sån där ergonomisk plastklump (som finns på mina stavar...) väga en hel del. Och naturligtvis håller jag oftast staven annorlunda än vad den tycker jag borde, men jag lever med den..

En enkel rem är helt klart bäst, de där labyrinterna som vissa vill klura in sina händer i är en förbannelse. De gör bara att man inte kan hålla i staven samtidigt som man t ex fotar eller kollar kikare. Värdelöst! Möjligen bra till skate på skidor.

Till detta kommer också säkerhetsaspekten, eller känslan av säkerhet, med att kunna frigöra handen från staven snabbt vid behov. Som när man snubblar eller vadar. De där "handskarna" tror jag personligen passar bäst för motionsändamål, när man kör "nordic walking" en timme eller två, inte när man går dag efter dag i högst varierande terräng. Och det är sannolikt för detta ändamål de är konstruerade.

Jörgen

jamo; sa:
Såvida du inte utvecklat bekymmer med knän eller rygg etc finns det väl då inget skäl nu heller att promenera med pinnar.

Låter ju lite bakvänt att vilja ha ett visst tält å då skapa ett tidigare ej upplevt balenseringsbehov som motivering.

Vilket grupptryck?

Det där med grupptryck var mest skämtsamt menat. Men det sägs ju att väldigt få som börjar med stavar slutar. Så jag känner helt enkelt för att ge det en chans.

När det gäller tältet är helt enkelt Rainshadow det enda tremanstältet från Tarptent - det är därför det är intressant. Det går även att resa med vanlig tältpinne, men om jag ändå ska testa stavar så...

Varning: det finns mycket skräp ute pà marknaden, sâ kolla att stavarna har bra referenser, fr.a vad gáller sjálva teleskop-mekanismen samt även materialet pà själva pinnen.

Mina tidigare stavar, av erkánt márke, gick exempelvis inte att fà ihop vid kyla (och inte särskilt márkvärdig kyla). varför jag ibland var tvungen att knalla omkring med stavarna i sin fulla längd fastsurrade pâ ryggan. Nu har jag ett par lite tyngre och robustare, men som funkar i alla lägen (Made in Spain, sâklart).

FITXAGR-7.jpg

Jag använder stavar för snöskovandring på vintern, erfarenheten från att jäklas i hård vind på ett kallt fjäll med stavar som inte går att skjuta ihop eller dra ut är tydlig: Köp inte stavar med "vrid-låsning", köp stavar med "knäpp-låsning". Utan risk för isbildning kanske det är mindre viktigt men jag tror ändå att snap-lock eller vad det kallas är en bättre konstruktion efter att ha använt båda typerna.

millimeter; sa:
Och inte minst måste en sån där ergonomisk plastklump (som finns på mina stavar...) väga en hel del. Och naturligtvis håller jag oftast staven annorlunda än vad den tycker jag borde, men jag lever med den...
Precis, hur tänker stavtillverkarna egentligen? Man sparar enstaka gram på lättare och lättare kolfiberarmeringar i själva staven (->dyrare och ->"knäck"..), samtidigt som handtagen är av samma kaliber som en ölburk, bara i massiv plast.

Längdskidstavar har man i långliga tider klarat att göra med smala handtag, och detta trots både det faktum att man oftast använder handskar vintertid (kräver grövre handtag) och att man belastar både hand och stav mer än man gör vintertid.

Således såg jag dem som körde med korta längdstavar (barn-) på BAMM. Dock missar man ju teleskopfunktionen, som ju nästan är nödvändig för att kunna köra stavrna som tältstänger.

Så, kan man värma bort klumphandtagen och sätta dit ett par UL-handtag från ett par kasserade Swix? Hade jag en varmluftpistol skulle jag genast skrida till verket.

Martin Fjaderlatt.se; sa:
öringen; sa:
Jag skulle nog prioritera stavens egenskaper enligt följande:
- låsningens kvalitet
- handtagens utformning
- stavens maxlängd
- stavens minimilängd
- pris
- vikt

Att låsningen håller när man lutar sig ser jag som en självklarhet - annars det en defekt vandringsstav.

Låsning och handtagets bekvämlighet är inte heller något jag kan kolla på webben, så därför använder jag mig inte av dem när jag kollar vad som kan vara intressant.
Eftersom jag aldrig har behövt stavar tidigare är jag såklart skeptisk, och då vill jag inte skaffa ett par stavar som är ett enda gram tyngre än de behöver vara. De är klart styvmoderligt behandlade.

För mig är de tältpinnar med handtag, och som sådana får de helt enkelt inte väga 600 gram.

Mitt par LEKI väger 520 gram. Här diskuteras ett hekto
på en detalj som inte belastar vare sig rygg eller knän
(vilket är nästan hela mitt fokus)
utan tvärtom är till för att avlasta dessa (och
utnyttja armkraft vid brant och slirig terräng).

Tredelade är bekvämast vid transport. Jag kör helt
enkelt in dem i den hoprullade madrassen

(Dock använder jag inte stavar på låglandet.)

jamo; sa:

Vilket grupptryck?

Jag skulle tveka att förlita mig på ett tält som kräver
två stavar. Stavar kan gå sönder ibland av fåniga orsaker. Fastnade en gång med en i en rhododendronbuske
och drog loss lite oförsiktigt. En annan försvann när
jag blev tagen av älven.

Betr. rygg och knän är jag inte säker på att man ska
vänta tills problemen ger sig till känna. Jag har
använt stavar (i pluralis) sedan 1991
(en stav från 1989) vilket
kan vara orsaken till att mina knäproblem inte är
*värre* än de är.

Mina stavar är knappast lättaste modellen, de är köpta för att vara tältstänger så jag köpte ett par på Rusta (och sen ytterligare ett par när de reade dem för en tredjedel av vad jag gav:).

Det första jag gjorde var att ta bort "enhektoshandtagen" av massivt gummi och ersätta med bitar av gammal avloppsslang från tvättmaskin och vulktejp. Till det har jag en enkel rem gjord av vanlig simpel 4 mm lina.

Greppmässigt är det nog vida överlägset min gamla vandringsstav gjord av en liten björk, och viktmässigt är det tilläckligt lätt.

Fast låsningen av de stavarna är bara skit...

Så min slutsats är: Låsningen är det absolut viktigaste, de övriga delarna av staven går nämligen ganska lätt att byta ut.

Är det någon som har något att säga om de stavar, Axess teleskopstavar W 70, som man kan köpa genom STF för 499 kr?
Tillverkade i Sverige vilket jag uppskattar.
Jag har aldrig använt stavar tidigare så jag har noll koll:)

Lättaste teleskopstavarna jag hittat

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Inför sommaren funderar jag på att ge upp för grupptrycket och testa att vandra med stavar. Det ger mig också en anledning att skaffa mig ett Tarptent Rainshadow. :)

Vilka är de lättaste teleskopstavarna på marknaden? Teleskopfunktionen behöver jag för att kunna använda dem som tältpinnar och för att kunna stoppa undan dem under transport.

Alternativet så långt är Axess W50: 218 g per stav, 398 kr (samma som du kör med väl, Jörgen?).
Nån som har stavkoll?

Det finns ett par teleskopstavar i kolfiber från en firma som heter Titaniumgoat.

Stavarna väger 91 gram styck. Deras tidigare stavar har fått bra recentioner på Backpackinglight.

Stavarna är dock dyra och jag har aldrig själv provat dom. Själv använder jag kolfiberstavar från Biltema som dock är av fast längd.

http://www.titaniumgoat.com/poles.html

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg