Lättaste spindelgasbrännaren med god effekt?

Jag har än så länge bara gott att säga om Optimus Vega, har haft den i närmare 10 år utan servicebehov. Den är ju 40-50 gram tyngre än Fire-Maplebrännaren här ovan (som jag inte prövat) men den är driftsäker och funkar bra med vätskematning. Verkar ha högre effekt än Blade 2. Stabila benstöd. Jag har använt den i vätskematat läge åtminstone i typ 10-15 minusgrader med stabil låga (med gasen innanför jackan innan start).

Inte testat detta kök själv, men verkar uppfylla dina krav:

Den finns även i toppmonterad version som väger 48 g. Jag använder numera mest den toppmonterade, men bägge har skött sig utomordentligt bra och aldrig någonsin krånglat fast de nu är rejält gamla. Jämn och fin låga och mycket känsligt reglage som går att skruva ner till ett minimalt sjud-läge utan att den slocknar. Den stora fördelen är ju det bredstrålande brännarhuvudet, som gör värmeöverföringen mer effektiv och minskar risken att bränna vid maten, om man nu inte vill vara begränsad till enbart vattenkokning. Bäst i så fall med en lite bredare gryta, och grytstöden passar bra till det. Jag använder själv Trangias enlitersgryta ihop med dessa brännare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg